An Integrated Approach for the Training of Students in Education Degrees: Website creation to Teach Literature in Infant and Primary Education
Abstract
The aim of this article is to reflect on the pertinence of the paradigm of literary education as a framework for the elaboration of teaching proposals in Infant and Primary Education Degrees. This type of training contributes to both developing students’ communicative competence, while also raising in them an understanding of reading as a basic aspect of people’s lives which is productive of pleasure, learning, creativity and personal enrichment. More specifically, this article reports on a project undertaken in the second year of both degrees, which consisted of the design of webpages as a tool for promoting Infant and Primary Education students’ literacy. We used a mixed methodology which encompassed quantitative and qualitative techniques, based on action research, with a view to exploring (i) whether this methodological option proved to be an effective tool for inducing students’ learning based on the acquisition of skills and transversal competencies (teamwork, innovation, creativity, use of ICT, etc.); and (ii) whether the project gives opportunities for interdisciplinary and collaborative work between teachers and students. Literary education projects are a useful methodology to achieve the objectives that current society requires from future teachers.
Downloads
References
Arnal, J., del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa: Fundamentos y Metodología, 245-263. Barcelona: Lapor.
Ballester, J. (1999). L’educació literària. València: Universitat de València, 2ª ed. 2007.
Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.
Ballester, J. & Ibarra, N. (2013a). La tentación diabòlica de instruir. Reflexiones a propósito de la educación lectora y literaria. OCNOS, 10, 7-26.
Ballester, J. & Ibarra, N. (2013b). La literatura infantil y juvenil en la formación del maestro. Sección Monográfica sobre la LIJ, Lenguaje y Textos, 38, 11-18.
¬
Ballester, J. & Ibarra, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro digital, Revista Chilena de Literatura, 94, 147-171.
Camps, A. (2012a). La investigación en didáctica de la lengua en la encrucijada de muchos caminos. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 23-41.
Camps, A. (2012b). Intervenció, innovació i investigació. Una relació necessària per a les didàctiques. Lenguaje y Textos, 35, 107-114.
Cerrillo, P. (1990). Literatura Infantil y Universidad. En Cerrillo, P. & García Padrino, J. (coords.) Literatura Infantil (pp. 11-19). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Cerrillo, P. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Barcelona: Octaedro.
Colomer, T. (2002). La lectura infantil y juvenil. En Millán, J. A. (coord.), La lectura en España. Informe 2002 (pp. 263-285). Madrid: Federación de Gremios de Editores de España.
Colomer, T. (2005). Andar entre libros: la lectura literaria en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica.
Colomer, T. (2012). L’ensenyament de la literatura a l’ESO: primeres preguntes. Articles, 56, 81-87.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2001). Rizoma. (C. Casillas y V.Navarro, Trads.). México, D. F.: q Coyoacán. (Trabajo original presentado en 1994). València: Pre-Textos. (7a. ed. 2010).
Delors, J. (1996). Educació: hi ha un tresor amagat dins. Informe a la UNESCO de la Comissió Internacional sobre l’Educació per al segle XXI, Centre UNESCO de Catalunya. Reuperado de
http://www.unescocat.org/ca/recursos/publicacions/educacio-hi-ha-un-tresor- amagat-a-dins
Desgagné, S. (1997). Le concept de recherche collaborative : l’idée d’un rapprochement entre chercheurs universitaires et praticiens enseignants. Érudit. Revue des sciences de l'éducation, 23 (2), 371-393. Recuperado de http://id.erudit.org/iderudit/031921 [Consulta septiembre 2017].
Dolz, J. (2009): Los cinco grandes retos de la formación del profesorado de lenguas. V SIGET. UCS: Universidade de Caxias do Sul. Brasil: Caxias do sul.
Engeström, Y. (1987). Learning by Expanding: An Activity-Theoretical Approach to Developmental Research. Helsinki: Orienta-Konsultit.
Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
Grande-de-Prado, M.; Cañón-Rodríguez, R. y Cantón-Mayo, I (2016). Competencia digital y
tratamiento de la información en futuros maestros de Primaria. Educatio Siglo XXI, 34 (3), 101-118.
Guba, E, C y Lincoln, Y. S. (2000): Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C.A. Denman i J.A. Haro (eds), Por los rincones, Antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp. 113-145).. Hermosillo, Sonora, Mèxico: El Colegio de Sonora.
Latorre, A. 2003. La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Lewin, Kurt 1946. Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2 (4): 34-46.
Manresa, M.; Duran, T. y Ramada, L. (2012). Les TIC en les seqüències didàctiques de llengua i literatura. Articles, 57, 38-48.
Margallo, A. (2005). La enseñanza literaria a través de proyectos. (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/28923/1/ridell1.pdf
Margallo, A. (2012a). La educación literaria en los proyectos de trabajo. Revista Iberoamericana de educación, 59, 139-156.
Margallo, A. (2012b). La formació de lectors literaris a través de les seqüències didàctiques en forma de projecte, Articles, 57, 22-35.
Mendoza, A. (1998). Marco para una Didáctica de la Lengua y de la Literatura en la formación de profesores, Didáctica. Llengua y literatura, 10, 233-269.
Mendoza, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria, Málaga: Aljibe.
Mendoza, A. (2011). La Investigación en Didáctica de las Primeras Lenguas. Educatio Siglo XXI, 29 (1), 31-80.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris: UNESCO.
— (2006). El Método V. la humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid: Cátedra. 2ª ed.
Reyzábal, Mª V. & Tenorio, P. (1992). El aprendizaje significativo de la literatura, Madrid: La Muralla, 4ª ed. 2004.
Rodrigo, F. (2012). L’educació literària: una proposta de treball per projectes. Trabajo Fin del Máster en Investigación en Didácticas Específicas. Universidad de Valencia.
Rodrigo, F. (2016). La formació literària i la metodologia de projectes de treball en batxillerat i en els graus de mestre/a d’Educació Infantil i Primària (Tesis Doctoral). Universidad de Valencia, Valencia. Recuperado de http://roderic.uv.es/bitstream/item/59505/TESIS%20FRANCESC%20RODRIGO%20-%20DEFINITIVA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodrigo, y otros (2012): Desenvolupament d’un model educatiu centrat en les competències professionals i el treball per projectes en els graus d’educació de Florida Universitària. Revista Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI). Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Disponible en:
http://www.cidui.org/revista-cidui12/index.php/cidui/issue/view/
Stenhouse, Lawrence 1991: Investigación y desarrollo del currículo. Madrid: Morata.
Zayas, F. (2011). Educación Literaria en la era digital. Monográfico de Educación Literaria y TIC. Leer.es. Madrid: MEC.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.