Perception of emotions and their attributions in Physical Education teacher training

Authors

  • Felipe Nicolás Mujica Johnson Universidad Católica de Temuco, Chile
DOI: https://doi.org/10.6018/j/350061

Abstract

Historically the Chilean educational system has not recognized the importance of emotions; on the contrary they have been ignored in learning processes. In order to denounce this situation, the purpose of this study is to identify emotional perceptions and attributions in students of Pedagogy in Physical Education during their first Practicum placement. The study follows a qualitative approach and the participants are 19 students of year 2016. Data were collected through journal writing, focus groups and non-standardized individual interviews, which gave way to the analysis of the data, through grounded theory. The results indicate that students perceived positive and negative emotions which can be classified within four main categories. The first refers to teachers’ actions, the second to student's actions, the third to students’ imaginaries and the last category to events which are external to the class. It is concluded that pedagogical work which fosters comprehensive and cheerful interactions and a methodology based on constructivist approaches, where students play an active role in their learning, creates perceptions of positive emotions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Béjar, M. (2014). Una mirada sobre la educación. Neuroeducación. Revista Padres y maestros, 355, 49-52.

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI: revista de la Facultad de Educación, 10, 61-82.

Bisquerra, R., Bisquerra, A., Cabero, M., Filella, G., García, E., López, E., Moreno, C. y Oriol, X. (2016). Educación emocional. Propuesta para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Bogdan, R. y Taylor, S. (2009). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Brackett, M. A. y Salovey, P. (2014). La evaluación de la inteligencia emocional con el Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT). En J. Mestre y P. Fernández. (Coord.), Manual de Inteligencia emocional (pp. 69-80). Madrid: Pirámide.

Cabezas, M. (2013). Juicios morales y fronteras biológicas: más allá de la frontera razón/emoción. Revista arbor, 189(762), a052.

Calderón, E. (2014). Universos emocionales y subjetividad. Nueva Antropología, 27(81), 11-31.

Cervelló, E., Peruyero, F., Montero, C., González-Cutre, D., Beltrán-Carrillo, V.J. y Moreno-Murcia, J.A. (2014). Ejercicio, bienestar psicológico, calidad de sueño y motivación situaciones en estudiantes de Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 31-38. Recuperado de: http://revistas.um.es/cpd/article/view/211241.

Correa, J. F. y Muñoz, D. I. (2013). Vías de la emoción y la inhibición de la neocorteza cerebral. CES Movimiento y Salud, 1(1), 52-60. Recuperado de: http://revistas.ces.edu.co/index.php/movimientoysalud/article/view/2601/1957.

Crespo, E. y Célio, J. (2014). La atribución de responsabilidad: de la cognición al sujeto. Psicología & Sociedade, 26(2), 271-279

Damasio, A. (2011). El error de Descartes. La emoción, la razón y el cerebro humano. Barcelona: Destino.

Feldman, L. y Blanco, G. (2006). Las emociones en el ambiente laboral: un nuevo reto para las organizaciones. Revista de la Facultad de Medicina, 29(02), 103-108. Recuperado de: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S079804692006000200002.

Garcés, E. J., Olmedilla, A. y Jara, P. (2006). Psicología y deporte. Murcia: Diego Marín.

Gelpi, P., Romero-Martín, M., Mateu, M., Rovira G. y Lavega, P. (2014). La educación emocional a través de las prácticas motrices de expresión: Perspectiva de género. Educatio Siglo XXI, 32(1), 49-70. Recuperado de: http://revistas.um.es/educatio/article/view/194081/159441.

Glaser, B. (1992). Basic of grounded theory analysis: Emergence vs. forcing. Mill Valley, C.A: Sociology press.

González, L, Rivera, E. y Trigueros, C. (2014). La interacción social en el contexto del aula de Educación Física. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(2), 305-320. Recuperado de: http://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/viewFile/41802/23840.

Lavega, P., Costes, A. y Prat, Q. (2015). Educar competencias emocionales en futuros profesores de Educación Física. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(2), 61-73. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/274/27443659005.pdf.

Lazarus, R. (2000). Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. Bilbao, Editorial Desclée de Brouwer.

López, B. (2016). Aprendizaje emocionante. Neurociencia para el aula. Madrid: Biblioteca de Innovación Educativa.

López, D. I., Valdovinos, A., Méndez-Díaz, M. y Mendoza-Fernández, V. (2009). El sistema límbico y las emociones: empatía en humanos y primates. Psicología iberoamericana, 17(2), 60-69.

Mannino, G., y Robazza, C. (2004). Las emociones del deportista. En S. Tamorri (Ed.), Neurociencia y deporte (pp.167). Barcelona: Paidotribo.

Maturana, H. (2000). El sentido de lo humano. Santiago: Dolmen.

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago: Dolmen.

Mayorga, L. (2015). Neuroeducación en las aulas de clase. Revista Do-Ciencia, 3, 43- 45.

Mella, O. (2003). Metodología cualitativa en ciencias sociales y educación. Orientaciones técnico-metodológicas y técnicas de investigación. Santiago: Primus.

Mora, F. (2017). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza.

Moreno, A. y Poblete, C. (2015). La educación física chilena y su profesorado: proponiendo algunos retos para la investigación en el área. Retos, 28, 291-296. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5147897.

Okuda, M. y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos de investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v34n1/v34n1a08.pdf.

Orellana, N., Mujica, F. y Luis-Pascual. (2015). Atribución causal de las emociones en la formación inicial del docente de Educación Física. Revista Ibero-Americana de Estudos Em Educação, 10(4), 1250-1260. Recuperado de: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8263.

Redorta, J., Obiols, M. y Bisquerra, R. (2006). Emoción y conflicto. Barcelona: Paidós.

Rovira, G., López, V., Lagardera, F., Lavega, P. y March, J. (2014). Un viaje de exploración interior: Emociones y estado de ánimo en la práctica motriz introyectiva. Educatio Siglo XXI, 32(1), 105-126. Recuperado de: http://revistas.um.es/educatio/article/view/194111.

Salmurri, F. (2015). Razón y emoción. Recursos para aprender y enseñar a pensar. Barcelona: RBA.

Silverthorn, D. U. (2009). Fisiología humana: un enfoque integrado. Madrid: Panamericana S.A.

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: MORATA.

Tacca, D. (2016). ¿Cómo aprende el que aprende? La importancia de las emociones en el aprendizaje. Revista Peruana de Psicología y Trabajo Social, 5(1), 53-65.

Trinidad A, Carrero, V. y Soriano R. (2006) Teoría Fundamentada: La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Madrid: Centro de investigaciones sociológicas.

Valles, M. S. (2014). Entrevistas cualitativas. Madrid: Centro de investigaciones sociológicas.

Vélaz de Medrano, C., Manzano, N. y Blanco, Á. (2013). Los procesos de cambio de las políticas públicas sobre orientación y apoyo a la escuela: análisis comparado de sistemas vigentes y emergentes. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Zaccagnini, J. (2008). La comprensión de la emoción. Una perspectiva psicológica. En: M. Jiménez. (coord.), Educación Emocional y Convivencia en el Aula (pp. 31-84). Madrid: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.

Published
20-11-2018
How to Cite
Mujica Johnson, F. N. (2018). Perception of emotions and their attributions in Physical Education teacher training. Educatio Siglo XXI, 36(3 Nov-Feb1), 397–416. https://doi.org/10.6018/j/350061