University students’ perceptions of the academic tutorials: a review of the relevant factors
Abstract
The teaching-learning process promoted by the European Higher Education Area (EHEA) calls for a new approach in which the student is the main actor of his/her learning. This implies an increase in the value of the teaching task, in general, and tutoring in particular. Tutoring reinforces the training process and the integral development of students. The main objective of this study is to examine the opinion of university students about the use of academic tutoring in order to identify their needs and improve tutorial action. In the design of the study, the students were given a questionnaire to survey their personal attitudes and behavior toward tutorials, the extent to which they used tutorials and their effectiveness, and the level of communication and the relationship established with the teacher in the tutorials. The results, obtained from a sample of 322 students at the University of Zaragoza, Campus of Teruel, reveal four key points related to students’ self-confidence, perceived utility of the use of tutorials, personal motivation and financial and/or time cost (saving) that the students gain by attending tutorials. Although university students make only moderate use of tutorials, they emphasize the value of the tutorials as a stimulus to face the work required to pass a subject, as well as to optimize their study time.
Downloads
References
Aguilar, M. F. (2015). Tutoría universitaria con soporte del bolígrafo digital: análisis de una experiencia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(1), 130-145.
Alcón, E. (2003). Tutoría personalizada y pedagogía reflexiva en el contexto universitario. En F. Michavila y J. García (Eds.), La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la universidad (pp. 85-93). Madrid: Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid y Cátedra Unesco de Gestión y Política Universitaria.
Álvarez, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 49-70.
Álvarez, V., García, E., Gil, J., Romero, S., y Correa, J. (2002). Enseñanza en la Universidad. Revista de Educación, 328, 303-323.
Brigall, J.M. (2000). Universidad 2000. Madrid: Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE).
Castaño, E., Blanco, A., y Asensio, E. (2012). Competencias para la tutoría: experiencia de formación con profesores universitarios. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 193-210. doi: 10.4995/redu.2012.6103
Cruz, F., Hernández, P.I., Ramos, I., Lara, C., y Rodríguez, D. L. (2017). Percepción de los estudiantes de enfermería sobre las tutorías académicas. Uvserva, 3, 84-89.
De La Cruz, G., Chehaybar, E., y Abreu, L. F. (2011). Tutorías en educación superior: una revisión analítica de la literatura. Revista de la Educación Superior, XL (157), 190-209.
Echeverría, B. (2005). Competencia de Acción de los profesionales de la orientación. Madrid: ESIC.
García, A. J., y Troyano, Y. (2009). El espacio europeo de educación superior y la figura del profesor tutor en la Universidad. Revista de Docencia Universitaria, 3, 1-10.
González, F. E., Maícas, E., Rodríguez, M., y Aguilera, J. L. (2009). Prospectiva y evaluación del ejercicio docente de los profesores universitarios como exponente de buena calidad. Universidad y Sociedad del Conocimiento –RUSC–, 6(2), 38-48.
Guerra, M. D., Lima, M. L., y Lima, J. S. (2016). Opinión de los estudiantes de enfermería sobre las tutorías universitarias. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(3), 104-121. doi: 10.5944/reop.vol.27.num.3.2016.18803
Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, núm. 307 (24 de diciembre de 2001).
Lobato, C., Del Castillo, L., y Arbizu, F. (2004). Las representaciones de la tutoría universitaria en profesores y estudiantes: estudio de caso. Educación XXI, 7, 135-168.
Martínez, L., y Moya, L. (2017). La opinión de los estudiantes: la tutoría académica en la adquisición de competencias profesionales de Educación Física en los graduados en Educación Infantil. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 2, 71-88. doi: 10.1344/did.2017.2.71-88
Ministerio de Educación, Ciencias y Deporte (2011). Estrategia Universidad 2015. Contribución de las universidades al progreso socioeconómico español 2010-2015. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
Montserrat, S., Gisbert, M., e Isus, S. (2007). E-tutoría: uso de las tecnologías de la información y la comunicación para la tutoría académica universitaria. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. Extraordinario, 31-54.
Narro, J., y Arredondo, M. (2013). La tutoría un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 35(141), 132-151. doi: 10.1016/S0185-2698(13)71839-7
Paricio, J. (2005). Objetivos y contenidos de la acción tutorial en el ámbito de las titulaciones universitarias. Zaragoza: ICE Universidad de Zaragoza.
Pérez, F., González, C., González, N., y Martínez, M. (2017). Tutoría en la Universidad: un estudio de caso en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Educatio Siglo XXI, 35, 91-110. doi: 10.6018/j/298531
Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. BOE núm. 318, de 31 de diciembre de 2010.
Riesco, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 13, 79-105.
Rodríguez, S. (2005). La tutoría en la educación superior: Un reto más del EEES. Barcelona: ICE. Universidad de Barcelona.
Rodríguez, I. (ed.) (2008). El nuevo perfil del profesor universitario en el EEES: claves para la renovación metodológica. Valladolid: Servicio de publicaciones de la Universidad Europea Miguel de Cervantes.
Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2014). Modelo formativo en el espacio europeo de educación superior: Valoraciones de los estudiantes, Aula Abierta, 42, 106-113. doi: 10.1016/j.aula.2014.03.002
Rumbo, B., y Gómez, T. F. (2011). La acción tutorial en un contexto universitario masificado y la reivindicación europea de su valor formativo. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 4(1), 13-34.
Solaguren-Beascoa, M., y Moreno, L. (2016). Escala de actitudes de los estudiantes universitarios hacia las tutorías académicas. Educación XX1, 19(1), 247-266. doi: 10.5944/educXX1.14479
Torrado, M. (2004). Estudios tipo encuesta. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 130-147). Madrid: La Muralla.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.