Teaching staff’s perceptions regarding their tutorial function

Authors

  • María González Álvarez IES “La Quintana” (Ciaño-Langreo) Asturias, Spain
DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.413451
Keywords: Tutor´s tasks; work satisfaction; running of the school; tutor recognition; cooperation with tutors.

Abstract

In existing literature the tutorial function is considered as a basic component of the teaching practice and a factor of teaching quality. The goal of our work is to analyze the different aspects of mentoring in Infant, Primary and Secondary Education, Baccalaureate and Vocational Training. In order to achieve this goal, we emailed a test to a sample of mentors in all the autonomous regions of Spain. The test was filled in by 1,350 mentors. Given the constant changes in Spain’s socio educational reality, an exploratory work was carried out to obtain information about the current situation of the mentoring function. The analysis of their answers indicates that, as stated in existing research, they feel satisfied with their task, while they consider the aforementioned function is quite important for the education of pupils and the well-functioning of educational institutions. They feel reasonably recognized in their mentoring function both by teachers and by families. Nevertheless, they do not think the same about the recognition shown by the educational authorities. They understand that their mentoring task should count more towards their professional career. They consider that they receive adequate collaboration from the teaching staff, families and management boards in education centres. We understand that the educational authorities should further support mentors and improve their professional situation. Finally, it seems necessary to analyze the development of tutorial action according to the constant socioeducational and normative changes that occur.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. (2017). Hacia un modelo integrador de la tutoría en los diferentes niveles educativos. Revista Educatio Siglo XXI, 35(2), 21-42. Recuperado en http://dx.doi.org/10.6018/j/298501)

Álvarez-Justel1, J. (2017). La tutoría en secundaria. Revista Educatio Siglo XXI, 35(2), 65-90

Barber, M. y Mourshed, M. (2007). How the world´s best performing school systems come out on top. Edit: McKinsey y Company Report.

Bereziartua, J., Intxausti, N. y Odriozola, A. (2017). Acción tutorial en la transición del alumnado de las escuelas del medio rural a la educación secundaria. Tendencias pedagógicas, 29, 189-210

Bolívar, A. (2007). La formación inicial del profesorado de secundaria y su identidad profesional. Estudios Sobre Educación, 12, 13- 30.

Cañas, A., Campoy, T.J. y Pantoja, A. (2005). La función tutorial: valoración y necesidades del profesorado. Bordón: Revista de Pedagogía, 57(3), 297-214

Castro, M., Expósito, E., Lizasoain, L., López, E., y Navarro, E. (2015). Acciones y actitudes diferenciales de los tutores y su relación con la participación de las familias. Participación Educativa, 4 (7), 29-37.

Ceballos, N. (2017). La tutoría como espacio de democracia: una mirada desde la voz de los docentes en formación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 86-103.

Cuervo-Martínez, A. Escobar-Pérez, J. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36.

García, A. (2006): La tutoría y la relación profesor-alumno en la formación para la inserción laboral. Revista de Educación, 341, 197-211.

García-Nieto, N. (2011). La función tutorial en el ámbito educativo. Padres y maestros, 342, 5-9. Recuperado en https://revistas.upcomillas.es/index.php/padresymaestros/article/viewFile/310/239

González-Palacios, A. y Avelino-Rubio, I. (2016). Tutoría: Una revisión conceptual. Re¬vista de Educación y Desarrollo, 38, 57-68.

Ley Orgánica de 2/2006, de 3 de mayo de Educación. Ministerio de Educación.

López, E. (2013). Aproximación a la percepción y satisfacción del profesor tutor de Secundaria Obligatoria respecto a su labor. Revista de Investigación en Educación, 11(1) 77-96. Recuperado en http://webs.uvigo.es/reined/

Mateo, L. (2008). La Orientación y la Acción Tutorial en Educación Primaria. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 10, 1-16. Recuperado en https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7451.pdf.

Opertti, R. (2017). 15 Claves de Análisis para Apuntalar la Agenda Educativa 2030. OIE-UNESCO. Recuperado en

http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/5591

Quintanal, J. (2006). La función tutorial: presente y futuro. Educación y Futuro, 15, 9-23.

Reparaz, R. y Jiménez R. (2015). Padres, tutores y directores ante la participación de la familia en la escuela. Un análisis comparado. Participación Educativa. 4(7) 39-45.Recuperado en https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=17380

Rodríguez, S. y Romero, L. (2015). La función tutorial en Educación Infantil y Primaria: desempeño profesional del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 43-55. Recuperado en http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219131

Santana, L.E. y Feliciano, L.A. (2006): La construcción de la acción tutorial desde las coordenadas de la investigación colaborativa. Revista de Educación, 340, 943-971.

Santos, M.A., Godás, A., Lorenzo, M. y Gómez-Fraguela, J.A. (2010). Eficacia y satisfacción laboral de los profesores no universitarios: revisión de un instrumento de medida. Revista Española de Pedagogía, 245, 151-170. Recuperado en http://reunir.unir.net/handle/123456789/3868

Serrano, C. (2009) Acción tutorial y clima escolar en los centros educativos a juicio del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria. Pulso, 32, 95-121.

Sobrado, L. (2007). La tutoría educativa como modelo de acción orientadora: perspectiva del profesorado tutor. XXI, Revista de Educación, 9, 43-64. Recuperado en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4733983.pdf

Torres, J.A. (2010). Análisis del grado de satisfacción del profesorado de educación secundaria en el desarrollo de su labor docente. Contextos Educativos: Revista de Educación, 13, 27-42.

Valenzuela, C & Sales, A (2016). Los efectos de la participación dentro del aula ordinaria. Revista nacional e internacional de educación inclusiva. 9(2), 71-86

Valle del, A. (2004). Contextos educativos y acción tutorial la tutoría integrada en la vida ordinaria del alumno: espacios y niveles de actuación en Contextos educativos y acción tutorial, 9-34. Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Madrid.

Published
05-02-2020
How to Cite
González Álvarez, M. (2020). Teaching staff’s perceptions regarding their tutorial function. Educatio Siglo XXI, 38(1 Marzo-Ju), 139–160. https://doi.org/10.6018/educatio.413451
Issue
Section
Artículos