Argumentation in narrative text of students of Spanish Foreign Language

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.566031
Keywords: Educational Research, argumentation, narration, Spanish Language

Abstract

The objective of this study is to examine argumentative oral and written texts prepared by university students of Spanish as a Foreign Language in Italy. More specifically, students were requested to undertake an intertextual summary of the episode of the windmills in Cervantes’ Quixote and in two filmic hypertexts. The exploratory-descriptive analysis of this corpus of monolocutor dialogical discourses in the semantic association of the markers of the argumentative chains with the underlying topoi reveals in the results that all the markers of the oral and written narrative summaries have argumentative value through the chivalric topic parodied in the adventures and polyphonic dialectics of the characters, since their operators and connectors, although scarce, are structured in a prototypical sequence with an argumentative orientation. Thus, it is concluded that argumentative conventions are present in the written texts due to the ideological sense of their polyphonic plot.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acero, F. (2006). Los gigantes en el Quijote de Cervantes: revisión de un motivo de la literatura caballeresca. Espéculo, 32. http://www.ucm.es/info/especulo/numero32/gigantes.html

Amossy, R. (2008). Argumentation et Analyse du discours: perspectives théoriques et découpages disciplinaires. Argumentation et Analyse du Discours, 1. https://doi.org/10.4000/aad.200

Anscombre, J. C. y Ducrot, O. (1994). La argumentación en la lengua. Gredos.

Ayala, F. (2005). La invención del Quijote. Suma de Letras.

Briz, A. (coord.) (1995). La conversación coloquial (Materiales para su estudio). Anejo XVI de la revista Cuadernos de Filología. Universitat de Valencia.

Carel, M. (2021). La Sémantique Argumentative. Dans L. Behe, M. Carel, C. Denuc et J. C. Machado (Dirs.). Cours de sémantique argumentative (pp. 11-21). Pedro & João Editores.

Carel, M. y Gomes, L. (2019). La Sémantique Argumentative de nos jours: questions liées aux notions de langue, de discours, de sens et d´énonciation. Signo, 44(80), 214-230. https://doi.org/10.17058/signo.v44i80.14023

Caro, M. T. (2014). El Quijote en ocho minutos: una historieta bufa. En O. Cleger y J. M. de Amo (Eds.). La educación literaria y la e-literatura desde la minificción (pp. 560-571). Universitat de Barcelona.

Caro, M. T. (2022). Coalescencia entre crítica y creación en comentarios metacognitivos y cuentos transductivos: Un estudio de caso múltiple en portafolios de Grado en Educación Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 97(36.3), Art. 36.3. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96527

Caro, M. T. y Amo, J. M. (2023). El comentario argumentativo de textos: multimodalidad y transmodalización. Síntesis.

Caro, M.T., y González, M. (2018). Didáctica de la argumentación en el comentario de textos. Síntesis.

Caro, M. T. y Martín, M. T. (2019). Modelo de producción y análisis de la competencia narrativa escrita en estudiantes de ELE con recursos fílmico-literarios. En J. M. Amo, M. P. Núñez, A. García y M. Santamarina (Coords.). Lectura y educación literaria (pp. 43-51). Octaedro.

Caro, M. T., Vicente-Yagüe, M. I. (2021). La argumentación del comentario de texto en la enseñanza universitaria estadounidense de ELE: análisis de demandas y propuestas innovadoras. En P. García Guirao (coord.). Redefinir la enseñanza-aprendizaje del español LE/L2 (pp. 177-190). Octaedro.

Doury, M. y Plantin C. (2016). Un enfoque lingüístico e interaccional de la argumentación. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 3 (6), 11-46. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/view/808

Ducrot, O. (2008). Argumentación retórica y argumentación lingüística. En M. Doury y S. Moirand (Eds.). La argumentación hoy. Encuentro entre perspectivas teóricas (pp. 25-42). Montesinos.

Frenay, A. & Carel, M. (2017). From narrative arguments to argument that narrate. In P. Olmos (Ed.). Narration as argument (pp. 141-177). Springer.

Fuentes Rodríguez, C. (2003). Operador/ conector, un criterio para la sintaxis discursiva. Rilce, 19 (1), 61-85.

Gutiérrez, M. F. y Escobar-Altare, A. (2020). Integración de la narración y la argumentación en la renarración de textos narrativos. Ocnos. Revista de Estudios sobre lectura, 19(1), 22-31. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.2131

Herman, T. (2008). Narratio et argumentation. En E. Danblon, E. de Jonge, E. Kissina et L. Nicolas (Coords.). Argumentation et narration (pp. 29-40). Editions de l´Université de Bruxelles.

Hymes, D. (1993). ¿Qué es la etnografía? En A. Díaz de Rada, H. Velasco y F.J. García (Coords.) Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar (pp. 175-194). Trotta.

Iwerks, U. (1934). Don Quixote (Película). Celebrity Productions.

Kock, J. de (2001). Lingüística con corpus. Catorce aplicaciones sobre el español. Universidad de Salamanca.

Martín, M. T. (2017). La textualización narrativa en el nivel B2 de competencia comunicativa en español. Análisis e interpretación de una investigación en ELE y ELM a partir de referentes fílmico-literarios (Tesis Doctoral). Universidad de Murcia.

Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Minervini, R., & Martín, M. T. (2023). La argumentación en el Plan Curricular del Instituto Cervantes: análisis de producciones escritas de estudiantes de ELE. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(75). https://revistas.um.es/red/article/view/544911

Orduña, M. (2016). Don Quijote y la retórica; una lectura desde las argumentaciones del protagonista (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Ramírez-Montoya, M. S. y Lugo-Ocando, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en el marco de la innovación educativa. Comunicar, 65, 9-20. https://doi.org/10.3916/C65-2020-01

Spitzer, L. (1955), Perspectivismo lingüístico en el Quijote. En Lingüística e historia literaria (pp. 135-187). Gredos.

Volpi, J. (2005). La voz de Orson Welles y el silencio de Don Quijote. Estudios Públicos, 100, 169-192.

Welles, O. y Franco, J. (1992). Don Quixote de Orson Welles (Película). El Silencio producciones S.A.

Published
29-06-2023
How to Cite
Martín Sánchez, M. T., & Caro Valverde, M. T. (2023). Argumentation in narrative text of students of Spanish Foreign Language. Educatio Siglo XXI, 41(2), 231–252. https://doi.org/10.6018/educatio.566031
Issue
Section
Artículos