Representation of the rural setting, teachers and textbooks
Abstract
The countryside enjoys a long tradition in secondary and baccalaureate teaching and learning in spite of no research having been done on its use in teaching social sciences. The present study views teaching about rural areas as part of a depiction of society where the countryside and the city are opposed in various ways.
A study based on the theory of the social representations combines qualitative and quantitative techniques under the interpretive paradigm. A table composed of different categories was designed reflecting a hypothesis of progression that allows an integrated analysis of the data obtained through questionnaires, focus group and textbooks. The information was collected from secondary-education and baccalaureate teachers in the Valencian Community and from the social-sciences textbooks (geography and history) for secondary education and baccalaureate.
The results offer an approach to the concept of the countryside and its teaching and learning in secondary education and baccalaureate in the Valencian Community. This study also highlights the relations between the rural environment and its social representation in education, as well as the obstacles that currently make it hard to counter the idealization of the countryside in education. The predominance of low-to-medium-level activities in textbooks and the poor connection of teachers with the local context make it difficult to promote citizenship among students.
Downloads
References
Araya, F., Souto, X.M. y Herrera, Y. (2015). El espacio geográfico, una construcción escolar. Un estudio de caso: los alumnos del valle del Limarí (Chile). Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, vol. XIX, 503. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/15108/18311
Armas, F.X., Rodríguez, F. y Macía, X.C. (2018). La olvidada geografía rural en el currículo y manuales de la educación secundaria. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 3, 4-19. DOI: https://doi.org/10.17398/2531-0968.03.4
Badía, A., Bautista, G., Guasch, T., Sangrà, A. y Sigalés, C. (2004). La integración escolar de las TIC: el proyecto Ponte Dos Brozos. Universitat Oberta de Cataluña. Recuperado de https://www.uoc.edu/dt/esp/badia0904.pdf
Balanzà, M., Benejam, P., Llorens, M., Ortega, R. y Roig, J. (1986). Geografía e Historia de España y de los Países Hispánicos. 3º BUP. Barcelona: Vicens Vives.
Batlle, R. (2013). El aprendizaje-servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Barcelona: PPC.
Bel, J.C. (2017). Imagen y libros de texto de Historia en Educación Primaria: estudio comparativo a partir de un análisis cualitativo. Revista de Educación, 377, 82-112. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2017-377-354
Castro, C. (2004). Mapas mentales. Navarra: Universidad Pública de Navarra.
Cloke, P. (2006). Conceptualizing Rurality. In P. Cloke, T. Marsden & P.H. Mooney (Eds.), The Handbook of Rural Studies (pp. 18-28). London: Sage Publications.
Cuenca-López, J.M., Estepa-Giménez, J. y Martín-Cáceres. M.J. (2017). Patrimonio, educación, identidad y ciudadanía. Profesorado y libros de texto en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación, 375, 136-159. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-338
D´Angelo, M.L. y Lossio, O. (2011). Innovar en la enseñanza de geografía rural en la escuela secundaria: propuesta de desarrollo profesional docente. Revista Geográfica de América Central, II Semestre, 1-12. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2733
Davies, I., Ching, Li., Kiwan, D., Peck, C., Peterson, A., Sant, E. & Waghid, Y. (2018). The Palgrave Handbook of Global Citizenship and Education. Palgrave Macmillan. Recuperado de https://doi.org/10.1057/978-1-137-59733-5
Dirven, M. (2011). Corta reseña sobre la necesidad de redefinir "rural". En M. Dirven, R. S. Echeverri, A. Rodríguez, D. Candia, C. Peña y S. Faiguenbaum (Coords.), Hacia una nueva definición de 'rural' con fines estadísticos en América Latina (pp. 9-11). Santiago de Chile: CEPAL.
Escudero, J.M. (2009). La formación del profesorado de Educación Secundaria: contenidos y aprendizajes docentes. Revista de Educación, 350, 79-103. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:61413cd4-257a-40bc-84c1-922a175fe6df/re35004-pdf.pdf
Estrategia Territorial de la Comunidad Valenciana 2030. Recuperado de http://politicaterritorial.gva.es/es/web/planificacion-territorial-e-infraestructura-verde/estrategia-territorial-de-la-comunitat-valenciana-77496
Fidalgo, C., Blanco, J., Picón, J. y Herrero, J. (2002). 3º ESO. Ciencias Sociales: Geografía. Proyecto Zenit. Comunidad Valenciana. Madrid: SM.
