Constructivist proposals in Didactics of Mathematics: perceptions of future teachers
Abstract
The application of constructivist proposals for the teaching of Mathematics requires knowing the perception of those who learn through these activities. In this paper we present the evaluations of future Early Childhood Education teachers on a practical activity carried out from a constructivist approach. For this purpose, using a descriptive non-experimental quantitative design, a Likert scale questionnaire was administered to 168 students from a state public university enrolled in the 2022/2023 academic year. The results showed that a large majority of the participants stated that these activities help to think and construct ideas, and that, after adaptation, they would implement them in the Early Childhood Education classroom. The students indicated that these processes require time and that they recognise the teacher as a key player in the acquisition of the intended knowledge. Furthermore, they indicated that the implementation of these proposals helps them to acquire the contents of the subjects in a simpler way and to improve their attitude towards mathematics. Therefore, it is concluded that the implementation of this type of procedures should be encouraged in order to facilitate the learning and understanding of certain mathematical concepts.
Downloads
References
Alsina, A. (2022): Transformando el currículo español de Educación Infantil: la presencia de la competencia matemática y los procesos matemáticos. Números, 111, 33-48. http://sinewton.es/publicacion-numeros/articulo-1-111/
Alsina, A. y Delgado-Rebolledo, R. (2022). ¿Qué conocimientos necesita el profesorado de educación infantil para enseñar matemáticas? Matemáticas, Educación y Sociedad, 5(1), 18-37. http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/article/view/14153
Alsina, Á., y León, N. (2016). Acciones matemáticas de 0 a 3 años a partir de instalaciones artísticas. Educatio Siglo XXI, 34(2 Julio), 33–62. https://doi.org/10.6018/j/263801
Aragón. L., Jiménez-Tenorio, N., Vicente-Martorell, J. J. y Eugenio, M. (2021). ¿Progresan las concepciones sobre la ciencia de futuros maestros/as tras la implementación de propuestas constructivistas para la alfabetización científica? Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, 16(1), 78-95. https://doi.org/10.14483/23464712.15589
Ball, D. L., Thames, M.H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
Brousseau, G. (1998). La Théorie des Situations Didáctiques. La Pensée Sauvage.
Carrillo Gallego. D. (2020). Renovando las matemáticas escolares por medio de la formación del magisterio. En: M.C. Leme da Silva y T.P. Pinto (orgs.), História da Educaçao Matemática e Formaçao de Professores. Aproximaçoes possiveis. pp. 53 - 90. Editora Livraria da Física. https://periodicos.ufms.br/index.php/ENAPHEM/article/view/7933
Castro, E. y Castro, E. (2016). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Infantil. Pirámide.
Chamorro, M. C. (2005). Herramientas de análisis en Didáctica de las Matemáticas. En M.C. Chamorro (ed.) Didáctica de las Matemáticas para Educación Infantil (pp. 39-62). Pearson.
Cirade, G. (2006). Devenir professeur de mathèmatiques: entre problèmes de la profession et formation en IUFM. Les mathématiques comme problème professionnel. (Tesis doctoral). Université de Provence. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00120709
Creswell, J. (2012). Educational research: planning conducting and evaluating quantitative and qualitative research (4.ª ed.). Pearson.
Edo, M. (2012). Situaciones interdisciplinarias para el desarrollo del pensamiento matemático en Educación Infantil en la formación de maestros. En M. Marín-Rodríguez; N. Climent-Rodríguez (eds.), Investigación en Educación Matemática. Comunicaciones de los grupos de investigación. XV Simposio de la SEIEM (pp. 427-453). SEIEM.
Friz Carrillo, M., Panes Chavarría, R., Salcedo Lagos, P. y Sanhueza Hernández, S. (2018). El proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chile. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 59-68. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100059&lng=es&tlng=es
García, F.J., Sierra, T.A., Hidalgo, M., & Rodríguez, E. (2020). The education of prospective early childhood teachers within the paradigm of questioning the world. En M. Bosch, Y. Chevallard, F.J. García & J. Monaghan (Eds.), Working with the Anthropological Theory of the Didactic in Mathematics Education: A comprehensive casebook (pp. 169-188). Routledge.
García-Moya, M., Gómez-Escobar, A., Solano-Pinto, N. y Fernández-Cézar, R. (2020). Las creencias de los futuros maestros sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Espacios, 41(9), 14. https://www.revistaespacios.com/a20v41n09/20410914.html
George, D. (2011). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Study Guide and Reference. Pearson Education - India.
Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2010). Multivariate Data Analysis. 7th edition. Pearson Prentice Hall.
