PSYCHOLOGICAL FACTORS ASSOCIATED WITH CLIMBING PRACTICE: A UNIQUE CASE STUDY
Abstract
The purpose of this research is to know and identify the main psychological factors associated with the alpinism pratice through the study of an expert climber. The choise of a single case study as a strategy of investigation, is because we´ve tried to analize in deeply and exaustivly a male alpinist, highly engaged with the activity, with a large curriculum and experience in the high altitude alpinism, as in Himalayas mountains. The data collecting was done through an in-depth and semi-structured interview. The texts resulting from the transcription were introduced in an analysis program of qualitative dates, Nud.ist 6.0. The main results show that the Intrinsic Motivation, Commitment and the Self- Confidence are the most important psychological skills considered by the alpinist. The main reasons that lead to the alpinism pratice seem to be the need for pushing one´s limits and the challenge and opportunity for action. The Personal Experience seems to be a variable which have a lot of influence over the majority of psychological skills such Emotional Control, Self-Confidence or Decision-Making. In general, the psychological skills and features associated with sport expertise match the psychological skills of the studied alpinist.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.