Anger and personality as two related factors in sport: a systematic review
Abstract
Anger in sport seems to be, apparently, an intrinsic characteristic in the development of sport, especially when it is the competition that marks the context in which it develops. I began a systematic review of the study of anger in athletes and its relationship with personality variables, which could be at the origin of this explain violent behavior. The procedure we followed was firstly, selection of the key words (anger, personality and sport) and then we searched and selected in the databases "Web of Science", "SCOPUS", "Dialnet", "PsycInfo", "Psicodoc", "PubMed" and "SPORTDiscus" those articles that were related to this topic. After the filtering described in the methodology section, a total of 10 articles were obtained. The most relevant conclusion was that there is a close relationship between certain personality patterns and aggressive and/or unsportsmanlike behavior in the sports context. The main contributions made by the researchers have been establishing as future lines of research and practical application the use of a female sample to be able to generalize to the whole population, the creation of standard questionnaires that measure the variables in the same way and, above all, the creation of emotional management programs to control these maladaptive patterns.
Downloads
References
Balagué, G., Corbera, R., y Estruch, J. (1981). Análisis psicológico de la agresividad en el deporte. Apunts Medicina del' Esport, 18(069), 18-35.
Bara, M. G., Scipião, L. C., y Guillén, F. (2004). La personalidad de deportistas brasileños de alto nivel: comparación entre diferentes modalidades deportivas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 4(1/2). https://doi.org/10.4321/s1578-84232014000300005.
Bermúdez, J. (2003). Psicología de la personalidad: Teoría e investigación. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Bermúdez, J., Pérez-García, A. M., Ruiz, J. A., Sanjuán, P., y Rueda, B. (2011). Introducción al estudio de la personalidad: Unidades de análisis. En Psicología de la Personalidad (pp. 25-66). Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://doi.org/10.25145/j.refiull.2019.39.02
Cantón, E., y Checa, I. (2012). Los estados emocionales y su relación con las atribuciones y las expectativas de autoeficacia en el deporte. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 171-176. ISSN: 1132-239X. https://doi.org/10.2307/j.ctv17hm9np8.
Cox, R. H. (2009). Psicología del deporte: conceptos y sus aplicaciones. Editorial Médica Panamericana.
Del Barrio, V., Aluja, A., y Spielberger, C. (2004). Anger assessment with the STAXI-CA: psychometric properties of a new instrument for children and adolescents. Personality and Individual Differences, 37(2), 227-244. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.08.014
Fernández, L. (2005). Pensando en la personalidad. Empresa Editorial Poligráfica Félix Varela.
Foster, Y. A. (1997). Brief aikido training versus karate and golf training and university students' scores on self-esteem, anxiety, and expression of anger. Perceptual and motor skills, 84(2), 609-610. https://doi.org/10.2466/pms.1997.84.2.609
Bara Filho, M. G., Scipião Ribeiro, L. C., & Guillen García, F. (2004). La personalidad de deportistas brasileños de alto nivel: Comparación entre diferentes modalidades deportivas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 4.
García-Naveira, A., Ruiz, R., y Pujals, C. (2011). Diferencias en personalidad en función de la práctica o no deportiva, nivel de competición y categoría por edad en jugadores de fútbol desde el modelo de Costa y McCrae. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 29-44. https://doi.org/10.608/analesps.29.3.175771.
González, J., y González-Reyes, A. A. (2017). Perfeccionismo y "alarma adaptativa" a la ansiedad en deportes de combate. Revista de Psicología del Deporte, 26, 15-23. ISSN: 1132-239X
González-García, H., Pelegrín, A., y Morales, A. T. (2021). Ira y éxitos deportivos en deportes individuales y colectivos. Revista de Ciencias del Deporte, 17(1), 85-92. ISSN: 18857019
González-García, H., y Pelegrín, A. (2018). Influencia del apoyo de los iguales e ira en deportistas [sesión de conferencia]. Congreso de Investigación y Didáctica de la Educación Física desde una Perspectiva Multidisciplinar, Granada, España. ISSN: 1885-7019. https://doi.org/10.35537/10915/65579.
González-García, H., Pelegrín, A., y Carballo, J. (2017). Ira y personalidad resistente en deportistas de raqueta y resistencia. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 6(2), 21-29. https://doi.org/10.24310/riccafd.2017.v6i2.3776
Jones, M. V. (2003). Controlling emotions in sport. The Sport Psychologist, 17, 471-486. https://doi.org/10.1123/tsp.17.4.471
Lozano, D. I., Pacheco, M. A., Carmona, L. S., y Burciaga, J. H. (2018). Hostilidad, enojo y agresión: diferencias fisiológicas en una muestra de mujeres universitarias del norte de México. Revista de psicología y ciencias del comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 9(1), 54-74. https://doi.org/10.29365/rpcc.20180529-64
Mayorga, M. G. (2021). Diferencias en la percepción del bienestar en adolescentes que realizan y no realizan práctica deportiva, en un colegio particular de la ciudad de Ambato [Trabajo de Fin de Grado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio PUCESA. https://doi.org/10.47212/tendencias2020.18.
