Digital diet in university students: reflections after a day of disconnection

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.599561
Keywords: Media education, digital addiction, social education, higher education, generation z

Abstract

The new generations develop their lives surrounded by different digital media, consuming and producing everything that increasingly refined algorithms put within their reach. In this context, proposals appear which seek to enhance citizens’ critical perspective and which are beginning to be put into practice in formal educational initiatives that raise awareness about consumption and digital dependence. This article sought to analyze the reflections of the students before an experience of “digital diet” (24 hours of disconnection), integrated in a subject of the Degree of Social Education during the academic year 2021/2022. For this purpose, a qualitative methodology was proposed which aimed to analyze the educational possibilities of this proposal for raising awareness about the use of digital media. The results of this work revealed that an important part of the participating students failed to complete the challenge or showed symptoms associated with addiction. At the same time, the protagonists asserted the importance of ICT in different areas of their lives. Finally, the need to raise awareness among citizens through proposals such as the one analyzed in this study is highlighted.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bas-Peña, E. (2014). Educación social y formación en drogodependencias. Salud y drogas, 14(1), 71-83. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83931686007

Buckingham, D. (2005). Educación en medios: alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea (1ªed.). Paidós Comunicación.

Carbonell, X. (2020). El diagnóstico de adicción a videojuegos en el DSM-5 y la CIE-11: Retos y oportunidades para clínicos. Papeles del Psicólogo, 41(3), 211-222. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2935

Castells, M. (2006). La era de la información: economía, sociedad y cultura (3ª ed.). Alianza.

Díaz, Ó., Santos, D., y Matellanes, M. (2021). La creatividad de la generación Z según su actividad en las redes sociales. Fonseca, Journal of Communication, (22), 231-253. https://doi.org/10.14201/fjc-v22-22703

Doval-Avendaño, M., Domínguez, S. y Dans, I. (2018). El uso ritual de las pantallas entre jóvenes universitarios/as. Una experiencia de dieta digital. Revista Prisma Social, (21), 480-499. https://revistaprismasocial.es/article/view/2323

Echeburúa, E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Comunicaciones Breves, 37(4), 435-447. https://www.aesed.com/upload/files/vol-37/n-4/v37n4_5.pdf

Escaño, C. (2019). Sociedad postdigital (ontología de la remezcla). Iberoamérica Social: Revista-red de estudios sociales, 7(12), 51-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6992796

Grajales, J. F. y Osorno, Y. M. (2019). La globalización y la importancia de las TIC en el desarrollo social. Revista Reflexiones y Saberes, (11), 2-9. http://34.231.144.216/index.php/RevistaRyS/article/view/1133/1527

Hernández, C., Iglesias, J. y Medina, E. (2016). Repercusiones del uso y abuso de internet en la identidad. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 2(4), 31-35. https://n9.cl/89rk8

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.

Hernández-Ortega, J. y Rayón-Rumayor, L. (2021). Teléfonos móviles, redes sociales y praxis en adolescentes. Educatio Siglo XXI, 39(3), 135-156. https://doi.org/10.6018/educatio.427011

López, M., Tapia-Frade, A. y Ruiz, C. M. (2023). Patologías y dependencias que provocan las Redes Sociales en los jóvenes nativos digitales. Revista de Comunicación y Salud, 13, 1-22. http://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e301

López, N. y Gómez, L. (2021). Tendencias de cambio en el comportamiento juvenil ante los media: Millennials vs Generación Z. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 543-552. https://doi.org/10.5209/esmp.70170

Martín, D. y Medina, M. (2021). Redes sociales y la adicción al like de la generación z. Revista de Comunicación y Salud, 11, 55-76. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281

Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (4ª ed.). SAGE.

Pinargote-Baque, K. Y. y Cevallos-Cedeño, A. M. (2020). El uso y el abuso de las nuevas tecnologías en el área educativa. Dominio de las Ciencias, 6(3), 517-532. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539716

Serrano-Puche, J. (2014). Hacia una “comunicación lenta”: el hábito de la desconexión digital periódica como elemento de alfabetización mediática. Trípodos, 1(34), 201-214. https://n9.cl/sjv1

Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. La Muralla.

Varguillas, C. (2006). El uso de atlas.Ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido. Laurus, 12, 73-87. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109905

Published
28-06-2024
How to Cite
Rodríguez-González, C., & Rodríguez-Groba, A. (2024). Digital diet in university students: reflections after a day of disconnection. Educatio Siglo XXI, 42(2), 75–96. https://doi.org/10.6018/educatio.599561
Issue
Section
Artículos