Didactic of Social Sciences in early childhood education: curricular expectations and teacher training

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.487691
Keywords: Didactics, Social Sciences, Early Childhood Education, curriculum, teacher training

Abstract

Teachers of Early Childhood Education must learn to teach Social Sciences even if they are considered general teachers. From our experience as teachers of Social Science Didactics, we would like to highlight a series of deficiencies and limitations detected in the students enrolled in the Early Childhood Education Degree at two Spanish universities. Reorienting the conceptions acquired about the teaching practice becomes one of the purposes of initial training. Making university students see the limitations that hinder a critical review of the beliefs and the value systems that unconsciously crystallize in the pre-university phase is an outstanding step in this initial training process. For this reason, we carried out a case study at the University of Valencia and the University of Almería with students from the 2020-2021 academic year. The aim of this study was to analyze the perception, expectations and perspectives that these Education students had as regards the Teaching of Social Sciences. The instruments used were a questionnaire and group interviews. The results showed that the specific training provided in the subject of Didactics of Social Sciences in the Degree of Early Childhood Education allowed students to analyze the social representations of their future profession, thus dignifying it through an increase in future teachers’ self-perception.

For this reason, we have carried out a case study at the University of Valencia and the University of Almería with students from the 2020-2021 academic year. The techniques used were the questionnaire and group interviews. The indications of this research show that the specific training in the Infant Education Degree through the subject of Didactics of Social Sciences allows students to analyze the social representations of their future profession and thus be able to contribute to dignify it by overcoming the stereotypes of nursery school assigned to teachers of this educational stage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benejam, P. (1997). Las aportaciones de la teoría sociocultural y constructivista a la enseñanza de las Ciencias Sociales. En P. Benejam y J. Pagès (Coords.), Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la educación secundaria (pp. 53- 70). Horsori Editorial.

Carr, W y Kemmis, S. (1998). Teoría Crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Martínez Roca.

Comisión Europea (2015). Shaping career-long perspectives on teaching. A guide on policies to improve Initial Teacher Education. Education & Training 2020- Schools Policy. https://goo.gl/7szbY7

Convención de los Derechos del Niño (1989). París: UNICEF.

Cooper, H. (2002). Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria. Morata.

Cuenca, J. M. (2008). La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales en Educación Infantil. En R. M. Ávila, M. A. Cruz y M. C. Díez (eds.)., Didáctica de las Ciencias Sociales, currículo escolar y formación del profesorado (pp. 289-312). Universidad de Jaén.

De Andrés, C. (2015). Presentación del Monográfico: Educación Infantil. Tendencias Pedagógicas, 26, 7-11.

Egan, K. (1999). Fantasía e imaginación: su poder en la enseñanza. M.E.C/Morata.

Egan, K. y Judson, G. (2018). Educación Imaginativa. Herramientas cognitivas para el aula. Narcea.

Felices, M.M. y Chaparro, A. (2021). Representaciones del currículo social en el futuro profesorado de Educación Infantil. Una investigación cualitativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24 (1), 145-161.

Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI de España Editores.

Galindo, R. (2016). Enseñar y aprender Ciencias Sociales en Educación Primaria. Modelo didáctico y estrategias pedagógicas. En A. Liceras y G. Romero (Coords.), Didáctica de las Ciencias Sociales. Fundamentos, contextos y propuestas, (pp. 73-93). Pirámide.

García, F. F. (2000). Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención en la realidad educativa. Biblio 3W: Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, (207). Recuperado de https://goo.gl/yfh8Rr

Gutiérrez, M. C. y Pagès, J. (2018). Pensar para intervenir en la solución de las injusticias sociales. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira. Facultad de Ciencias de la Educación.

Hernández, L. (2013). La enseñanza de las ciencias sociales en la formación profesional de las estudiantes de maestra de educación infantil (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/125964#page=1

Imbernón, F. y Colén, Mª T. (2014). Los vaivenes de la formación inicial del profesorado. Una reforma siempre inacabada. Tendencias Pedagógicas, 24, 265-284.

Liebel, M. (2015). Sobre el interés superior de los niños y la evolución de las facultades. Anales de la cátedra Francisco Suárez, 49, 43-61.

Autores (2021). Ser más. En T. García (ed.), Palabras y pedagogía desde Paulo Freire. Editorial La Muralla.

Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Narcea.

Martín-Romera, A. y García-Martínez, I. (2018). Profesionalización del docente en la actualidad: contribuciones al desarrollo profesional. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22, (1), 7-23.

Miralles, P. y Molina, S. (2011). Didáctica de las Ciencias Sociales para el área de Conocimiento del entorno. En M. P. Rivero (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (pp. 89-110). Mira Editores.

Autores (2019). Las representaciones de la didáctica de las ciencias sociales en los futuros docentes de educación infantil. En D. Parra y C. Fuertes (Coords.) Reinterpretar la tradición, transformar las prácticas. Ciencias Sociales para una educación crítica (pp. 99-121). Tirant Humanidades.

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.

ORDEN ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil. BOE, n.º 312 del 29 de diciembre de 2007, pp. 53735-53738. https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3854

Pagès, J. (2019). Ciudadanía global y enseñanza de las ciencias sociales: retos y posibilidades para el futuro. REIDICS, 5, 5-22.

Porlán, R.; Rivero, A. y Martín del Pozo, R. (1998). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias, 15 (2), 155-171.

Romero, J.; Luis, A.; García, F.F. y Rozada, J.M. (2006). La formación del profesorado y la construcción social de la docencia. Con-Ciencia Social, 10, 15-68.

Santisteban, A. (2011). Las finalidades de la enseñanza de las Ciencias Sociales. En A. Santisteban y J. Pagès (Coords.), Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria, (pp. 63-84). Síntesis.

Souto, X. M. y García Monteagudo, D. (2019). Conocer las rutinas para poder innovar en la geografía escolar. Revista de Geografía Norte Grande, 74, 207-228.

Stake, R.E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata S.L. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf

Tójar, J.C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Editorial La Muralla.

Trueba, B. (1997). Modelos didácticos y materiales curriculares en educación infantil. Investigación en la escuela, 33, 35-46. http://dx.doi.org/10.12795/IE.1997.i33.04

Van Manem, M. (2002). The Tone of Teaching. The Althouse Press, The University of Western Ontario.

Yin, R. K. (1981). The Case Study Crisis: Some Answers. Administrative Science Quarterly, 26, (1) 58-65. https://doi.org/10.2307/2392599

Zabalza, M. Á. (2016). Formar profesores y educadores para la Educación Infantil. RELAdEI. Revista Latinoamericana De Educación Infantil, 5 (4), 9-13. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4949

Published
27-10-2022
How to Cite
Morales Hernández, A. J., & López Martínez, M. J. (2022). Didactic of Social Sciences in early childhood education: curricular expectations and teacher training. Educatio Siglo XXI, 40(3), 61–82. https://doi.org/10.6018/educatio.487691
Issue
Section
Artículos