Music, cooperative learning and emotional experience: analysis of a literary-musical intervention in initial teacher training

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.432101
Keywords: music, literature, emotions, cooperative learning, teacher education

Abstract

This study presents the benefits of music in educational processes through a proposal for intervention and research carried out at higher education levels (Degree in Primary Education). Based on the link between music, emotions, interpersonal skills and literary art, we propose a methodological strategy of cooperative learning (learning together) which used musical resources to teach literature content. In order to verify its effectiveness, this quasi-experimental intervention was compared with two other ones: another learning together intervention without musical resources, and a jigsaw action. We tapped into students’ development of literary competence, their emotional experimentation, their evaluation of the intervention and their perception of the degree of interdisciplinarity involved in the intervention. The conclusions indicate that the intervention with music, which obtains better results in the majority of categories, is held by these students as an essential educational option for holistic teacher training.

In order to verify its effectiveness, it is put it into practice together with another learning together intervention without musical resources, and another jigsaw action. We follow an experimental system comparing the results according to the development of literary competence, emotional experimentation, its evaluation and the perception of its grade of interdisciplinarity.

The conclusions indicate that music, which obtains better results in the majority of sections, stands as an argumentative and essential educational alternative in integral training.

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Author Biographies

Javier Benito Blanco, Universidad de Castilla-La Mancha, Spain

Investigador Predoctoral en Formación, realiza actualmente su tesis con Juan José Pastor  y Cristina Rodríguez Yagüe como directores. Un proyecto que versa sobre la influencia de la música en la generación de patrones sexistas en adolescentes y que está financiado por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte mediante una beca para la Formación del Profesorado Universitario.

Premio extraordinario fin de Grado en Maestro en Educación Primaria con mención en música y Premio Extraordinario fin de Máster Universitario en Investigación e Innovación Educativa, alterna junto a la música y el género otras líneas de investigación que combinan diferentes campos más psicológicos, videojuegos e interdisciplinariedad.

Juan José Pastor Comín, Universidad de Castilla-La Mancha, Spain

Profesor Titular en la Facultad de Educación de Ciudad Real, en el área de Música. Doctor en Filología Hispánica con su tesis Música y Literatura: la senda retórica. Hacia una nueva consideración de la música de Cervantes. Obtuvo el premio extraordinario Fin de Carrera y el Premio Extraordinario de Contrapunto y Fuga del Conservatorio Joaquín Turina de Madrid. Es director del CiDoM y director de proyectos de investigación en el Plan Nacional de I+D+i. Sus trabajos de investigación buscan principalmente encontrar relaciones entre Música y Literatura.

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Published
25-02-2022
How to Cite
Benito Blanco, J., & Pastor Comín, J. J. (2022). Music, cooperative learning and emotional experience: analysis of a literary-musical intervention in initial teacher training. Educatio Siglo XXI, 40(1), 31–54. https://doi.org/10.6018/educatio.432101
Issue
Section
Artículos