A collaborative project for the development of emotional and social skills in students with Autism Spectrum Disorder: a case study
Abstract
Following the increased prevalence of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) and the need to support schools in addressing the challenges they face, the objective of this study is to evaluate the effectiveness of an educational intervention program—developed through collaboration between families, schools, and universities—for fostering emotional and social skills in students with ASD through the implementation of cooperative resources and strategies. This study proposes a multiple case study in a Primary and Infant Education school. The data analysis, after two years of implementation, shows progress in the emotional and social skills of the participating students with ASD and allows us to conclude that the use of interactive teaching processes, from a collaborative perspective, promotes this development and leads to better inclusion. To this end, the collaboration between families, schools, and universities through seminars conducted in the school proved of great value.
Downloads
-
Abstract40
-
PDF (Español (España))17
References
Aguilera, A., Moreno, F., & Rodriguez, I. (2007). Prevalence Estimates of Autism Spectrum Disorder in the School Population of Seville, Spain. The British Journal of Development Disabilities, 53(105), 97-109.
Almeida, C., Ramires, A., & Grohmann, A.P. (2015). STAR: Speech Therapy with Augmented Reality for Children with Autism Spectrum Disorders. International Conference on Enterprise Information Systems, 227, 379-396.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). VA: American Psychiatric Publishing.
American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual o Mental Disorders Text Revision (DSM-5-TR). American Psychiatric Publishing.
Aragunde, P., Rodríguez, J.E., Fontenla, E., y Pazos, J.M. (2019). Autismo y rol del docente en el aula de motricidad en educación infantil. Revista Digital de Educación Física, 53, 65-81.
Barthélémy, C., Fuentes, J., Howlin, P., y Rutger van de Gaag. (2019). Personas con Trastorno del Espectro del Autismo: identificación, compresión, intervención. Autism Europe, 3,1-40.
Beaumont, R., Walker, H., Weiss, J., & Sofronoff, K. (2021). Randomized Controlled Trial of a Video Gaming-Based Social Skills Program for Children on the Autism Spectrum. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(1), 1-14. https:// doi.org/10.1007/s10803-020-04801-z
Bonete, S., Molinero, C., Mata, S., Calero, M.D., & Gómez, M.M. (2016). Effectiveness of manualised interpersonal problem solving intervention for children autism, Psicothema, 28 (3), 304-310.
Camargo, L., y Cortés, R. (2020). Desarrollo y mejora de la competencia pragmática en niños y adolescentes con trastorno del espectro autista y lenguaje funcional. Normas, 10(1), 1-22. http://dx.doi.org/10.7203/Normas.v10i1.19279
Cassia, M., Arantes, A., & Elias, N.C. (2020). Use of Social Stories in classroom to children with autism. Psicologia em estudio, 25, 1-15. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.43094
Ceballos, N., y Saiz, A. (2021). Un proyecto educativo común: la relación familia y escuela. Revisión de investigaciónes y normativas.Educatio Siglo XXI,39(1),305-326. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/educatio.469301
Chester, M., Richdale, A.L., & McGillivray, J. (2019). Group-Based Social Skills Training with Play for Children on the Autism Spectrum. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(6), 2231-2242. https://doi.org/10.1007/s10803-019-03892-7
Confederacion Autismo de España. (2016). Resumen de Estrategia Española en Trastornos del Espectro del Autismo. Recuperado de: http://www.autismo.org.es/sites/default/files/folleto_resumen_estrategia_espanola_autismo_version_impresion_personalizada_para_entidades.pdf
Corchuelo, B., Blanco, M.A., López, M.J., y Corrales, N.M. (2016). Aprendizaje cooperativo interdisciplinar y rúbricas para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje Revista d´innovació educativa, 16, 10-19.
Cuéllar de Lucas, Y., Pérez-Brunicardi, D., y De la Iglesia, M. (2015). Enseñanza cooperativa como instrumento para la inclusión de un niño con Trastorno del Espectro Autista (TEA) mediante el juego cooperativo en un aula de Educación Infantil. Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 21, 259-271.
