Emotional awareness in motor cooperative situations in ludic and expressive contexts in Non-Compulsory Secundary Education: a gender prespective

Authors

  • José Ignacio Alonso Roque Universidad de Murcia, Spain
  • Marta Marín Guillén Universidad de Murcia, Spain
  • Juan Luis Yuste Lucas Universidad de Murcia, Spain
  • Pere Lavega Burgués INEF-C Lérida, Spain
  • Gemma Gea García Universidad Católica San Antonio de Murcia, Spain
DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.363461
Keywords: Emotion; emotional intelligence; physical education; cooperation; corporal expression.

Abstract

The aim of this study was to investigate the emotions experienced by eleventh grade students in physical education classes involving motor cooperative situations in ludic and expressive contexts. Data were obtained through the administration with 24 high school students of the questionnaire “Games and Emotions Scale” (GES) at the end of each session. The study was descriptive, correlational and comparative, and included two conditions (the two different types of teaching sessions). Results indicate that, regardless of gender and type of session, positive emotions are held to be the most intense, followed by ambiguous and negative emotions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, J. I., Etxebeste, J. y Lavega, P. (2010). Análisis de emociones suscitadas en juegos motores con y sin competición. En VI Congreso Internacional de la Asociación Española de Ciencias del Deporte, Elche: Universidad Miguel Hernández.

Alonso, J.I., Lavega, P. y Reche, F. (2011). Análisis de la vivencia emocional desde la perspectiva de género en juegos deportivos de cooperación con oposición en alumnos de Bachillerato. En Actas Congreso Internacional en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte: Investigación, desarrollo e innovación. Vitoria: UPV.

Arruza, J. (2002). Las emociones orientadas hacia la acción en el contexto de la actividad física y el deporte. Tándem, 7, 56-74.

Biquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.

Brody, L. R. y Hall, J. A. (2000). Gender, emotion and expresion. In M. Lewis y J.M. Haviland-Jones (Eds.). Handbook of emotions (pp. 338- 349). New York: Guilford Press.

Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C. y Van Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de RYFF. Psicothema, 18(3), 572-577.

Dueñas, M. (2002). Importancia de la inteligencia emocional. Un nuevo reto para la orientación educativa. Revista Educación XX1, 5, 77-96.

Eldar, E. (2008). Education & Treatment of children. Education; Family and marriage. Social sciences, 32(3), 435-457.

Fabes, R. & Martin, C. (1991). Gender and age stereotypes of emotionality. Personality and Social Psychology Bulletin, 17, 532-540.

Gea, G., Alonso, J., Rodríguez, J. y Caballero, M. (2017). ¿Es la vivencia emocional cuestión de género? Análisis de juegos motores de oposición en universitarios. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 269-283.

Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Hall, J. & Matsumoto, D. (2004). Gender Differences in Judgments of Multiple Emotions From Facial Expressions. Emotion, 4(2), 201-206.

Knoppers, A. & Elling, A. (2001). Organizing masculinities and feminities: the gendered sporting body. In J. Steenbergen, P. De Knopp & A. Elling (Eds.). Values and norms in sport (pp. 171-194). Aachen: Meyer & Meyer sport.

Izquierdo, C. (2000). Comunicación interpersonal y crecimiento emocional en centros educativos: un modelo interpretativo. Educar, 26, 127-149.

Lagardera, F. y Lavega, P. (2003). Introducción a la Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo.

Lavega, P. (2005). La educación física como pedagogía de las conductas motrices. Tándem: Didáctica de la educación física, 18, 79-101.

Lavega, P., Costes, A. y Prat, Q. (2015). Educar competencias emocionales en futuros profesores de educación física. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 83(29.2), 61-74.

Lavega, P., Filella, G., Agulló, M., Soldevila, B. y March, J. (2011). Conocer las emociones a través de juegos: ayuda para los futuros docentes en la toma de decisiones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 617-640.

Lavega, P., Filella, G., Lagardera, F., Mateu, M. y Ochoa, J. (2013). Juegos motores y emociones. Cultura y educación, 25(3), 347-360.

