The intimate space of pedagogy: educational relationships and its triple formative dimension as citizenship dynamism

Authors

  • Mónica Gijón Casares Universidad de Barcelona, Spain
DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.363431
Keywords: Educational relation; meeting; alliance; emancipation.

Abstract

In contexts of prostitution, the intimate space of pedagogy is a way of engaging, building a common space and promoting emancipation. When a prostitute comes into contact with a social entity she needs a warm welcome, but her training experience is subject to the climate of understanding and recognition that she might find in the education centre. Relationships are humanising and training forms of dynamism that show the interdependence of human life (Lévinas, 2000; Noddings, 2009). However, in situations of exclusion, we substitute the educational dimension inherent in relationships with the modes of attachment and accompaniment typical of professional distance. The study we present shows that relationships contain a great pedagogical dynamism that crosses and fills with meaning the pedagogical culture of social entities. Relationships constitute a formative way that has a triple dimension: encounter,
alliance and emancipation. This triple dimension is made visible in the forms of welcome and commitment, in the desire to value women and in the promotion of a process of individual and collective liberation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angrosino, M. (2012) Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Madrid: Morata

Ballester, Ll., Orte, C., Perelló, J. (2004) Programa de apoyo socioeducativo para mujeres jóvenes dedicadas a prostitución. Educació i Cultura: Universitat de les Illes Balears, n.16, p.105-112.

Barahona, M.J., García, L.M. (2004). Manual de intervención social con mujeres prostituidas. Dirección General de la Mujer: Madrid.

Bertaux, D. (2005) Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica, Barcelona: Bellaterra.

Bolívar, A.; Domingo, J.; Fernández, M. (2001) La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla

Búber, M. (1998) Yo y Tú. Madrid: Caparrós Editores, 1998

Corso, C.; LANDI, S. (2000) Retrato de intensos colores. Madrid: Talasa.

Coulon, A. (1995) Etnometodología y Educación. Barcelona: Paidós

Cyrulnik, B. (2005) El amor que nos cura. Barcelona: Gedisa.

Cyrulnik, B. (2007) Las almas heridas. Barcelona: Gedisa.

Délory-Momberger. C. (2014) Autobiografía y educación: tradiciones, diálogos y metodologías. Revista Mexicana de Investigación Educativa, México, Consejo Mexicanos de Investigación Educativa número julio-septiembre 2014.3, vol. XIX, núm 62, p.695-710.

Foucault, M. (2010) Vigilar y castigar. Madrid, S.XXI.

Goetz, J.P.; Lecompte, M.D. (1998) Etnografía y diseño cualitativo de la investigación educativa. Madrid: Morata.

Gijón, M. (2014) Trayectorias de mujeres en contextos de prostitución: saberes y fortalezas, en FARIA, L.; LIMA, Y.; COELHO, P. (2014) Histórias de vida, gênero e educaçâo. Curitiba-Brasil: CRV.

Gijón, M.; Cendón, R.; Hernández, A. (2015) Trata de personas y Derechos Humanos: retos y oportunidades desde la Educación Social. Revista de Educación Social, 2015, núm.20, p

Gijón, M.; Seguí, V. (2012) Aproximación a una pedagogía de la acogida y el reconocimiento. Experiencia de un camino compartido junto a las víctimas de trata. Madrid: Proyecto Esperanza y Sicar cat.

Gijón, M. (2017) Pedagogía Adoratriz. Una experiencia de amor, liberación y encuentro. Madrid: Adoratrices.

Goffman, E. (1970) El ritual de la interacción. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo

Goffman, E. (1997) La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Geertz, C.; Clifford, J. (2008) El surgimiento de la antropología posmoderna. Barcelona: Gedisa.

Hammersley, M., Atkinson, P. (1994) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Honneth, A. (2010) Reconocimiento y menosprecio. Sobre la fundamentación normativa de una teoría social. Madrid: Katz.

Honneth, A. (2011) La sociedad del desprecio. Madrid: Trotta.

Juliano, D. (2006) Excluidas y marginales. Madrid: Cátedra

Juliano, D. (2011) Presunción de inocencia. Riesgo, delito y pecado en femenino. Donostia: Gakoa.

Lévinas, E. (2000) Ética e infinito. Madrid: La balsa de la Medusa.

Lévinas, E. (2012) Totalidad e infinito. Salamanca: Sígueme.

Lévinas, E. (2001) Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Valencia: Pre-Textos

Meneses, C. (2006) Actuación en el ámbito de la prostitución, en VIDAL FERNÁNDEZ, F. (coord.) (2006) Exclusión social y estado del bienestar en España. Barcelona: Icaria, p.553-560.

Meneses, C (2000) Trabajo social con prostitutas, en MARTÍNEZ, M. J. (2000) Para el trabajo social: aportaciones teóricas y prácticas. Granada: Maristain, p.449-470.

Neira, M. (2012) Una mala mujer. La prostitución al descubierto. Barcelona: Plataforma.

Noddings, N. (2009) La educación moral. Propuesta alternativa para la educación del carácter. Buenos Aires: Amorrortu

Moriña, A. (2017) Investigar con historias de vida. Madrid: Narcea.

Orte, C., March, M. (1998) Vers un model d’intervenció socioeducativa sobre la prostitució. Educació Social.Revista d’Intervenció Socioeducativa, num.9, maig-agost 1998.

Osborne, R. (2004). Trabajadoras del sexo. Derechos, migraciones y tráfico en el s.XXI. Barcelona: Bellaterra.

Planella, J. (2016) El acompañamiento social. Barcelona: UOC.

Pheterson, G. (2000) El prisma de la prostitución. Madrid: Talasa.

Pheterson, G. (2013) Mujeres en flagrante delito de independencia. Barcelona: Bellaterra.

Rogers, C. (2002) El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós.

Ricoeur, P. (2005) Caminos del reconocimiento. Madrid: Trotta.

Sicar-Gijón (2007) Multiplícate. Experiencia con mujeres inmigrantes que ejercen la prostitución. Gijón: Programa Sicar-RR.Adoratrices.

Solana, J., Riopedre, J. (2012) Trabajando en la prostitución: doce relatos de vida. Granada: Comares.

Taylor, S.; Bogdan, R. (1984) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Velasco, H.; Díaz de Rada (1997) La lógica de la investigación etnográfica. Madrid:Trotta.

Published
05-03-2019
How to Cite
Gijón Casares, M. (2019). The intimate space of pedagogy: educational relationships and its triple formative dimension as citizenship dynamism. Educatio Siglo XXI, 37(1 Mar-Jun), 131–146. https://doi.org/10.6018/educatio.363431