Didactics of academic writing in a BA in foreign language teaching

Authors

  • Omaira Vergara Luján Universidad del Valle, Colombia
  • Gladys Stella López Jiménez Universidad del Valle, Colombia
DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.452051
Keywords: Writing in subject contents, didactics of writing, academic writing, language teacher training

Abstract

This article presents the results of an exploratory study on the teaching of writing and the training in writing didactics in a foreign language teaching training program at a university. The proposal sits at the intersection of writing studies at university with teacher training and language didactics, axes of the curriculum of the BA. The objective was to characterize the didactics of writing in the first phase of the study program,. To this end, the teaching of writing in foreign languages (English and French) in semesters 1 to 4 was examined. The methodology consisted of a collective case study and collaborative work with fellow teachers. The semi-structured interview, the focus group and the observations provided the data and content analysis and triangulation were used for its processing. We found that teachers have a strong sense of responsibility with the teaching of writing, oriented from the didactics of foreign languages. Teaching is configured in different ways, not always consciously or intentionally to serve as a didactic model for teacher training and there was no evidence of structured and shared knowledge about the didactics of writing in the specific subjects. The question of training in the didactics of writing as part of the professional competencies of foreign language teachers remains open.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barré-De Miniac, C. (2015). Le rapport à l’écriture. Aspects théoriques et didactiques. Villeneuve d’Ascq: Presses Universitaires du Septentrion.

Bazerman, C. (2012). International advances in writing research: cultures, places, measures. Anderson, South Carolina: Parlor Press. http://wac.colostate.edu/books/wrab2011/book.pdf

Cadet, L., & Rinck, F. (2014). Des écrits de la formation à la didactique del’écriture. Le Francais Aujourd’hui, Pratiques, 184, 3–13.

Cambrá, M. (2003). Une approche ethnographique de la classe de langue. Paris: Éditions Didier.

Camps, A., & Castelló, M. (2013). La escritura académica en la universidad. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 17–36.

Carlino, P. (2005). Los estudios sobre escritura en la universidad: reseña para una línea de investigación incipiente. In XII Jornadas de Investigación y Primer Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Facultad de Psicología (pp. 180–185).

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355–381.

Castelló, M. (2014). Los retos actuales de la alfabetización académica: estado de la cuestión y últimas investigaciones. Enunciación, 19(2), 346–365.

Castelló, M., & Mateos, M. (2015). Las representaciones de profesores y estudiantes sobre la escritura académica en las universidades españolas. Cultura y Educación, 27(3), 477–503. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1072357

Colmenares, S. (2013). Prácticas de escritura académica en una universidad pública colombiana : autoría, audiencia e interacción con otras voces. Lenguaje, 41(1), 201–227.

Colmenares Rodríguez, S. (2020). Géneros, autoría y audiencia en la creación de una revista estudiantil digital. Cultura Educación y Sociedad, 11(1), 127-138. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.09

Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas:aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Anaya.

Delcambre, I., & Lahanier-Reuter, D. (2012). Littéracies universitaires : présentation. Pratiques.

Delcambre, I., & Reuter, Y. (2010). The French didactics approach to writing. In C. Bazerman, R. Krut, K. Lunsford, S. Mcleod, S. Null, P. Rogers, & A. Stansell (Eds.), Traditions of writing research (pp. 17–30). New York: Routledge.

Engeström, Y., Miettinen, R., & Punamäki, R.-L. (1999). Perspectives on Activity Theory. Cambridge: Cambridge University Press.

González, B., & Vega, V. (2010). Prácticas de lectura y escritura en cinco asignaturas de diferentes programas de la Universidad Sergio Arboleda. Civilizar, 10(18), 101–116.

González P, B. (2010). Strategies, policies, and research on reading and writing in colombian universities. In C. Bazerman, K. R. Krut, S. Lunsford, S. N. Mcleod, P. Rogers, A. Stansell, & (Edits.) (Eds.), Traditions of writing research (pp. 122–132). New York: Routledge.

Kruse, O. (2013). Perspectivas sobre la escritura académica en la educación superior europea : Géneros , prácticas y competencias. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 11(1), 37–58.

Mcmillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.

Molina Natera, V. (2012). Escritura a través del currículo en Colombia: situación actual y desafíos. Magis: Revista Internacional de Investigación En Educación, 5(10), 93–108. doi 10.3916/C43-2014

Navarro, F. (2013). Trayectorias de formación en lectura y escritura disciplinar en carreras universitarias de humanidades: Diagnóstico y propuesta institucional. Revista Mexicana de Investigacion Educativa.

Ortiz Casallas, E. M. (2015). Actividades y Tareas de Escritura Académica en el Contexto Universitario. Ikala, 20(3), 343–358. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v20n3a05

Prior, P. (2006). A sociocultural theory of writing. In & J. F. C. A. MacArthur, S. Graham (Ed.), Handbook of writing research (pp. 56–66). New York: Guilford Press.

Russell, D. (2012). Écrits universitaires / écrits professionnalisants / écrits professionnels : est-ce qu’« écrire pour apprendre » est plus qu’un slogan ? Pratiques, (153–154), 21–34.

Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Schön, D. (1994). Le praticien réflexif : à la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel. Montréal: Les Éd. Logiques.

Stake, R. (1995). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Thaiss, C., Bräuer, G., Carlino, P., Ganobcsik-Williams, L., Sinha, A., & (Edit.). (2012). Writing Programs Worldwide. Profiles of academic writing in many places. Colorado: Parlor Press.

Vergara, O. (2016). L’écriture universitaire dans la formation des enseignants de langues : des représentations aux pratiques. Université Sorbonne Paris Cité - INALCO.

Published
25-02-2021
How to Cite
Vergara Luján, O., & Stella López Jiménez, G. (2021). Didactics of academic writing in a BA in foreign language teaching. Educatio Siglo XXI, 39(1), 147–166. https://doi.org/10.6018/educatio.452051