The Telecollaboration and Internationalization project “Hablamos” between the University of Almería and the University of Jordan

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.542311
Keywords: Higher education, Information and communication technology (ICT), Telecollaboration, Online Intercultural Exchange, Teaching of Spanish as a foreign language (SFL), intercultural competence, Digital competence

Abstract

Education has recently undergone dizzying changes in which Information and communication technology (ICT) has played an important part. Besides, the health situation generated by the SARSCoV-2 pandemic has highlighted even more the importance of ICT. In this context, contact between people in different spaces and at different times emerges as a reality that has given rise to new scenarios for relationships and communication. Virtual Learning Environments (VLE) have played a decisive role in the innovation of educational frameworks, and although VLE have been used in higher education for some time, they have been boosted in these years of the pandemic. Besides, student exchange has benefited from ICT. From this perspective, this article focuses on presenting the “Hablamos Project” which is based on the principles of Telecollaboration or Intercultural Online Exchange. It is a pilot project implemented in two subjects taught respectively at the University of Almeria and the University of Jordan. The study collects the first data obtained following the implementation of this project, highlighting two essential aspects: the interaction between peers served to improve their communicative competence in different languages (Spanish-English); besides, in intercultural terms, it was useful in breaking down stereotypes and prejudice, especially with regard to the Middle East. Ultimately, this project contributed to the improvement and development of the digital competence and critical capacity of its participants, in spite of the fact that they faced some obstacles such as slow internet connection and the availability of suitable devices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albá Duran, J., Oggel, G., Espejel, O., Pujolà, J. T. (2020). Factores de éxito de un proyecto de telecolaboración en el contexto de enseñanza y aprendizaje de segundas lenguas. Culture Crossroads, 15, 31-600. https://n9.cl/80vzz

Al-momani, R. (2009). El profesor de E/LE como agente de adquisición sociocultural. En A. Barrientos, J. C. Martín, V. Reyes y M. I. Fernández (Coords). El profesor de español LE-L2: Actas del XIX Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE). Vol. 1, (pp. 145-158). https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/19/19_0145.pdf

Asensio Pastor, M. I. y Carmona García, J. P. (2019). Análisis discursivo de la representación en prensa de los refugiados en el ámbito educativo. Tonos Digital, 38 (I). http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/2421

Belloch, C. (2010). Entornos virtuales de aprendizaje. Unidad de tecnología Educativa. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA3.pdf

Belz, J. A. (2002). Social dimension of telecollaborative foreign language study. LanguageLearning & Technology, 6(1), 60–81. http://llt.msu/edu/vol6num1/belz/

Castells, M. (1997). La Era de la Información: Economía, Sociedad y Cultura. El Poder de la Identidad, vol. 2. Alianza.

Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas (MCER). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte / Instituto Cervantes, Anaya. http://cvc.cervantes.es/obref/marco/

Consejo de Europa (2003). Plan de acción sobre el aprendizaje de las lenguas y la diversidad lingüística. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=LEGISSUM:c11068

Consejo de Europa (2018). Marco Europeo de Competencias Digitales para la Ciudadanía. https://www.aupex.org/centrodocumentacion/pub/DigCompEs.pdf

Consejo de Europa (2021). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Ministerio de Educación y Formación Profesional / Instituto Cervantes. https://n9.cl/fnffo

Ferreriro, R. F. (2006). El reto de la educación del siglo XXI: la generación N. Apertura, vol. 6, n. 5 (noviembre), 72-85. https://www.redalyc.org/pdf/688/68800506.pdf

Fernández Márquez, E.; Ordóñez Olmedo, E.; Morales Cevallos, B y López Belmonte, J. (2019). La competencia digital en la docencia universitaria. Octaedro.

Gobierno de España (en línea). Competencia digital. https://educagob.educacionyfp.gob.es/curriculo/curriculo-actual/competencias-clave/digital.html

Hidalgo Trejo, R. (2013). Uso de los entornos virtuales de aprendizaje en la educación a distancia. EDUTEC. https://n9.cl/i3tq

García Sánchez, M. del R., Reyes Añorve, J. y Godínez Alarcón, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas: RICSH, Vol. 6, Núm. 12 (julio–diciembre), 299-316. DOI: 10.23913/ricsh.v6i12.135

Gómez García, L., Morales-Robles, E. y Morgado, M. (2020). Telecolaboración y desarrollo efectivo de competencias de comunicación intercultural en el aula de español para fines económicos y comerciales. TEJUELO. Didáctica De La Lengua Y La Literatura. Educación, 32, 37-54. https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.37

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.

Leiva Olivencia, J. J. (2013). La interculturalidad a través de las TIC: Un proceso de aprendizaje en red. Revista DIM (Didáctica, Innovación y Multimedia)/ Año 9 - Nº 25 – abril. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5008762

López Santiago, M. y Ballez, M. (2014). La telecolaboración entre grupos heterogéneos en la clase de lengua extranjera. @tic. Revista d´innovació educativa, 12 (enero-junio). DOI: 10.7203/attic.12.3319

Musset, M. (2016). Significado de entornos virtuales de aprendizaje en docentes. Revista Vinculando, 1 (8). https://vinculando.org/educacion/significado-entornos-virtuales-aprendizaje-docentes.html

Nunan, D. (1992). The Leanrner-Centred Curriculim. Cambridge University Press.

O’Dowd, R. (2021). Virtual exchange: moving forward into the next decade. Computer Assisted Language Learning, 34:3, 209-224, DOI: 10.1080/09588221.2021.1902201

Ohei, K.N. y Brink, R. (2019). Web 3.0 and Web 2.0 technologies in higher educational institute: methodological concept towards a framework development for adoption. International Journal for Infonomics (IJI), 12 (1), 1841-1853. https://doi.org/10.20533/iji.1742.4712.2019.0188. A

Richards, J.C. y Rodgers, T. S. (2009). Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Edinumen.

Robles Ávila, S. y Díaz Bravo, R. (2017). Prácticas virtuales en Second Life: telecolaboración entre profesores nativos en formación y estudiantes de ELE. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, nº 6, 55–78 | DOI: 10.17345/rile201755-78

Sevilla-Pavón, A. (2018). Diseño de tareas telecolaborativas para el aprendizaje de idiomas con cuentos del mundo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), pp.325-346. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20783

UNESCO (1996). La Educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Villegas Paredes, G. y Canto Gutiérrez, S. (2021). Telecolaboración y desarrollo de las competencias clave del profesor de ELE: proyecto piloto para profesores en formación. En O. Buzón García y C. Romero García (Coord.) Metodologías activas con TIC en la educación del siglo XXI (pp. 2431- 2457). Dykinson.

Warschauer, M. (Ed.). (1996). Telecollaboration in foreign language learning. University of Hawai’i Second language teaching and curriculum centre.

Zanón Gómez, J. y Estaire, S. (1990). El diseño de unidades didácticas mediante tareas: Principios y desarrollo, Comunicación, lenguaje y educación. Cable, 6, 55-90.

Published
28-02-2025
How to Cite
Asensio Pastor, M. I., & Al-Momani, R. (2025). The Telecollaboration and Internationalization project “Hablamos” between the University of Almería and the University of Jordan. Educatio Siglo XXI, 43(1), 9–30. https://doi.org/10.6018/educatio.542311
Issue
Section
Artículos