Doernberg, E.A., Russ, S.W., & Dimitropoulos, A. (2020). Believing in Make-Believe: Efficacy of a Pretend Play Intervention for SchoolAged Children with High- Functioning Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(2), 576-588. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04547-8
De Haro, R., y Martínez, R. (2019). Elaboración y validación de un cuestionario para escuchar las voces de las familias del alumnado escolarizado en aulas abiertas especializadas. Publicaciones, 49 (3), 119-148. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11406
De la Iglesia, M., y Olivar, J.S. (2021). Comunicación referencial y Trastorno del Espectro Autista: Evaluación de la calidad y tipos de mensaje. En S. Melero 7th International Congress of Clinical and Health Psychology in Children and Adolescents. (p.122). Pirámide.
Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa (Vol. 1). Ediciones Morata.
Fraga, B., Sambade, L., y López, B. (2017). Creación de Grupos de Intervención en Habilidades Sociales y Como Grupo de Apoyo. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 11, 184-196. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2759
Gal, E., Lamash, L., Bauminger-Zviely, N., Zancaro, M., & Tamar, P.L. (2016). Using Multitouch Collaboration Technology to Enhance Social Interaction of Children with High-Functioning Autism. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 36(1), 46-58.
Galicia-Alarcón, L.A., Balderrama-Trápaga, J.A., y Edel-Navarro, R. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(2), 42-53. https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.993
Gartzia, N. (2014). Adaptación del aula de Primaria para alumnos con Trastorno del Espectro. UNIR. Universidad Internacional de la Rioja.
Gonzalez-Lopez, A., & Kamps, D. (1997). Social Skills Training to Increase Social Interactions Between Children with Autism and Their Typical Peers. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 12, 2-14.
Hernández, A., y Camacho, J.A. (2020). Emociones y autismo: respuesta educativa a sus necesidades. Cuadernos del Profesorado, 13(26), 41-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7546963
Kasari, C., Dean, M., Kretzmann, M., Shih, W., Orlich, F., Whitney, R., ... & King, B. (2016). Children with autism spectrum disorder and social skills groups at school: A randomized trial comparing intervention approach and peer composition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 57(2), 171-179. https://doi.org/10.1111/jcpp.12460
Kabashi, L., & Epstein, A. (2017). Improving Social Initiations of Children with Autism using Video Self-Modeling with Video Feedback: A Case Study. Journal of Educational and Social Research, 7(2), 111-122.
King, M., Dogan, R., Fischetti, A., Lake, C., Mathews, T., & Warzak, W. (2017). Parent ‐ implemented behavioral skills training of social skills, Jounal of Applied Behavior Analysis, 50 (4), 805-818.
Kylliäinen, A., Häkkinen, S., Eränen, S., Rantanen, K., Ebeling, H., Bölte, S., & Helminen, T.M. (2020). Social competence group intervention (SOCO) for children with sutism spectrum disorder: A pilot study. Scandinavian Journal of Psychology, 61(6), 835-845. https://doi.org/10.1111/sjop.12675
Láinez, B., Chocarro, E., Busto, J.H., y López, J. (2018). Aportaciones de la Realidad Aumentada en la inclusión en el aula de estudiantes con Trastorno del Espectro Autista. Revista de Educación Mediática y TIC, 7, 120-134. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i2.10134
León del Barco, B., Castaño, E., Mendo, S., y Iglesias, D. (2015). Habilidades sociales en equipos de aprendizaje cooperativo en el contexto universitario. Psicología Conductual, 23, 191-214.
Lozano, J., y Alcaraz, S. (2009). Aprende con Zapo: propuesta didáctica para el aprendizaje de habilidades emocionales y sociales. Madrid: Wolters Kluwer España.
Lozano, J., y Alcaraz, S. (2012). Respuesta educativa a las personas con trastorno del espectro autista. Respuesta educativa a las personas con trastorno del espectro autista. La muralla.