Galván, L. (2020). Educación rural en América latina: escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (2), 48-69. Recuperado de https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598
Garayo, J.M. (1996). La sociedad rural en el final de siglo. Inguruak. Revista Vasca de Sociología y Ciencia Política, 16, 61-80.
García Pérez, F.F. y De Alba, N. (2007). Educar en la participación como eje de una educación ciudadana. Reflexiones y experiencias. Didáctica Geográfica, 9, 243-258. Recuperado de https://didacticageografica.agegeografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/16/16
García-Monteagudo, D. (2018). Una propuesta metodológica para analizar la representación social del saber escolar. En V. Peris, D. Parra y X.M. Souto (coords.), Repensamos la geografía y la historia para la educación democrática (pp.49-73). Valencia: Nau Llibres.
Grima, J.M. (1963). Geografía de España. 2º curso de Bachillerato. Valencia: ECIR.
Habermas, J. (1986). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.
Hermi, M. (2017). El análisis del territorio desde una ‘totalidad dialéctica’. Más allá de la dicotomía ciudad-campo, de un ‘par dialéctico’ o de una ‘urbanidad rural’. Espaço o Economia, 10. Recuperado de http://journals.openedition.org/espacoeconomia/2981
Lobato-Junior, A. (2013). Representaciones sociales y didáctica: construcción teórica de un espacio común. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 5(11), 277-295. Recuperado de https://doi.org/10.11144/Javeriana.m5-11.rsdc
Lockie, S., Lawrence, G. & Cheshire, L. (2006). Reconfiguring Rural Resource Governance: The Legacy of Neo-Liberalism in Australia. In P. Cloke, T. Marsden & P.H. Mooney (Eds.), The Handbook of Rural Studies (pp. 29-43). London: Sage Publications. Recuperado de https://doi.org/10.4135/9781848608016.n3
Morón, M.C. y Morón, H. (2019). El tratamiento del medio rural en el curriculum oficial de secundaria en la última década. En X.C. Macía, F.X. Armas y F. Rodríguez (coords.), La reconfiguración del medio rural en la sociedad de la información. Nuevos desafíos en la educación geográfica (pp. 895-906). Santiago de Compostela: Andavira.
Moscovici, S. (2019). Trois présupposés sur les représentations sociales. In : N. Kalampalikis (Ed.), Psychologie des représentations sociales (pp. 9-16). Paris: Editions des Archives contemporaines.
Muñoz, I. (2012). La ruralidad: análisis de las representaciones del profesorado y propuesta para una enseñanza aprendizaje del compromiso con la ruralidad, aplicada a la región de Maule (Chile). Tesis doctoral inédita. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Onwuegbuzie, A.J., Dickinson, W.B., Leech, N.L. y Zoran, A.G. (2009). A Qualitative Framework for Collecting and Analyzing Data in Focus Group Research. International Journal of Qualitative Methods. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/160940690900800301
Ortega, J. (2000). Los horizontes de la Geografía. Teoría de la Geografía. Barcelona: Ariel.
Paniagua, A. y Hoggart, K. (2002). Lo rural, ¿hechos, discursos o representaciones? una perspectiva geográfica de un debate clásico. Globalización y Mundo Rural, 803, 61–72. Recuperado de http://www.revistasice.com/index.php/ICE/article/view/424
Peirano, C., Puni, S. y Astorga, M.I. (2015). Educación rural: oportunidades para la innovación. Cuadernos de Investigación Educativa, 6 (1), 53-70. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S168893042015000100004&lng=es&tlng=es.
