Perception of physical self-concept in university students in times of confinement due to COVID-19

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.443591
Keywords: self-concept, quarantine, social isolation, Coronavirus infections, college students

Abstract

Confinement by COVID-19 has led to various social changes, but its impact on physical self-concept is unknown. The purpose of this work was to analyze the perception of physical self-concept in university students in times of confinement due to Covid-19. The Physical Self Questionnaire was applied to university students. For the selection of the sample the stratified random sampling procedure, for a total of 499 university students from Bogotá, Colombia. The instrument obtained acceptable Cronbach's alpha values at the general level (.943) and by dimensions. In the perception of physical self-concept at a general level and by dimensions, men obtained better scores than women. In turn, students from higher socioeconomic strata have lower scores than those from lower strata. Regarding age, older university students present lower scores in self-esteem, muscular strength, physical condition and perceived competition. The implementation of intervention programs aimed at promoting mental health related to physical self-concept, body image, self-esteem, in addition to other aspects of mental and physical health that may be affected by the COVID-19 confinement is important within universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Lorena Cadena-Duarte, Licenciatura en Educación Física, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Docente investigadora Universitaria

Profesional en cultura física, deporte y recreación Magister en intervención integral en el deportista      

Luis Alberto Cardozo, IMED-Facultad de Ciencias de la Salud y del Deporte, Fundación Universitaria del Área Andina, Bogota, DC-Colombia

Luis Alberto Cardozo

Coordinador Académico en el programa Profesional en Entrenamiento Deportivo, Facultad de Ciencias de la Salud y del Deporte, Fundación Universitaria del Área Andina. Coordinador de la línea de Investigación formativa en el programa académico. Bogota, D.C - Colombia.

 

References

Álvarez Rivera, L., Cuevas Ferrera, R., Lara Pot, A., y González Hernández, J. (2015). Diferencias del autoconcepto físico en practicantes y no practicantes de actividad física en estudiantes universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 27-34. http://dx.doi.org/10.4321/S1578-84232015000200004

Alzate, M. C. (2006). La estratificación socioeconómica para el cobro de los servicios públicos domiciliarios en Colombia:¿ Solidaridad o focalización? CEPAL Naciones Unidas.

Amesberger, G., Finkenzeller, T., Müller, E., y Würth, S. (2019). Aging-related changes in the relationship between the physical self-concept and the physical fitness in elderly individuals. Scand J Med Sci Sports, 29(Suppl 1), 26-34. https://doi.org/10.1111/sms.13377

Araki, K., Kodani, I., Gupta, N., y Gill, D. L. (2013). Experiences in sport, physical activity, and physical education among Christian, Buddhist, and Hindu Asian adolescent girls. J Prev Med Public Health, 46(Suppl 1), S43-S49. https://doi.org/10.3961/jpmph.2013.46.S.S43

Arnaiz, A., Guerra-Mora, P., Di Giusto, C., y Pizarro-Ruiz, J. P. (2017). Autoconcepto en adultos: estudio de género y de tenencia de hermanos. Revista Alternativas en Psicología, 21(38), 34-43.

Ato, M., López, J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29, 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., y Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395, 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Caballo, V. E., Piqueras, J., Antona, C., Irurtia, M., Salazar, I., Bas, P., y Salavera, C. (2018). La autoestima y su relación con la ansiedad social y las habilidades sociales. Psicología Conductual, 26(1), 23-53.

Cai, H. (2020). Sex difference and smoking predisposition in patients with COVID-19. The Lancet Respiratory Medicine, 8(4), e20. https://doi.org/10.1016/S2213-2600(20)30117-X

Calderón, C., Forns, M., y Varea, V. (2010). Implicación de la ansiedad y la depresión en los trastornos de alimentación de jóvenes con obesidad. Nutr Hosp, 25(4), 641-647. https://doi.org/10.3305/nh.2010.25.4.4477

Chawla, B., Chawla, S., Singh, H., Jain, R., y Arora, I. (2020). Is coronavirus lockdown taking a toll on mental health of medical students? A study using WHOQOL-BREF questionnaire. J Family Med Prim Care, 9(10), 5261-5266. https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_715_20

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavior sciences. Lawrenced Erlbaum Associates.

