Touch in artistic-expressive tasks in Physical Education Teacher Training

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.556531
Keywords: Dance education, Physical Education teachers, inhibition, teacher training

Abstract

The aim of the article was to identify the positive and negative aspects as perceived by students in relation to the tactile interaction that they experience when undertaking physical artistic-expression activities. The study sample comprised 25 students from the physical education course of the Primary School Teaching Degree at Zaragoza University in Spain (10 men and 15 women, age of 22.29±2.62). Data were collected through (i) the internship diaries which students filled in in the 13 practical sessions on physical artistic-expression activities which were part of the expressive- artistic physical activities module. Then, a content analysis of the diaries was carried out, performing a concordance test with two independent encoders. The Nvivo 11 program was utilized for data procesing. The results show that: i) touch interaction conditions expressive practice; ii) the transmitter role is perceived as being more problematic than the receiver role; iii) while receivers experience relaxation, transmitters focus on maintaining con- centration and on not hurting receivers or touching certain parts of their bodies. The results of this study are relevant because they improve our understanding of the po- sitive and negative aspects of tactile interaction in artistic-expression activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inma Canales-Lacruz, Universidad de Zaragoza

Doctora por la Universidad de Lleida. Licenciada en Educación Física por la Universidad de Barcelona. Licenciada en Historia por la Universidad de Zaragoza. Profesora Titular de Universidad del área Didáctica de la Expresión Corporal del departamento Expresión Plástica, Musical y Corporal de la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza.

Ana Corral-Abós, Universidad de Zaragoza

Graduada en Ciencias de la salud y del Deporte en el INEFC LLeida, Universidad de Lleida (España). Doctora en Educación Física por la Universidad de Zaragoza (España). Contratada interina en el área de Didáctica de la Expresión Corporal de la Facultad de Salud y Deporte de Huesca de la Universidad de Zaragoza.

References

Bardin, L. (2002). Análisis de contenido (3ª ed.).Madrid: Akal.

Bilbeny, N. (2006). La revolución en la ética. Hábitos y creencias en la sociedad digital. (1ª ed.). Barcelona: Anagrama.

Bleske-Reche, A. y Buss, D. (2001). Opposite-sex friendship: Sex differences and similarities in initiation, selection, and dissolution. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(10), 1310–1323. doi:10.1177/01461672012710007

Breton Le, D. (1999). Las pasiones ordinarias. Antropología de las emociones (1ª ed.). Buenos Aires: Nueva Visión.

Canales, I. (2007). La mirada y el tacto como condicionantes del compromiso emocional del alumnado en las sesiones de expresión corporal. Motricidad. European Journal of Human Movement, 19, 191-212.

Canales, I. (2011). La mirada y el tacto en la expresión corporal: consecuencias pedagó- gicas y propuesta de intervención (1a ed.). Académica española.

Canales-Lacruz, I., Táboas-Pais, M.I. y Rey-Cao, A. (2013). Desinhibición, espontanei- dad y codificación percibida por el alumnado de expresión corporal. Movimento, 19(4), 119-140.

Canales-Lacruz, I. y Arizcuren-Blasco, E. (2019). Feelings and opinions of primary school teacher trainees towards corporeal expressivity, spontaneity and disinhibition. Research in Dance Education 20(2), 241-256.

Ferrada, J. (2019). Resonancias y murmuraciones en el tocar de la danza: la difer(a)ncia del cuerpo en su sentido excrito. Artseduca, 22, 190-205. Recuperado de https://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/3736

Field, T. (2001). Touch (1ª ed.). Cambridge: MIT Press.

Fonseca, M. (2019). When dance touches us: meanings, ethics, and presence in practices with touch in the curriculum. Revista Brasileira de Estudios da Presença, 9(1), 1-30. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/2237-266082431

Gallace, A. y Spence, C. (2010). The science of interpersonal touch: An overview. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 34, 246–259, octubre 2010. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0149763408001723?via%3Dihub

Heinemann, K. (2016). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias del deporte (2ª ed.). Barcelona: Paidotribo.

Hermans, C. (2021). To touch and to be touched: interconnectedness and participatory sense-making in play and dance improvisation. Journal of Dance Education, 21, 1-11. Recuperado de https://doi.org/10.1080/15290824.2020.1836647

Johansson, C. (2013). Views on and perceptions of experiences of touch avoidance: An exploratory study. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 32, 44–59. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-012-9162-1

Kundera, M. (1995). La lentitud (1ª ed.). Barcelona: Tusquets.

Lucznik, K., Jackson, A., Sakuta, A. y Siarava, E. (2017). Let’s Improv It: The embodied investigation of social collaboration. Avant, 8, 301-311. Recuperado de http://avant.edu.pl/ojs/index.php/avant/article/view/115

Maclaren, K.A. (2008). Embodied perceptions of others as a condition of selfhood? Journal of Consciousness Studies, 15(8), 63-93.

Marina, J.A. (2006). Elogio y refutación del ingenio (1ª ed.). Barcelona: Anagrama.

Miller, M.J., Dennis, A., Diaz, B. y Ranjit, Y. (2014). Touch attitudes in cross-sex friendships: We’re just friends. Personal Relationships, 21, 309–323.

Mínguez, A. (2018). La influencia de la interacción táctil en las tareas de expresión corporal (Trabajo fin de grado). Zaragoza: Universidad de Zaragoza. Recuperado de http://zaguan.unizar.es/record/76472?ln=es

Rey, A. (2014). Ciencia y motricidad. Epistemología de las ciencias de la actividad física y del deporte (1ª ed.). Madrid: Dykinson.

Romero-Martín, M.R., Gelpi, P., Mateu, M. y Lavega, P. (2017). Influencia de las prácticas motrices sobre el estado emocional de estudiantes universitarios. Revista internacional de medicina y ciencias de la actividad y el deporte, 17(67), 449-466. doi: https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.67.004

Salgado, J.I. (2020). Contacto y emociones en la Educación Física y el Deporte. Factores didácticos para optimizar un aprendizaje inclusivo (1ª ed.). Sevilla: Wanceulen.

Salgado, J.I., Sánchez, J.A. y Autor (2021). Las emociones como dificultad didáctica en la enseñanza de prácticas motrices: Los problemas afectivos derivados del contacto. Conceptualización. Estudios Pedagógicos, 48(3), 167-190. doi: 10.4067/S0718-07052021000300167

Stamatis, P. y Kontakos, A. (2008). Tactile behavior of greek preschool teachers. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(6), 185-200. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2931/293121940010.pdf.

Orbaek, T. y Engelsrud, G. (2020). Teaching creative dance in school-a case study from physical education in Norway. Research in dance education, 21(3), 1-15. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/epub/10.1080/14647893.2020.1798396?needAccess=true

Torrents, C., Mateu, M., Planas, A. y Dinusova, M. (2011). Posibilidades de las tareas de expresión corporal para suscitar emociones en el alumnado. Revista de psicología del deporte, 20(2), 401–412. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2351/235122167011.pdf

Vigarello, C. (1991). Lo limpio y lo sucio (1ª ed.). Madrid: Alianza Editorial.

Vionnet, C. (2021). Touch in contact improvisation: proximity/distance under intimate circumstances. Senses and Society, 16(3), 320-338.

Published
28-02-2024
How to Cite
Canales-Lacruz, I., & Corral-Abós, A. (2024). Touch in artistic-expressive tasks in Physical Education Teacher Training. Educatio Siglo XXI, 42(1), 49–68. https://doi.org/10.6018/educatio.556531
Issue
Section
Artículos