Active methodologies in higher education: Online teaching during the Covid-19 pandemic

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.550001
Keywords: higher education, online learning, Covid-19, online teaching

Abstract

Higher education was affected by the out- burst of Covid-19, making it necessary to adapt on site teaching to an online modality. This adaptation affected teaching strategies, including active methodologies. The purpose of this study was to examine the use and adaptation of active methodologies during remote teaching in the Law, Education and Nursing degrees at two public universities. In this quantitative study, which employed an online survey, 162 individuals participated including students (n=118) and teaching staff (n=44). The results identified that the adaptation of active methodologies to the new scenario of online teaching was uneven. Students valued the changes positively, although they pointed out the need to improve quality. Teachers highlighted the difficulties they encountered: technical and space issues, management of large groups, and lack of training. Another difficulty men- tioned by the cohort referred to the lack of a direct teacher-student and student-stu- dent contact. This was perceived to imply lower motivation and participation in class. The impact of the use of these ac- tive methodologies had positive effects in terms of learning, including student satis- faction and knowledge transfer. However, negative aspects such as the overload of tasks both for students and teachers was also mentioned. In conclusion, active methodologies promote student participation, involvement, and motivation in on line scenarios, but it is necessary to continue studying how to improve the adaptation of these methodologies to overcome their practical limitations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gemma Crous, Universitat de Barcelona

Dra. Gemma Crous Parcerisas. Doctora en Psicología. Profesora lectora Serra Hunter. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Facultad de Educación, Universitat de Barcelona. Miembro del grupo de investigación GRISIJ.

Julio Rodríguez-Rodríguez, Universitat de Barcelona

Dr. Julio Rodríguez Rodríguez. Doctor en Educación y Sociedad. Profesor asociado, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Facultad de Educación, Universidad de Barcelona. Miembro del grupo de investigación GRISIJ.

Paulo Padilla-Petry, Universitat de Barcelona

Dr. Paulo Padilla-Petry. Doctor en Psicología. Profesor agregado. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Facultad de Educación, Universitat de Barcelona. Miembro del grupo de investigación GRISIJ.

References

Alcoba, J. (2012). La clasificación de los métodos de enseñanza en educación superior. Contextos Educativos, 15, 93-106. https://doi.org/10.18172/con.657

Arias-Gago, A. R. & Rodríguez-Garcia, A. (2020). Validación de la escala OCDUMA para analizar las concepciones, opiniones y percepciones del profesorado hacia las metodologías activas. Aula Abierta, 49(4), 403-412. https://doi.org/10.17811/rifie.49.3.2020

Ary, D., Jacobs, L., & Sorensen, C. (2010). Introduction to Research in Education. Wadworth Cengage Learning.

Ballesta Pagán, J., Izquierdo Rus, T., & Romero Sánchez, B. E. (2011). Percepción del alumnado de Pedagogía ante el uso de metodologías activas. Educatio Siglo XXI, 29(2), 353–368. https://revistas.um.es/educatio/article/view/133101

Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom. International Society for Technology in Education.

Caurcel, M. J., García Guzmán, A., & Romero, M. A. (2009). ¿Qué opinan los alumnus universitarios sobre las nuevas metodologías activas de enseñanza? Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1), 305-319. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev131COL2.pdf

Crisol-Moya, E., Romero-López, M. A., & Caurcel-Clara, M. J. (2020). Active Methodologies in Higher Education: Perception and Opinion as Evaluated by Professors and Their Students in the Teaching-Learning Process. Frontiers in Psychology, 11, 1703. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01703

De Haro, R. & Ayala, A. (2019). Evaluación de experiències de innovación con “Flipped Learning” en la formación inicial de docentes de infantil: aprendiendo los significados de la equidad y la inclusión. Dins: R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior (pp. 496-505). Octaedro.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R. & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: defining "gamification". In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (MindTrek '11) (pp. 9-15). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Domínguez Rodríguez, F. J. & Palomares, A. (2020). El “aula invertida” como metodología activa para fomentar la centralidad en el estudiante como protagonista de su aprendizaje. Contextos educativos: Revista de educación, 26, 261-275. https://doi.org/10.18172/con.4727

Echauri-Galván, B. y García-Hernández, S. (2022). El reseteo de la participación del alumnado: estudio de las percepciones, herramientas y dinámicas de participación en la enseñanza bimodal. Educatio Siglo XXI, 40(3), 133-160. https://doi.org/10.6018/educatio.494341

Fernández-Pascual, M. D., Reig-Ferrer, A., Santos-Ruiz, A. M., Boix-Ferrer, J. A., Giménez-Martínez, L., Hidalgo-Montoya, M., De la Puente-Martorell, B., Arredondo-González, C., & Riquelme-Ros, L. (2019). Mejora de competencias para la atención espiritual en la pràctica de Enfermería a través del estudio de casos. Dins: R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior (pp. 518-526). Octaedro.

Francés, J., Bleda, S., Calzado, E. M., Martínez, F. J., Heredia, S., Hernández, A., Hidalgo, A., Vera, J.. & Yebra, M. S. (2019). Análisis y aplicación de nuevas metodologías docentes basades en la classe invertida y gamificación a través de Moodle. Dins: R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior (pp. 527-540). Octaedro.

