Influencia del docente de Educación Física sobre la confianza, diversión, la motivación y la intención de ser físicamente activo en la adolescencia.
Abstract
According to the WHO report of 2018, more than 80% of adolescents do not practice enough physical activity. Physical education classes should help solve this problem. For this, in this study, we intend to analyze the influence of the teacher on confidence, enjoyment, motivation and the intention of being physically active in adolescence. In the present study, 604 students between the ages of 13 and 19 participated. Descriptive statistical analyzes, a reliability analysis and a structural equation model that explains the causal relationships between the variables were performed. The results show how autonomy support positively predicts confidence (β = .56, p <.001), enjoyment (β = .29, p <.001) and motivation (β = .10, p <.05) ; whereas psychological control predicts negatively confidence (β = -.17, p <.01), enjoyment (β = -.12, p <.001) and motivation (β = -.24, p <.001 ). Confidence positively predicts motivation (β = .37, p <.01), in the same way, enjoyment predicts motivation (β = .74, p <.001), finally the motivation positively predicts the intention to be physically active (β = .62, p <.001). In short, the study shows the influence and importance of the PE teacher and the motivational and emotional processes present in adolescents during PE classes on the adoption of active life habits.
Key words: Self-determination theory, emotions, Physical Education, physical activity.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.