Adolescents’ competence metaperceptions and self-perceptions, motivation, intention to be physically active and physical activity
Abstract
It is widely acknowledged that physical activity can play a potentially important role in enhancing public health. However, rapid and signi cant decreases in physical activity practice occur during adolescence. Elements such as parents’ perceptions of their children competence, children’s self-perceptions of competence and motivation appear to be important in this process. e main goal of this study was to test the following sequence of motivational processes related to physical activity: Competence Metaperceptions (parents) - Competence Self-Perception – Self-Determined Motivation–Intention to be Physically Active–Physical Activity. 459 adolescents (257 males, 202 females), age range 12-17 years, agreed to participate. Descriptive and exploratory analysis, bivariate correlations and path analysis were performed. e testing of the hypothesized model showed a good t to the data. Results reinforce the influence of parents’ views on their children’s physical activity competence perception, and its consequences on the adolescents’ physical activity.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.