Montoya, S. E. (2020). Agresión y su relación con flexibilidad psicológica, ira y hostilidad en estudiantes universitarios de 18 a 30 años [Trabajo de Fin de Grado, Fundación Universitaria Konrad Lorenz]. Repositorio KONRAD LORENZ. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2019.v26.n2.1.
Mowlaie, M., Besharat, M. A., Pourbohlool, S., y Azizi, L. (2011). The mediation effects of self-confidence and sport self-efficacy on the relationship between dimensions of anger and anger control with sport performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 138-142. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.027
Muñoz, A. J., González, J., y Olmedilla, A. (2016). Perfeccionismo percibido y expresión de ira en deportistas varones adolescentes: Influencia sobre la autoestima. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento (RACC), 8(3), 30-39. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v8.n3.12372
Muñoz, A. J., Gómez, M., y González, J. (2020). Perfectionism profiles and anger responses: The relevant role of self-esteem in athletes of professional quarries. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(4), 1416. https://doi.org/10.3390/ijerph17041416
Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Harvard University Press.
Olivia, F. J., Hernández, M., y Calleja, N. (2010). Validación de la versión mexicana del Inventario de Expresión de Ira Estado-Rasgo (STAXI-2). Acta Colombiana de Psicología, 13(2), 107-117. https://doi.org/10.14718/acp.2019.22.1.12.
Pelegrín, A., y Garcés de Los Fayos, E. J. (2008). Evolución teórica de un modelo explicativo de la agresión en el deporte. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 7(1), 3-21. https://doi.org/10.12800/ccd.v4i10.130.
Pelegrín, A., Garcés de Los Fayos, E. J., Jara, P., y Martínez, F. (2003). Estudio de las variables agresivas y violentas en deportistas profesionales: Propuesta para el establecimiento de control de estos comportamientos. Centro Alto Rendimiento e Investigación en Ciencias del Deporte. https://doi.org/2307/j.ctv1k03m23.7.
Pelegrín, A., Serpa, S., y Rosado, A. (2013). Aggressive and unsportsmanlike behaviours in competitive sports: an analysis of related personal and environmental variables. Anales de Psicología, 29(3), 701-713. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.175841
Pérez-García, A. M., y Bermúdez, J. (2003). Concepto y ámbito de estudio. En J. Bermúdez (eds.), Psicología de la Personalidad: Teoría e Investigación (pp. 25-60). Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://doi.org/1036006/16260-03.
Pineda-Espejel, H. A., Morquecho-Sánchez, R., Fernández, R., y González-Hernández, J. (2019). Perfeccionismo interpersonal, miedo a fallar, y afectos en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 113-123. https://doi.org/10.6018/cpd.348671
Sánchez-Meca, J. Alacid-de-Pascual, I., López-Pina, J. A., y Sánchez-Jiménez, J. C. (2016). Generalization meta-analysis of teh Leyton Obsessional Inventory Child version survey form. Revista Española de Salud Pública, 90, 1-14. https://doi.org/10.4321/s1135-57272014000100003.
Silva, G. A. (2020). Agresión y actitud deportiva en futbolistas de los clubes de la Liga Distrital de Fútbol de Comas, 2020 Trabajo de Fin de Grado Universidad César Vallejo]. Repositorio UCV. https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v10n1a4.
Sofia, R. M., y Cruz, J. F. A. (2015a). Self-control as a mechanism for controlling aggression: A study in the context of sport competition. Personality and Individual Differences, 87, 302-306. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.08.025
Sofia, R. M., y Cruz, J. F. A. (2015a). Self-control as a mechanism for controlling aggression: A study in the context of sport competition. Personality and Individual Differences, 87, 302-306. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.08.025
Sofia, R. M., y Cruz, J. F. A. (2015b). Exploring individual differences in the experience of anger in sport competition: The importance of cognitive, emotional, and motivational variables. Journal of Applied Sport Psychology, 28(3), 350-366. https://doi.org/10.1080/10413200.2015.1121170
Spielberger, C. (1988). State-trait anger expression inventory professional manual. Psychological Assessment Resources.
Stankovic, N., Todorovic, D., Miloševic, N., Mitrovic, M. y Stojiljkovic, N. (2022). Aggressiveness in Judokas and Team Athletes: Predictive Value of Personality Traits, Emotional Intelligence and Self-Efficacy. Frontiers in Psychology (12). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.824123
Tilindiene, I., y Stupuris, T. (2014). The features of Self-Esteem and aggression in adolescent athletes and non-athletes [sesión de conferencia]. 7th International Scientific Conference of Kinesiology, Zagreb, Croacia.
Vealey, R. S. (2002). Personality and sport behaviour. En T. S. Horn (eds.), Advances in sport psychology (2.ª ed.) (pp. 43-74). Human Kinetics.
Weinberg, R., y Gould, D. (2007). Foundations of sport and exercise psychology (5.ª ed.). Human Kinetics.
Wittmann, M., Arce, E., y Santisban, C. (2008). How impulsiveness, trait anger and extracurricular activities might affect higher aggression in school children. Personality and Individual Differences, 45, 618-623. https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.07.001
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.