The sport psychologist faced with general contradictions or incongruities of psychology
Abstract
In this article the authors wish to state what we consider as eight types of contradictions or incongruities that, in diverse degree, the official Psychology has been presenting up til now, since what theory preaches doesn’t keep in step with the real practice of the profession considered as a whole, and we focus on the role that sport psychology and psychologists play in this context. These incongruities essentially allude to the emphasis showed by the positive approaches to learning, the constructive position in the face of errors and failures, the extolment of empathy abilities, the call of the idiosyncrasy of Psychology as a discipline, the strength of constructivism epistemologies in the post-modern stage, the appeal to a task-based learning orientation, the tendency to a sport Psychology focused on well-being and health of people who practice physical activity, and the discord between formal and informal communication arnong. With this discussion we especially appeal to the value of journals and professional congresses as a form of self-criticism reflection and professional debate also in the sphere of contents that form the sport psychologist himself, not only the science we develop and apply.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.