Dislexia Screening Scale (EDDIX) in Primary Education. Elaboration and validation

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.605491
Keywords: literary skills, dyslexia, screening, primary education, CFA

Abstract

Dyslexia is the learning disorder with the greatest impact in the school population, 5-15% (APA, 2023). For its detection and evaluation, the tests in Spain are very scarce, for this reason a rapid detection scale for dyslexia in children from 6 to 12 years old has been prepared and validated for Primary teachers. The study carried out is exploratory - descriptive. In the validation, expert judgment was used, and the pilot was carried out, obtaining the first version. The scale was applied to 288 subjects in the Community of Madrid. Data were analyzed with SPSS (28.0), Jamovi (2.3.13), R (4.2.1.) and JASP (0.16.4.). An Exploratory Data Analysis was performed. The univariate analysis (Kolmogorov-Smirnov with the Lilliefors correction) reported that the distribution does not follow normality. Polychoric correlations were calculated, reducing the number of items to 29 of the 37 proposed. In the multivariate analysis, multivariate normality (Henze-Zirkler) was calculated, rejecting it. Atypical cases (Mahalanobis distance) were studied, resulting in 173 outliers. Overall reliability and by dimensions were analyzed. The results achieved in global reliability (ω = .98) demonstrate its high internal consistency. Likewise, in the seven dimensions, acceptable levels are obtained (ω ≥ .80). The validity, analyzed with a Confirmatory Factor Analysis, reported very satisfactory results (CFI = .99; TLI = .99; RMSEA = .07; SRMR = .04). The scale meets the methodological properties required to be considered valid and reliable for detecting students with suspected dyslexia in Primary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbou, Y. (2022). La Dyslexie en Classe: Du bilan psychologique à l’intervention pédagogique. Revue Marocaine de l’Évaluation et de La Recherche Educative, 523-549. https://doi.org/10.48423/IMIST.PRSM/rmere-v7i7.32062

Alegría, J., Morais, J., D´Alimonte, G. y Seyl, S. (2004). The development of speech segmentation abilities and reading acquisition in a whole-word setting. En J. Morais y P. Ventura (Eds.), Studies on the mind. Essays in honor of C. Brito Mendes (pp. 243-269). Colibrí.

American Psychiatric Association. (2023). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales - Texto Revisado (5ª ed.). Panamericana.

Avilés, L. (2019). La dislexia como factor de bajo desempeño académico. Aspectos que el docente debe tener en cuenta al trabajar con un niño con dislexia. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/dislexia-desempeno-academico.html

Campo Arias, A. & Celina Oviedo, H. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV(4), 572-580.

Choi, J. et al. (2010). Correlational analysis of ordinal data: from Pearson´s r to Bayesian polychoric correlation. Asia Pacific Educ.Rev., 11, 459-466. doi: 10.1007/s 12564-010-9096-y

Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E. & Arribas, D. (2007). Batería de evaluación de los procesos lectores revisada. TEA Ediciones.

Cuñat Roldán , M., & Cuñat Giménez, R. J. (2022). Las leyes de educación en España vs resultados de evaluación del Informe Pisa. Educatio Siglo XXI, 40(1), 9–30. https://doi.org/10.6018/educatio.431691

Del Real-García, María Fernanda (2024). Diseño y validez de instrumento para medir legibilidad en tipos de letra para niños disléxicos españoles. EDUCA International Journal, 1 (4) 125-144, https://doi.org/10.55040/educa.v4i1.89

Domínguez-Lara, S.A.D. y Merino-Soto, C.M. (2015). ¿Por qué es importante reportar los intervalos de confianza del coeficiente alfa de Cronbach? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1326-1328.

Dunn, T. J., Baguley, T. & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: a practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412. doi:10.1111/bjop.12046.

Elosua, P. & Zumbo, B. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20(4), 896-901.

Escudero Domínguez, I. (2010). Las inferencias en la comprensión lectora: una ventana hacia los procesos cognitivos en segundas lenguas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, 7. https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_530dae4bbe5f3.pdf

Freiberg et al. (2013). Correlaciones policóricas y tetracóricas en estudios factoriales exploratorios y confirmatorios. Ciencias Psicológicas, 7(2), 151-164.

Ferrando, P.J. et al. (2022). Decálogo para el Análisis Factorial de los Ítems de un test, Psicothema, 34(1), 7-17. doi: 10.7334/psicothema2021.456

Figueras, M. y Gargallo, P. (2003). Análisis exploratorio de Datos [en línea] 5campus.com, Estadística. http://www.5campus.com/leccion/aed

Fisher, R.A. (1918). The correlation between relations on the supposition of mendelian inheritance. Transactions of the Royal Society of Edinburgh, LII.

Fisher, S.E., Marlow, A.J., Lamb, J., Maestrini, E., Williams, D.F., Richardson, A.J. et al. (1999). A quantitative-trait locus on chromosome 6p influences different aspects of developmental dyslexia, Am J Hum Genet, 64, 146-156.