Duan, L., y Zhu, G. (2020). Psychological interventions for people affected by the COVID-19 epidemic. The Lancet Psychiatry, 7(4), 300-302. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30073-0

Esnaola Etxaniz, I. (2008). El autoconcepto físico durante el ciclo vital. Anales de Psicología, 24(1), 1-8.

Fox, K. R. (2000). Self-esteem, self-perceptions and exercise. Int J Sport Psychol, 31(2), 228-240.

García, F. G., y Gómez, M. R. (2011). Relación entre autoconcepto y condición física en alumnos del tercer ciclo de primaria. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 45-59. https://doi.org/10.6018/280511

Gómez, C., y Rodríguez, N. (1997). Factores de riesgo asociados al síndrome depresivo en la población colombiana. Rev Colomb Psiquiatr, 26(1), 23-35.

Goñi, E., y Infante, G. (2010). Actividad físico-deportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. Eur J Educ Psychol, 3(2), 199-208. https://doi.org/10.1989/ejep.v3i2.60

Huarcaya-Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Rev Peru Med Exp Salud Pública, 37(2), 327-334. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419

Infante, G., Goñi, A., y Villarroel, J. D. (2011). Actividad física y autoconcepto, físico y general, a lo largo de la edad adulta. Revista de Psicologia del Deporte, 20(2), 429-444.

Jekauc, D., Wagner, M. O., Herrmann, C., Hegazy, K., y Woll, A. (2017). Does Physical Self-Concept Mediate the Relationship between Motor Abilities and Physical Activity in Adolescents and Young Adults? PLOS ONE, 12(1), e0168539. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0168539

Jodra, P., Maté-Muñoz, J. L., y Domínguez , R. (2019). Percepción de salud, autoestima y autoconcepto físico en persones mayores en función de su actividad física. Revista de Psicología del Deporte, 28(2), 127-134. https://doi.org/10.15366/rimcafd2020.77.010

Kim, J. H., Lee, S. G., Shin, J., y Park, E. C. (2014). Impact of the gap between socioeconomic stratum and subjective social class on depressive symptoms: Unique insights from a longitudinal analysis. Social Science & Medicine, 120, 49-56. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2014.09.001

Kroger, J., y Marcia, J. E. (2011). The Identity Statuses: Origins, Meanings, and Interpretations. In S. J. Schwartz, K. Luyckx, & V. L. Vignoles (Eds.), Handbook of Identity Theory and Research (pp. 31-53). Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7988-9_2

Kroger, J., Martinussen, M., y Marcia, J. E. (2010). Identity status change during adolescence and young adulthood: A meta-analysis. Journal of Adolescence, 33(5), 683-698. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2009.11.002

López Atencio, P., Prado, P., José, R., Montilla, M., Molina Viana, Z., Da Silva, G., y Arteaga, F. (2008). Insatisfacción por la imagen corporal y la baja autoestima por la apariencia física en estudiantes de la facultad de medicina de la universidad de los Andes del estado Mérida Venezuela. MHSalud, 5(1), 1-14. https://doi.org/10.15359/mhs.5-1.2

Losada-Baltar, A., Jiménez-Gonzalo, L., Gallego-Alberto, L., Pedroso-Chaparro, M. D. S., Fernandes-Pires, J., y Márquez-González, M. (2021). "We Are Staying at Home." Association of Self-perceptions of Aging, Personal and Family Resources, and Loneliness With Psychological Distress During the Lock-Down Period of COVID-19. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci, 76(2), e10-e16. https://doi.org/10.1093/geronb/gbaa048

López-Cazorla, R., Hernández-Mendo, A., Reigal-Garrido, R. E., & Morales-Sánchez, V. (2015). Relaciones entre el autoconcepto y el perfil psicológico deportivo en triatletas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2 ), 95-102. https://doi.org/10.4321/S1578-84232015000200011

Louise- Kyle, T., Hernández- Mendo, A., Reigal- Garrido, R. E., & Morales- Sánchez, V. (2016). Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 2 61-65. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.36873

Moreno, J. A., Cervelló, E. M., y Moreno, R. (2008). Importancia de la práctica físico-deportiva y del género en el autoconcepto físico de los 9 a los 23 años. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 171-183.

Moreno Murcia, J. A., y Cervelló Gimeno, E. (2005). Physical self-perception in spanish adolescents: effects of gender and involvent in physical activity. Journal of Human Movement Studies, 48, 291-311.

Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., . . . Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the coronavirus pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 78, 185-193. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2020.04.018

Olmedilla, A., Ortega Toro, E., y Abenza, L. (2017). Self-concept, sport, and physical activity practice in university students. Journal of Human Sport and Exercis, 11(4), 415-425. https://doi.org/10.14198/jhse.2016.114.02

Ortega Becerra, M. A., Zurita Ortega, F., Cepero González, M., Torres Campos, B., Ortega Becerra, M. A., y Torres Guerrero, J. (2013). La percepción e insatisfacción corporal en el alumnado de Educación Secundaria de la ciudad de Jaén. Revista de Investigación en Educación, 11(2), 123-139. https://doi.org/10.17561/reid.v0i18.3401

Oteíza, L. E., Rodríguez, F. R., Carvajal, J. G., Carvajal, P. V., y Sepúlveda, R. Y. (2011). Valoración del autoconcepto físico en estudiantes universitarios y su relación con la práctica deportiva. Journal of Movement & Health, 12(1), 22-26. https://doi.org/10.5027/jmh-vol12-issue1(2011)art31

Pinilla Sepúlveda, V. E., Montoya Londoño, D. M., Dussán Lubert, C., y Hernández Botero, J. S. (2014). Autoconcepto en una muestra de estudiantes universitarios de la ciudad de Manizales. Hacia Promoc Salud, 19(1), 114-127. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2829

Reigal-Garrido, R. E., Becerra-Fernández, C. A., Hernández-Mendo, A., & Martín-Tamayo, I. (2014). Relación del autoconcepto con la condición física y la composición corporal en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 30(3), 1079-1085. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.157201

Ruiz de Azúa, S., Rodríguez, A., y Goñi, A. (2005). Sociocultural variables in the construction of physical self-concept. Culture and Education, 17(3), 225-238. https://doi.org/10.1174/113564005774462582

Soriano, J., Navas, L., y Holgado, F. (2011). El autoconcepto físico y su relación con el género y la edad en estudiantes de educación física. Apunts Educación Física y Deportes, 106(4), 36-41. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2011/4).106.04

Tavares Lima, C. K., De Medeiros , P. M., Silva , I., De Oliveira , J. V., Saraiva, J. S., De Souza, R. I., . . . Rolim Neto, M. L. (2020). The emotional impact of Coronavirus 2019-nCoV (new Coronavirus disease). Psychiatry Research, 287, 112915. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112915

Tiggemann, M. (2004). Body image across the adult life span: stability and change. Body Image, 1(1), 29-41. https://doi.org/10.1016/s1740-1445(03)00002-0

Uribe-Mallarino, C. (2008). Estratificación social en Bogotá: de la política pública a la dinámica de la segregación social. Universitas humanística(65), 139-171.

Von Lengerke, T., y Mielck, A. (2012). Body weight dissatisfaction by socioeconomic status among obese, preobese and normal weight women and men: results of the cross-sectional KORA Augsburg S4 population survey. BMC Public Health, 12(342), 1-11. https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-342

Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C., y Ho, R. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. Int J Environ Res Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729

Xiang, M. Q., Tan, X. M., Sun, J., Yang, H. Y., Zhao, X. P., Liu, L., Hou, X. H., y Hu, M. (2020). Relationship of Physical Activity With Anxiety and Depression Symptoms in Chinese College Students During the COVID-19 Outbreak. Frontiers in Psychology, 11(2860), 1-7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.582436

Xu, J., Ou, J., Luo, S., Wang, Z., Chang, E., Novak, C., Shen, J., Zheng, S., y Wang, Y. (2020). Perceived Social Support Protects Lonely People Against COVID-19 Anxiety: A Three-Wave Longitudinal Study in China. Frontiers in Psychology, 11(2759), 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.566965

Zagalaz Sánchez, M. L., Castro López, R., Valdivia Moral, P., y Cachón Zagalaz, J. (2017). Relación entre autoconcepto físico, ansiedad y personalidad manifestada en usuarios de gimnasios. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32(32), 53-57. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.41991

Published
23-09-2021
How to Cite
Cadena-Duarte, L. L. ., & Cardozo, L. A. (2021). Perception of physical self-concept in university students in times of confinement due to COVID-19. Sport Psychology Notebooks, 21(3), 48–61. https://doi.org/10.6018/cpd.443591
Issue
Section
Psicología del Deporte