Pérez, J.A. y Sánchez, M. (2007). Aproximación a las percepciones y orientaciones de los jóvenes ante el futuro del medio rural en Extremadura. Política y Sociedad, 44, 195-217. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0707330195A
Puente, L. de la (2001). La valoración del conocimiento académico y su incidencia en las aulas de secundaria: los medios rurales y la explicación geográfica del territorio. Nuevos enfoques, nuevas perspectivas de estudio. En X.M. Souto (Ed.), La Didáctica de la Geografía i la Història en un món globalitzat i divers (pp-206-219). Xàtiva: L´Ullal Edicions i Federaciò de Ensenyament de Comisions Obreres del Pais Valencià.
Ramiro, E. (1998). Institucionalització i difusió de la Geografia escolar: la percepció del professorat de la comarca de la Ribera. València: Universitat de València.
Rodríguez, A. (2010). Familia rural, valores ambientales y sostenibilidad. Un estudio de educación ambiental en el condado norte de Huelva. En M. Junyentut y L. Cano (Coords.), Investigar para avanzar en educación ambiental (pp. 181-199). Madrid: Organismo Autónomo Parques Nacionales. Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino.
Rodríguez, F. (2002). Concebir la geografía escolar desde una nueva perspectiva: una disciplina al servicio de la cultura escolar. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 33, 173-186. Recuperado de https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/421
Romero, J. y Luis, A. (2008). El conocimiento sociogeográfico en la escuela: las tensiones inherentes a la transmisión institucionalizada de cultura y los dilemas de la educación para la democracia en este mundo globalizado. Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, XII (270) (123). Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-270/sn-270-123.htm
Ruiz, A.R., Tula, A.F. y Molinero, F. (2017). La enseñanza de la Geografía Rural en los estudios universitarios de grado en España: temáticas clave, organización y metodologías de trabajo actuales. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, vol. XXII, 1198. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/b3w-1198.pdf
Sáiz, J. y Colomer, J.C. (2014). ¿Se enseña pensamiento histórico en libros de texto de Educación Primaria? Análisis de actividades de historia para alumnos de 10-12 años de edad. Clio, History and History Teaching, 40. Recuperado de http://clio.rediris.es
Salgado, E., Pintor, M. M. y Gómez Zermeño, M. G. (2017). Educación rural y la adquisición de competencias laborales: una innovación mediante el uso de recursos digitales. Educatio Siglo XXI, 35(1), 33-54. https://doi.org/10.6018/j/286211
Sammut, G., Andreouli, E., Gaskell, G. & Valsiner, J. (2015). Social representations: a revolutionary paradigm? In G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell & J. Valsiner (Eds.), Cambridge Handbook of Social Representations (pp. 3-11). Cambridge: Cambridge University Press. Recuperado de https://doi.org/10.1017/CBO9781107323650.003
San Pedro, B. y López, I. (2017). El profesorado de ciencias sociales en contextos rurales de Asturias: concepciones y uso de recursos educativos. Aula Abierta, 45, 33-40. Recuperado de https://doi.org/10.17811/rifie.45.2017.33-40
Sánchez, J. (1998). El espacio rural en la enseñanza secundaria: hacia un enfoque más integrador y dinámico. Espacio, Tiempo y Forma. Serie VI, Geografía, t.11,11-29.
Sánchez, J. y Zárate, A. (1991). El mundo en que vivimos. Geografía 2º Bachillerato. Madrid: SM.
Souto, X.M. y Fita, S. (2014). Las diferencias sociales y la cultura escolar. El Geoforo Iberoamericano en 2014. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 19. Recuperado de https://doi.org/10.1344/b3w.0.2014.26087
Tonge, J., Mycock, A. & Jeffery, B. (2012). Does citizenship education make young people betterengaged citizens? Political Studies, 60(3), 578-602. DOI: 10.1111/j.1467-9248.2011.00931.x
Tonini, I. M., Claudino, S. y Souto, X. M. (2015). Manuais escolares de Geografia de Brasil, Espanha e Portugal: quais as inovações didáticas para o ensino de Geografia? In R. Sebastiá y E. Mª Tonda (Coords.), Investigar para innovar en la enseñanza de la Geografía (pp.191-205). Alicante: CEE Limencop.
Valls, R. (2012). Historiografía escolar española: siglos XIX y XXI. Madrid: UNED.
Williams, R. (2001). El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós.
Copyright (c) 2022 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.