Frías-Navarro, D. (2022). Apuntes de estimación de la fiabilidad de consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. [en línea] https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf

Gantier Limiñani, N.A. (2022). La dislexia: una cuestión neuropsicológica y neuroeducativa. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 23(23), 127-148.

Gibby-Leversuch, R., Hartwell, B. K., & Wright, S. (2021). Dyslexia, literacy difficulties and the self-perceptions of children and young people: A systematic review. Current Psychology, 40(11), 5595-5612. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00444-1

Grigorenko, E.L., Wood, F.B., Meyer, M.S., Pauls, J.E., Hart, L.A. & Pauls D.L. (2001). Linkage studies suggest a possible locus for developmental dyslexia on chromosome 1p, Am J Med Genet, 105, 120-129.

International Dyslexia Association (2002). Definition Consensus Project, [en línea] https://dyslexiaida.org/definition-consensus-project/

Jiménez Barreto, T., Carmona Banderas, N.C., Román Aguilar, M.M. & Paladines Enríquez, N.R. (2023). Educación lúdica para la enseñanza de la lectoescritura: una revision bibliográfica. Polo del Conocimiento, 85 (8), 2566-2588.

Kaminen, N., Hannula-Jouppi, K., Kestilä, M., Lahermo, P., Muller, K., Kaaranen, M. et al. (2003). A genome scan for developmental dyslexia comfirm linkage to chromosome 2p11 and suggest a new locus on 7q32, J Med Genet, 40, 340-345.

Kline, P. (1999). The Handbook of Psychological Testing. (2nd ed.). Routledge.

Kline, R.B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guildford Press.

Koda, K. (2005). Insights into second language reading. Cambridge University Press.

Lebrero, M. & Fernández, M. (coord.). (2015). Lectoescritura: fundamentos y estrategias didácticas. Editorial Síntesis.

López-Escribano, C. (2007). Contribuciones de la neurociencia al diagnóstico y tratamiento educativo de la dislexia del desarrollo, Revista de Neurología, 44 (3), 173-180.

National Reading Panel (US), National Institute of Child Health, Human Development (US), National Reading Excellence Initiative, National Institute for Literacy (US), United States. Public Health Service, y United States Department of Health. (2000). Report of the National Reading Panel: Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups. National Institute of Child Health and Human Development,

Nopola-Hemmi, J., Myllyluoma, B., Haltia, T., Taipale, M., Ollikainen, V., Ahonen, T. et al. (2001). A dominant gene for developmental dyslexia on chromosome 3, J Med Genet, 38, 658-664.

Nunnally, J.C. & Bernstein, I.J. (1994) The Assessment of Reliability. Psychometric Theory, 3, 248-292.

Organización Mundial de la Salud. (2019). Clasificación Internacional de Enfermedades, 11a revisión (CIE-11).

Parrilla Latas, Á., Raposo-Rivas, M., Martínez-Figueira, E., & Doval, M. I. (2017). Materiales didácticos para todos: el carácter inclusivo de fotovoz. Educatio Siglo XXI, 35(3 Nov-Feb1), 17–38. https://doi.org/10.6018/j/308881

Pearson, R. (2017). Dislexia, una forma diferente de leer. Paidós.

Peña, D. (2002). Análisis de datos multivariantes. McGraw-Hill.

Rigo, D.Y. & Donolo, D. (2018). Modelos de ecuaciones estructurales usos en investigación psicológica y educativa. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 52(3), 345-357.

Salazar Salazar, M., Coloma Rodríguez, O. & Coloma Salazar, M.E. (2024). Las dificultades del aprendizaje en la Educación Superior. Luz: educar desde la ciencia, 23(1), e1390.

Sánchez-Doménech, I. (2022). Revisión sistemática: perfil cognitivo de dislexia y discalculia comórbidas. Aula Abierta, 51 (2), 201-210. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2022.201-210

Scerri, T.S. & Schulte-Körne, G. (2010). Genetics of developmental dyslexia, Eur Child Adolesc Psychiatry, 19, 179-197.

Soriano-Ferrer, M. & Piedra Martínez, E. (2017). A review of the neurobiological basis of dyslexia in the adult population. Neurología (English Edition), 32 (1), 50-57.

Tamayo Lorenzo, S. (2017). La dislexia y las dificultades en la adquisición de la lectoescritura, Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 21 (1), 423-432.

Tzenova, J., Kaplan, B.J., Petryshen, T.L. & Field L.L. (2004). Confirmation of a dyslexia susceptibility locus on chromosome 1p34-p36 in a set of 100 Canadian families, Am J Med Genet B Neuropsychiatr Genet, 127, 117-124.

Published
28-02-2025
How to Cite
Moreno Jusdado, D., Ramos Alía, J. F., & Ruiz de Miguel, C. (2025). Dislexia Screening Scale (EDDIX) in Primary Education. Elaboration and validation. Educatio Siglo XXI, 43(1), 101–120. https://doi.org/10.6018/educatio.605491
Issue
Section
Artículos