Architecture students’ Learning styles: an exploratory study for building a virtual environment

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.476421
Keywords: Learning, teaching, learning styles, architecture education, virtual classroom

Abstract

This study explores students’ learning styles for the design of didactic strategies and instructional materials. Following a quantitative and exploratory approach, we used an intentional sample of 110 students from Projects III of the architecture degree, semester 2019-3. Felder Soloman’s Learning Styles Index was applied and Cronbach's alpha reliability was 0,82 (very high correlation). The results showed students' learning styles: 1) Type of information to be perceived, Sensory (63%), Intuitive (37%); 2) Sensory channel to capture the information, Visual (97%) Verbal (3%); 3) information process preference, Active (71%) Reflective (29%); and 4) progress toward understanding of contents Sequential (66%) Global (34%). Based on the findings obtained, the construction of the virtual classroom reflected Sensitive/Intuitive, Visual, Active, and Sequential/Global styles, and encouraged Verbal and Reflective styles, through: task-focused teaching, problem-based learning methodology, and abstraction. The instructional means were constituted by: multimedia animation, WebQuest-based Learning Objects, and instructional resources. Classroom adequacy, instructional design, methodology and means in correspondence with preferences for studying and learning, enable students to achieve educational goals; hence the importance of exploring learning styles as a pre-planning stage before the design and implementation of a virtual classroom aimed at training in project skills.

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Author Biographies

Mayré Molina Zambrano, Universidad Nacional Experimental del Táchira, República Bolivariana de Venezuela

Arquitecto, Magíster en Docencia Virtual y Especialista en Estudio y Evaluación de Impacto Ambiental. Personal académico del Departamento de Arquitectura de la Universidad Nacional Experimental del Táchira, Venezuela con dedicación a tiempo completo en categoría Agregado.

Miembro del Grupo de Investigación Arquitectura y Sociedad (GIAS) Universidad Nacional Experimental del Táchira, y del Grupo de Investigación en Innovación y Calidad de la Educación de la Universidad Nacional Experimental del Táchira.

Principales ámbitos de investigación: enseñanza del diseño arquitectónico y urbano, formación de competencias en el proceso de diseño arquitectónico y desarrollo urbano sostenible, diseño de entornos virtuales, diseño de objetos de aprendizaje y diseño instruccional y enseñanza con medios virtuales.

Dirección postal: Departamento de Arquitectura UNET. Avenida Universidad, Sector Paramillo, San Cristóbal, Estado Táchira. 5001. VENEZUELA

Yovanni Alexander Ruiz Morales, Universidad de Pamplona, Colombia

Doctor en Calidad, Diversidad y Evaluación, Universidad Complutense de Madrid, España. Docente Facultad Ciencias de la Educación, Universidad de Pamplona, Colombia

Miembro del Grupo de Investigación Pedagógica, de la Universidad de Pamplona, Colombia y Miembro del programa de investigación en innovación y calidad educativa de la Universidad Nacional Experimental del Táchira.

Sus principales ámbitos de investigación son enseñanza de competencias investigativas, métodos de investigación, el desarrollo de competencias con el apoyo de las tecnologías; la e-evaluación de competencias interpersonales en el contexto universitario; e-Learning y la evaluación educativa.

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Published
30-06-2022
How to Cite
Molina Zambrano, M., & Ruiz Morales, Y. A. . (2022). Architecture students’ Learning styles: an exploratory study for building a virtual environment. Educatio Siglo XXI, 40(2), 217–238. https://doi.org/10.6018/educatio.476421
Issue
Section
Artículos