Lavega, P., Alonso, J., Etxebeste, J., Lagardera, F. & March, J. (2014). Relationship between traditional games and the intensity of emotions experienced by participants. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(4), 457-467.

Lavega, P., Alonso, J., Araujo, P., Etxebeste, J., Jaqueira, A., Lagardera, F., March, J. y Rodríguez, J.P. (2011). Investigar en el aula de educación física. Perspectiva de género, Juegos deportivos, y emociones. En Actas I Congreso de Inteligencia Emocional a las Organizaciones. La Inteligencia emocional como ventaja competitiva. Lleida: GROP.

Lavega, P.; March, J.; Filella, G. (2013). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la Educación Física y el Deporte. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 151-165.

Lavega, P., Mateu, M., Lagardera, F., & Filella, G. (2010) Educar emociones positivas a través de los juegos deportivos. En M. A. Torralba, M. De Fuentes, J. Calvo, y J. F. Cardozo (Eds.), Docencia, innovación e investigación en educación física. (pp. 111-139). Barcelona: INDE Publicaciones

Lazarus, R. (1991a). Cognition and Motivation in emotion. American Psychologist, 46, 352-367.

Lazarus, R. (1991b). Emotion and adaptation. Nueva York: Oxford University Press.

Lewis, M. & Haviland, J.M. (1993). Handbook of emotions. Nueva York: Guilford.

Liukkonen, J., Barkoukis, V., Watt, A. & Jaakkola, T. (2010). Motivational Climate and Students’ Emotional Experiences and Effort in Physical Education. The Journal of Educational Research, 103, 295-308. DOI:10.1080/00220670903383044.

Mateu, M. (2010). Observación y análisis de la expresión motriz escénica. Estudio de la lógica interna de los espectáculos artísticos profesionales: Cirque du Soleil (1986-2005). Tesis doctoral no publicada. INEFC. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Mayer, J.D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey y D, Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.

Mosquera, M.J. y Puig, N. (2002). Género y edad en el deporte. En M. García Ferrando, F. Lagardera, y N. Puig (Eds.), Sociología del Deporte (pp. 114-141). Madrid: Alianza Editorial.

Oatley, K. & Jenkins, J. (1996). Understanding emotions. Cambridge, Mass: Blackwell Publishers.

Parlebas, P. (2001). Juegos, deportes y sociedades. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.

Ramos, J., Cuéllar, M. y Jiménez, F. (2009). Nuevo retos en el desarrollo curricular de la expresión corporal. Emásf, 14,142-149.

Roselló, J. (1996). Introducción a la psicología del sentimiento: Motivación y emoción. Barcelona: Palma.

Salmerón, P. (2002). Evolución de los conceptos sobre inteligencia. Planteamientos actuales de la inteligencia emocional para la orientación educativa. Revista Educación XX1, 5, 97-122.

Sánchez, M., Fernández-Berrocal, P., Montañés, J. y Latorre, J. (2008). ¿Es la inteligencia emocional una cuestión de género? Socialización de las competencias emocionales en hombres y mujeres y sus implicaciones. Revista electrónica de investigación psicoeducativa, 15(6), 455-474.

Shapiro, L. (1997). La inteligencia emocional de los niños. Bilbao: Grupo Zeta.

Soler, S. (2009). Los procesos de reproducción, resistencia y cambio de las relaciones tradicionales de género en la Educación Física: el caso del fútbol. Cultura y educación, 12, 31-42.

Torrents, C., Mateu, M., Planas, A. y Dinusôva, M. (2011). Posibilidades de las tareas de expresión corporal para suscitar emociones en el alumnado. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 401-412.

Published
05-03-2019
How to Cite
Alonso Roque, J. I., Marín Guillén, M., Yuste Lucas, J. L., Lavega Burgués, P., & Gea García, G. (2019). Emotional awareness in motor cooperative situations in ludic and expressive contexts in Non-Compulsory Secundary Education: a gender prespective. Educatio Siglo XXI, 37(1 Mar-Jun), 195–212. https://doi.org/10.6018/educatio.363461