Hannula, M. S., Di Martino, P., Pantziara, M., Zhang, Q., Morselli, F., Heyd-Metzuyanim, E., & Goldin, G. (2016). Attitudes, Beliefs, Motivation, and Identity in Mathematics Education. En G.A. Goldin., M.S. Hannula., E. Heyd-metzuyanim., A. Jansen., R. Kaasila., S. Lutovac., P. Di Martino., F. Morselli., J.A. Middleton., M. Pantziara., y Q. Zhang (Eds.), Attitudes, Beliefs, Motivation and Identity in Mathematics Education, (pp. 1-359). Springer.
Hofstetter, R., & Schneuwly, B. (2007). Savoirs en (trans)formation. Au coeur des professions de l’enseignement et de la formation. De Boeck.
Houdement, C., & Kuzniak, A. (1996). Autour des estratégies utilisées pour former les maîtres du premier degré en mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 16(3), 289-322. https://revue-rdm.com/2008/autour-des-strategies-utilisees/
Ibáñez-López, F. J., Maurandi-López, A., y Castejón-Mochón, J. F. (2022). Docencia práctica virtual y adquisición de competencias en la formación estadística de maestros durante el confinamiento sanitario. PNA, 16(2), 99-113. https://doi.org/10.30827/pna.v16i2.21364
Lacasta, E., Lasa, A. y Wilhelmi, M.R. (2012). Actividad lógica y relacional en Educación Infantil. En A. Estepa, Á. Contreras, J. Deulofeu, M. C. Penalva, F.J. García & L. Ordóñez (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVI (pp. 363-373). SEIEM.
Lerma, A. M., Barquero, B., García, F. J., Hidalgo-Herrero, M., Ruiz-Olarría, A. y Sierra, T. (2021). Los conocimientos lógicos en la formación matemático-didáctica de maestros. En P. Diago, D.F. Yáñez, M.T. González-Astudillo & D. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIV (pp. 385 – 392). SEIEM.
Lerma, A.M., Barquero, B., Hidalgo-Herrero, M., Ruiz-Olarría, A. y Sierra, T. (2022). Análisis de un REI-FP sobre los conocimientos lógicos en la formación matemático-didáctica inicial de maestros. Proceedings 7th International Conference on the Antropological Theory of the Didactic, Bellaterra (Barcelona).
Martínez Vicente, M. y Valiente Barroso, C. (2019). Autorregulación afectivo- motivacional, resolución de problemas y rendimiento matemático en Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 37(3 Nov- Feb), 33–54. https://doi.org/10.6018/educatio.399151
Maurandi López, A., Alsina, Á. y Coronata Segure, C. (2018). Los procesos matemáticos en la práctica docente: análisis de la fiabilidad de un cuestionario de evaluación. Educatio Siglo XXI, 36(3 Nov-Feb1), 333–352. https://doi.org/10.6018/j/350031
Muñoz-Catalán, M.C. y Carrillo, J. (2018). Didáctica de las Matemáticas para maestros de Educación Infantil. Paraninfo.
Orús, P. (1992). Le raisonnement des élèves dans la relation didactique; effets d'une initiation à l'analyse classificatoire dans la scolarité obligatoire. (Tesis doctoral). U.E.R. Scièntifique. Université de Bordeaux I, Ed. IREM de Bordeaux. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/93403?locale-attribute=en
Ruiz-Higueras, L. (2005). Aprendizaje y matemáticas. La construcción del conocimiento matemático en la Escuela infantil. En M.C, Chamorro (ed.), Didáctica de las matemáticas para Educación Infantil. (pp. 1-38). Pearson.
Ruiz Olarría, A. (2015). La formación matemático-didáctica del profesorado de secundaria: de las matemáticas por enseñar a las matemáticas para la enseñanza. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/665889?show=full
Saá-Rojo, M. D., Carrillo-Gallego, D., Dólera-Almaida, J., Ibáñez- López, F. J., Maurandi- López, A. y Sánchez-Jiménez, E. (2023b). Estrategias en la formación matemáticodidáctica de los estudiantes del Grado en Educación Infantil. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 114(julio), 23-42. https://sinewton.es/publicacion-numeros/articulo-2-114/
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42831
Sierra, T.A. y García, F.J. (2015). ¿Cómo organizar la formación matemático-didáctica de un maestro de Educación Infantil? Propuesta de un recorrido de formación. Educação Matemática Pesquisa, 17, 767-790. http://funes.uniandes.edu.co/26196/
Valente, W.R. (2018). El saber profesional del profesor que enseña matemática: el futuro del pasado. Paradigma, 39 (extra 1), 190-201. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2018.p190-201.id674
Vázquez-Alonso, A., Aponte, A., Manassero-Mas, M. A. y Montesano, M. (2014). Una secuencia de enseñanza-aprendizaje sobre un tema socio-científico: análisis y evaluación de su aplicación en el aula. Educación Química, 25(1), 190-192. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70558-0
Ventura-León, T. y Caycho-Rodríguez, J. L. (2017). El coeficiente omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77349627039
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.