Actividad física, sedentarismo y preferencias en la práctica deportiva en niños: panorama actual en México

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Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.429581
Keywords: Physical activation, sedentary behaviors, sports, childhood

Abstract

The present study sought to know the prevalence of physical activity, sedentary lifestyle, and preferences in sports practice in children in Mexico, by sex and age. A non-probability sample of 2,621 children (47.1% boys and 52.5% girls) was selected, with an average age of 9.86 years. Seven indicators were used to assess physical activity and sedentary behaviors, in addition, five closed questions were used to know the type of physical-sport activities that they have and would like to practice, as well as the reasons why they like or don’t like to practice sports. The results showed that the highest percentage of children are classified as physically inactive, finding significant differences by sex, in the group of children from 11 to 13 years old. Regarding sedentary behavior indicators, it was found that a significant proportion of children spend more than. two hours a day in front of a screen. The highest percentage of boys and girls reported that they have practiced soccer, running, and cycling. Regarding the activities they would like to practice, those reported by children in a higher percentage were ping pong, climbing, boxing (for boys), and cheerleading (for girls).

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Author Biographies

Ana Laura Jaimes Reyes, Universidad Anáhuac México

Licenciada en Psicología, Estudiante de la Maestría en Psicopedagogía y Ayudante de Investigación del Centro An´ahuac de Investigación en Psicología

Mydori Harumi Tellez Vasquez, Universidad Anáhuac México

Licenciada en Psicología, Estudiante de la Maestría en Psicopedagogía y Ayudante de Investigación del Centro An´ahuac de Investigación en Psicología

Héctor Igor Rubio Sosa, Universidad Anáhuac México

Doctor en Dirección de Instituciones de Educación Superior. Actual Director de la Escuela de Ciencias del Deporte de la Universidad Anáhuac México

Alejandro González-González, Universidad Anáhuac México

Doctor en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México, Coordinador del Centro Anáhuac de Investigación en Psicología, Miembro del Sistema Nacional de Investigadores

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Published
03-01-2022 — Updated on 18-01-2022
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How to Cite
Betancourt Ocampo, D., Jaimes Reyes, A. L., Tellez Vasquez, M. H., Rubio Sosa, H. I., & González-González, A. (2022). Actividad física, sedentarismo y preferencias en la práctica deportiva en niños: panorama actual en México. Sport Psychology Notebooks, 22(1), 100–115. https://doi.org/10.6018/cpd.429581 (Original work published January 3, 2022)
Issue
Section
Psicología del Deporte