Lozano, J., Cerezo, M., Merino, S., y Castillo, I. (2014). Ilusiónate con Tachín y sus historias emocionales y sociales. Digitum https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/39773?mode=full
Lozano, J., Cerezo, M., y Castillo, I. (2017). Materiales didácticos para la enseñanza de habilidades emocionales y sociales en alumnado con TEA : una investigación colaborativa en educación Primaria y Secundaria. Educatio Siglo XXI, 35, 39-64. https://doi.org/10.6018/j/308891
Maenner, M.J., Shaw, K.A., Baio, J., Washington, A., Patrick, M., …& Dietz, P.M. (2020). Prevalence of autism spectrum disorder among children aged 8 years—Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2016. MMWR. Surveillance Summaries, 69, 1–12.
Madero, L., y Arenas, L. (2018). Cómo medir y mejorar los niveles de inclusión de personas con TEA en el centro educativo. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 49(3), 39–54. https://doi.org/10.14201/scero20184933954
March-Miguez, I., Montagut-Asunción, M., Pastor-Cerezuela, G., y Fernández-Andrés, M.I. (2018). Intervención en habilidades sociales de los niños con Trastorno del Espectro Autista: una revisión bibliográfica. Papeles del Psicólogo, 39(2), 140-149. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2018.2859
Müller, E., Cannon, L.R., Kornblum, C., Clark, J., & Powers, M. (2016). Description and preliminary evaluation of a curriculum for teaching conversational skills to children with high-functioning autism and other social cognition challenges. Language, Speech, and Hearing Services in Schools,47(3), 191-208. https://doi.org/10.1044/2016_LSHSS-15-0042
Ortiz-Sánchez, P., Mulas, F., Abad-mas, L., Roca, P., y Gandía-Benetó, R. (2018). Estudio aleatorizado controlado de la coherencia interhemisférica del electroencefalograma tras terapia asistida con delfines en niños con trastorno del espectro autista. Revista Neurológica, 66, 65-70.
Rivière, Á. (1997). El tratamiento del autismo. Nuevas perspectivas. IMSERSO.
Robson, C., & McCartan, K. (2016). Real world research. Wiley Global Education
Rúa, M., & Diéguez, N. (2011). Development Program of Social Kills “ Pdhs ” Applies To. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e educación, 19, 227-242.
Sabey, C., Ross, S., & Goodman, J. (2020). Beyong topography: addressing the functional impact of social skills training for students with autism. Educational Psychology in Practice, 36(2), 133- 148. https://doi.org/10.1080/02667363.2019.170365
Syriopoulou-Delli, C., Cassimos, D., & Polychronopoulou, S. (2016). Collaboration between teachers and parents of children with ASD on issues of education. Research in developmental disabilities, 55, 330-345.
Tabares, C. (2015). Evaluación de las terapias ecuestres en el tratamiento del Trastorno de Espectro Autista y programa de intervención. Cognition. Universidad de Extremadura.
Terrazas, M., Sánchez, S., y Becerra, M.T. (2016). Las TIC como Herramienta de Apoyo para Personas con Trastorno del Espectro Autista ( TEA ).
Van Kessel, R., Steinhoff, P., Varga, O., Brezno, D., Czabanowska, K., Brayne, C., …& Roman-Urrestarazu, A. (2020). Autism and education—Teacher policy in Europe: Policy mapping of Austria, Hungary, Slovakia and Czech Republic. Research in Developmental Disabilities, 105, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103734
Walsh, J., Creighton, S., & Rutherford, M.D. (2015). Emotion perception or social cognitive complexity: What drives face processing deficits in autism spectrum disorder?. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46 (2), 615-623.
Zeidan, J., Fombonne, E., Scorah, J., Ibrahim, A., Durkin, M.S., Saxena, S., Yusuf, A., Shih, A., & Elsabbagh, M. (2022). Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism Res, 15(5), 778-790. https://doi.org/10.1002/aur.2696
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.




