Digital diet in university students: reflections after a day of disconnection
Abstract
The new generations develop their lives surrounded by different digital media, consuming and producing everything that increasingly refined algorithms put within their reach. In this context, proposals appear which seek to enhance citizens’ critical perspective and which are beginning to be put into practice in formal educational initiatives that raise awareness about consumption and digital dependence. This article sought to analyze the reflections of the students before an experience of “digital diet” (24 hours of disconnection), integrated in a subject of the Degree of Social Education during the academic year 2021/2022. For this purpose, a qualitative methodology was proposed which aimed to analyze the educational possibilities of this proposal for raising awareness about the use of digital media. The results of this work revealed that an important part of the participating students failed to complete the challenge or showed symptoms associated with addiction. At the same time, the protagonists asserted the importance of ICT in different areas of their lives. Finally, the need to raise awareness among citizens through proposals such as the one analyzed in this study is highlighted.
Downloads
References
Bas-Peña, E. (2014). Educación social y formación en drogodependencias. Salud y drogas, 14(1), 71-83. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83931686007
Buckingham, D. (2005). Educación en medios: alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea (1ªed.). Paidós Comunicación.
Carbonell, X. (2020). El diagnóstico de adicción a videojuegos en el DSM-5 y la CIE-11: Retos y oportunidades para clínicos. Papeles del Psicólogo, 41(3), 211-222. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2935
Castells, M. (2006). La era de la información: economía, sociedad y cultura (3ª ed.). Alianza.
Díaz, Ó., Santos, D., y Matellanes, M. (2021). La creatividad de la generación Z según su actividad en las redes sociales. Fonseca, Journal of Communication, (22), 231-253. https://doi.org/10.14201/fjc-v22-22703
Doval-Avendaño, M., Domínguez, S. y Dans, I. (2018). El uso ritual de las pantallas entre jóvenes universitarios/as. Una experiencia de dieta digital. Revista Prisma Social, (21), 480-499. https://revistaprismasocial.es/article/view/2323
Echeburúa, E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Comunicaciones Breves, 37(4), 435-447. https://www.aesed.com/upload/files/vol-37/n-4/v37n4_5.pdf
Escaño, C. (2019). Sociedad postdigital (ontología de la remezcla). Iberoamérica Social: Revista-red de estudios sociales, 7(12), 51-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6992796
Grajales, J. F. y Osorno, Y. M. (2019). La globalización y la importancia de las TIC en el desarrollo social. Revista Reflexiones y Saberes, (11), 2-9. http://34.231.144.216/index.php/RevistaRyS/article/view/1133/1527
Hernández, C., Iglesias, J. y Medina, E. (2016). Repercusiones del uso y abuso de internet en la identidad. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 2(4), 31-35. https://n9.cl/89rk8
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.
Hernández-Ortega, J. y Rayón-Rumayor, L. (2021). Teléfonos móviles, redes sociales y praxis en adolescentes. Educatio Siglo XXI, 39(3), 135-156. https://doi.org/10.6018/educatio.427011
López, M., Tapia-Frade, A. y Ruiz, C. M. (2023). Patologías y dependencias que provocan las Redes Sociales en los jóvenes nativos digitales. Revista de Comunicación y Salud, 13, 1-22. http://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e301
López, N. y Gómez, L. (2021). Tendencias de cambio en el comportamiento juvenil ante los media: Millennials vs Generación Z. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 543-552. https://doi.org/10.5209/esmp.70170
Martín, D. y Medina, M. (2021). Redes sociales y la adicción al like de la generación z. Revista de Comunicación y Salud, 11, 55-76. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281
Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (4ª ed.). SAGE.
Pinargote-Baque, K. Y. y Cevallos-Cedeño, A. M. (2020). El uso y el abuso de las nuevas tecnologías en el área educativa. Dominio de las Ciencias, 6(3), 517-532. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539716
Serrano-Puche, J. (2014). Hacia una “comunicación lenta”: el hábito de la desconexión digital periódica como elemento de alfabetización mediática. Trípodos, 1(34), 201-214. https://n9.cl/sjv1
Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. La Muralla.
Varguillas, C. (2006). El uso de atlas.Ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido. Laurus, 12, 73-87. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109905
Copyright (c) 2024 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.