Mathematical processes in teaching: analysis of the reliability of an evaluation questionnaire

Authors

  • Antonio Maurandi López Universidad de Murcia, Spain
  • Ángel Alsina Universitat de Girona, España
  • Claudia Coronata Segure Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile
DOI: https://doi.org/10.6018/j/350031

Abstract

This article presents the results of an internal reliability analysis of a questionnaire designed to evaluate the presence of mathematical processes in the practices used to teach and learn mathematics. After validating the instrument by means of expert judgement in a prior study, 20 expert evaluators administered the instrument to 95 teachers of preschool and primary education in the Community of Murcia (Spain). The data obtained was analysed with the R-3.1.0 statistical package on an i686-pc-linux-gnu (32-bit) platform. Based on standardised scores, the Cronbach alpha shows a good level of internal consistency (median alpha coefficient .789 for Preschool and .86 for Primary), with the lowest level corresponding to the process of “representation” in preschool, with a value of .74, which is still considered to be an acceptable level of internal consistency.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    2333
  • PDF (Español (España))
    1389

References

Baroody, A.J. (1988). El pensamiento matemático de los niños. Madrid: Visor, MEC.

Benavides, M. y Núnez, R. (2007). Matemática y psicomotricidad: la noción de espacio. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 25, 7(1), 235-244.

BOE (2007). Orden ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. Recuperado de: http://www.boe.es/boe/dias/2008/01/05/pdfs/A01016-01036.pdf

BOE (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. BOE (2014), nº 52, 14, 19349-19420.

Carpenter, T.P. y Levi, L. (1999). Developing conceptions of algebraic reasoning in the primary grades. Madison: University of Wisconsin-Madison.

Coronata, C. (2014). Presencia de los procesos matemáticos en la enseñanza del número de 4 a 8 años. Transición entre la Educación Infantil y Elemental. Tesis doctoral. Girona: Universidad de Girona. Recuperado de: http://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/9750

De Guzmán, M. (2001). Tendencias actuales de la educación matemática. Sigma, 19, 5-25.

Edo, M. (2008). Matemáticas y arte en educación infantil. UNO. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 47, 37-53.

George, D. y Mallery, P. (2006). Spss for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 13.0 Update (6ª ed.). Boston: Pearson Education, Inc.

Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en Educación Matemática en España. Una aproximación desde “ISI-web of knowledge” y ERIH. En R. Luengo, B.Gómez, M. Camacho y L. Blanco (Eds), Investigación en educación Matemática XII (pp. 25-54). Badajoz: SEIEM.

Martínez, C. (2001). La resolució de problemes en les primeres edats. Biaix, 18, 9-12.

NAEYC y NCTM (2002). Early childhood mathematics: Promoting good beginnings. A joint position statement. Recuperado de: http://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/psmath.pdf

NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Va.: The National Council of Teachers of Mathematics

Niss, M. (2002). Mathematical competencies and the learning of mathematics: the Danish Kom Project. Roskilde: Roskilde University.

OECD (2004). Learning for tomorrow's world: First results from PISA 2003. Paris: OECD.

OECD (2006). Assessing scientific, reading and mathematical literacy: A framework from PISA 2006. París: OECD.

OECD (2007). PISA 2006 Science competence for tomorrow's world. Paris: OECD.

Planas, N. (2005). El papel del discurso en la construcción del Discurso de la práctica matemática. Cultura y Educación, 17(1), 19-34.

Puig, L. (1996). Elementos de resolución de problemas. Granada: Comares.

R Core Team (2014). R: A language and environment for statistical computing. Viena: R Foundation for Statistical Computing. Recuperado de: http://www.R-project.org.

Revelle, W. (2015). Psych: Procedures for Personality and Psychological Research. Evanston, Illinois: Northwestern University. Recuperado de: http://CRAN.R-project.org/package=psych Version = 1.5.1.

Romero, S. y Castro, F. (2008). Modelización matemática en secundaria desde un punto de vista superior: EL PROBLEMA DE DOBOGÓKÓ. Modelling in Science Education and Learning, 1(2), 11-23.

Saá, M.D. (2002). Las matemáticas de los cuentos y las canciones. Madrid: Editorial Eos.

Sullivan, P. y Lilburn, P. (2002). Good questions for Math Teaching. Australia: Oxford University Press.

Published
20-11-2018
How to Cite
Maurandi López, A., Alsina, Ángel, & Coronata Segure, C. (2018). Mathematical processes in teaching: analysis of the reliability of an evaluation questionnaire. Educatio Siglo XXI, 36(3 Nov-Feb1), 333–352. https://doi.org/10.6018/j/350031