García-Peñalvo, F. J. & Corell, A. (2020). La Covid-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior?. Campus Virtuales, 9(2), 83-98.

García-Peñalvo, F. J., Correll, A. & Abella-Garcóa, M. G. (2020). Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21. https://doi.org/10.14201/eks.23013

Gómez-Hurtado, I., García-Rodríguez, M. P., González-Falcón, I. & Coronel Llamas, J. M. (2020). Adaptación de las Metodologías Activas en la Educación Universitaria e,n Tiempos de Pandemia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 415-433. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.022

Hernández Sampieri, R. & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holibec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.

Labrador, M. J., & Andreu, M. A. (2008). Metodologías Activas. Grupo de innovación en metodologías activas. Universidad Politécnica de Valencia. http://www.upv.es/diaal/publicaciones/Andreu-Labrador12008_Libro%20Metodologias_Activas.pdf

Lozano-Díaz, A., Fernández-Prados, J. S., Figueredo, V., & Martínez, A. M. (2020). Impactos del Confinamiento por el COVID-19 entre Universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. International Journal of Sociology of Education, número especial, 79-104. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5925

Luzuriaga, M., Buscaglia, A., & Furman, M. (2022). Desafíos Educativos Reales: transformaciones de una asignatura universitaria en tiempos de pandemia. REDU. Revista de docencia universitaria, 20(1), 69-90. https://doi.org/10.4995/redu.2022.16653

Marioni, G., van’t Land, H., & Jensen, T. (2020). The impact of Covid-19 on higher education around the world. IAU Global survey report. International Association of Universities.

Moya, M. M. & Soler, C. (2019). La classe invertida o “Flipped Classroom” en la enseñanza de materias jurídicas. Dins: R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior (pp. 1226-1235). Octaedro.

OCDE (2020). El impacto del COVID-19 en la educación – Información del Panorama de la Educación (Education at a Glance) 2020. https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/EAG2020_COVID%20Brochure%20ES.pdf

Onecha Pérez, B., & Berbegal Mirabent, J. (2020). The adaptability of the flipped classroom method: A case study of its application during the Covid-19 crisis. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(2), 49-66. https://doi.org/10.4995/redu.2020.14419

Ortega, D., Rodríguez, J., & Mateos, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), e1275. https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2021.1275

Palazón, A., Gómez, M., Gómez, J. C., Pérez, M. C., & Gómez, J. (2011). Relación entre la aplicación de metodologías activas docents y el aprendizaje del estudiante Universitario. Bordón, 63(2), 27-40.

Pegalajar, M. C. (2021). Implicaciones de la gamificación en Educación Superior: una revisión sistemática sobre la percepción del estudiante. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 169-188. https://doi.org/10.6018/rie.419481

Pérez-Vázquez, E., Gilabert, A., & Lledó, A. (2019). Gamificación en la educación universitària. El uso del escape room como estratègia de aprendizaje. Dins: R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior (pp. 660-668). Octaedro.

Prieto, A., Barbarroja, J., Álvarez, S., & Corell, A. (2021). Eficacia del modelo de aula invertida (flipped classroom) en la enseñanza universitaria: una síntesis de las mejores evidencias. Revista de educación, 391, 149-177. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-476

Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. BOE, núm. 67, 25390-25400.

Ramos, M., Rodríguez, A. M. & Gómez, G. (2019). La gamificación en el aula universitària. Una metodologia activa e inclusiva. Percepciones por parte del alumnado universitario. Dins: R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior (pp. 669-678). Octaedro.

Rodríguez Gallego, M. R. (2012). Metodología activa para la mejora del Rendimiento en la educación superior. Revista Iberoamericana De Educación, 58(3), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie5831436

Rodríguez-Rey, R., Garrido-Hernansaiz, H., & Collado, S. (2020). Psychological impact of COVID-19 in Spain: Early data report. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(5), 550-552. https://doi.org/10.1037/tra0000943

Romero-García, C., de Paz-Lugo, P., Buzón-García, O., & Navarro-Asencio, E. (2021). Evaluación de una formación online basada en Flipped classroom. Revista de educación, 391, 65-93. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-471

Serrano-Aguilera, J. J., Tocino, A., Fortes, S., Martín, C., Mercadé-Melé, P., Moreno-Sáez, R., Muñoz, A., Palomo-Hierro, S. & Torres, A. (2021). Using Peer Review for Student Performance Enhancement: Experiences in a Multidisciplinary Higher Education Setting. Education Sciences, 11(2), 71. https://www.mdpi.com/2227-7102/11/2/71

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466

UNESCO (2020). COVID-19: 10 Recommendations to plan distance learning solutions. https://en.unesco.org/news/Covid-19-10-recommendations-plan-distance-learning-solutions

Vicent, M. & Aparicio-Flores, M. P. (2019). Beneficios y dificultades del trabajo cooperativo en la Educación Superior: percepciones del alumnado de 1º curso de los grados de Educación Infantil y Primaria. Dins: R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior (pp. 447-455). Octaedro.

Published
28-02-2024
How to Cite
Crous, G., Rodríguez-Rodríguez, J., & Padilla-Petry, P. (2024). Active methodologies in higher education: Online teaching during the Covid-19 pandemic. Educatio Siglo XXI, 42(1), 9–32. https://doi.org/10.6018/educatio.550001
Issue
Section
Artículos