School management and ethical organizational development in schools in Catalonia

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.490601
Keywords: Ethics, school, organizational development, school management

Abstract

This study analyzes the ethical organizational development in early childhood and primary education centers in Catalonia and validates intervention proposals in this regard. The methodology used consisted of 18 exploratory interviews with managers, school inspectors, and experts in organizational ethics and ethical leadership. A total of 442 school principals were also surveyed through questionnaires. This study aims to delimit theoretically and practically the construct of organizational ethics, competences, professional functions of the school management team in this regard and organizational proposals to promote its development. The conclusions of this study confirm that organizational ethics in educational centers requires spaces for dialogue, institutional reflection, the shared delimitation of institutional ethical values and a committed educational team with training in ethics and morals.

The conclusions of the study confirm that organizational ethics in educational centers requires spaces for dialogue and institutional reflection, shared delimitation of institutional ethical values and a committed educational team with ethical-moral training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arango, M.X. y Tamez, G. (2016). La ética y su vínculo multidisciplinario. México: Universidad Autònoma de Nuevo León.

Bilbeny, N. (2019). L’ètica com a factor essencial de la vida acadèmica. Lliçó inaugural del curs acadèmic 2019-2020. Universitat de Barcelona.

Bolívar, A. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. Madrid: La Muralla.

Bustindui, A., Jauregui, A., Jauregui, U., Baraietxaburu, M., Uriarte, A., Uriarte, P. (2018). Aprendizaje para el liderazgo escolar. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 130 (2), 24-28.

Autora. (2020).

Corella, M.A. y Arévalo, R.I. (Coord.) (2017). Responsabilidad social en la Comunicación Digital Organizacional. México: Tirant lo Blanch.

Cortina, A. (2018). Ética de las instituciones educativas y la responsabilidad social de los centros educativos. Organización y gestión educativa,Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 130 (2), 34-37.

Cubillos Vega, C. (2018). Ética organizacional aplicada. Estudio de caso de una organización de servicios sociales en España. Innovar, 28 (67), 111-121. Doi: 10.15446/innovar.v28n67.68616.

Esteban-Bara, F. (2016). La educación universitaria hoy: una crítica comunitarista. (Tesis doctoral). Recuperado de https://www.tesisenred.net/handle/10803/383037#page=1

Federación de Asociaciones de Directivos Escolares (2019). Un Marco Español para la Buena Dirección Escolar. Madrid: FEDADI

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. (2ªEd.). Madrid: Morata.

Flórez-Nisperuza, E.P y Hoyos-Merlano, A.M. (2020). Una mirada cualitativa sobre la autoevaluación institucional desde la praxis universitaria. Revista Científica, 37, (1), 78-89.

Gairín, J. y Castro, D. (2010). Situación actual de la dirección y gestión de los centros de enseñanza obligatoria en España. Revista Española de Pedagogía, 247, 401-416.

García-Marzá, D. (2017). From ethical codes to ethical auditing: An ethical infrastructure for social responsibility communication. El profesional de la información, 26 (2), 268-276.

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament (2018). Dades d’Ensenyament. Sistema Educatiu. Curs 2018-2019. Recuperado de http://ensenyament.gencat.cat/ca/arees-actuacio/centresserveis-educatius/centres/directoris-centres/

Gómez, C. (2016). Ética y Desarrollo. En X.A. Arango y G. Tamez, La ética y su vínculo multidisciplinario (pp. 13-44). Méjico: Universidad Autónoma de Nuevo León.

González-Esteban, E. (2016). El desarrollo de la ética empresarial ante los avances de la neurociencia organizacional y la neuroética. Pensamiento. Revista de investigación e información filosófica, 72 (273),921-940. Doi: http://dx.doi.org/10.14422/pen.v72.i273.y2016.009

Guillén, M. (2017). La “salud ética” en la empresa. Auditoría interna. Publicación periódica del Instituto de Auditores Internos de España, 33 (114), 46-47.

Gunzenhauser, M.G.; Flores, O.J. y Quigley, M.W. (2021). Race-Conscious Ethics in School Leadership: From Impersonal Caring to Critical Responsibility. En Teachers College Record, 123 (2), 1-40. doi: https://doi.org/10.1177/016146812112300206

Kovačević, J. y Hallinger, P. (2020). Finding Europe's niche: science mapping the knowledge base on educational leadership and management in Europe, 1960-2018. School Effectiveness and School Improvement, 31(3), 405-425. doi: https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1692875

Lozano, J.F. (2007). Ética en las organizaciones educativas. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 1, 8-22.

Martínez, J.M. (2018). El MEBD y el liderazgo escolar. Organización y gestión educativa:Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 130 (2), 10-14.

Mcarthur, J. (2019). La evaluación: una cuestión de justicia social. Madrid: Narcea.

Mullen, C. A. (2017). What’s ethics got to do with it? Pedagogical support for ethical student learning in a principal preparation program. En Journal of Research on Leadership Education, 12(3), 239–272.

Osorio, V. y Rodríguez, M.P. (2018). Modelo para la Evaluación de Programas de Ética Organizacional en Universidades. Información tecnológica, (29) 1, 59-71.

Pérez Riestra, R.N. (2010). El comportamiento moral en las organizaciones: una perspectiva desde la ética de la empresa. (Tesis doctoral). Recuperado de https://eprints.ucm.es/11089/1/T32191.pdf

Riera, J., Pagès, A., Torralba, F., Vilar, J y Rosàs, M. (2018). Liderazgo ético de comunidades educativas en contextos de incertidumbre. Revista de Estudios y Experimentación en Educación, 2, 95-108.

Rodríguez-Gómez, D. y Gairín, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, (24) 46, 73-90.

Silva, P., Del-Arco, I. y Flores, O. (2018) «La formación de directores escolares en Cataluña. Lecciones aprendidas a cinco años del Decreto de Dirección. En Bordón, 70 (I), pp. 109-124. Doi: 10.13042/Bordon.2017.49427.

Solano, A., Monge, I., Bolaños, O. y Ruiz, W. (2018). La gestión ética en los colegios públicos nocturnos-académicos del sistema educativo costarricense, desde la mirada del personal administrativodocente. Innovaciones Educativas, 29, 5-19.

Starratt, R. J. (2014). Ethics and social justice: Strangers passing in the night? En Bogotch, I. y Shields, C. M. (Ed.). International Handbook of Educational Leadership and Social (In)Justice, (pp.67-80). Springer. doi:10.1007/978-94-007-6555-9_5

Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos. Profesores, directivos y asesores. Málaga: Ediciones Aljibe

Vázquez, R. (2013). Dirección de centros. Gestión y política. Madrid: Morata SL.

Villa, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37 (2), 301-326. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.365461

Published
27-10-2022
How to Cite
Colorado Ramírez, S., & Gairín Sallán, J. (2022). School management and ethical organizational development in schools in Catalonia. Educatio Siglo XXI, 40(3), 107–132. https://doi.org/10.6018/educatio.490601
Issue
Section
Artículos