The role of the Association of Psychologists-COP in the international ranking of Spanish Psychology (1979-2018)

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.388691
Keywords: Scientific journals; Spanish psychology; documentation; history of science; JCR; SJR; internationalization

Abstract

The presence and spread of Spanish psychology journals in different international databases (JCR and SJR) is an indicator that determines the maturity and growth of this field, apart from providing an interesting view of the scientific activity for what concerns psychology and its situation within the international context. The objective of the present work is to determine the role of the College of Psychologists as editor of psychology high-impact journals. 17 indexed journals were simultaneously selected in the JCR and SJR databases. The results show how 53% of them are edited or coedited by a College of Psychologists, with the particular relevance of the College of Psychologists from Madrid, having this a higher presence in other databases and a higher number of 1st quartile journals in JCR (SSCI); however, there are no differences in the number of first quartile registers in the time span that goes from 1997 until now.
We could conclude that the state policies and the ranking campaigns of universities, associations and colleges play a key role in internationalization and ranking, since, in the case of Spain, the College of Psychologists is the main editor and promotor of a true policy focused on these objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Constanza Aguilar Bustamante, Universidad Santo Tomás (Colombia)

Universidad Santo Tomás (Colombia)

References

Albarracín, D. (2008). Situación actual y propuestas de futuro para las revistas de psicología españolas y en español. Conclusiones del VI desayuno de Infocop. Infocop, 40, noviembre-diciembre 2008, 21-38. http://www.cop.es/infocop/pdf/1643.pdf.

American Society for Cell Biology (2013). The San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA). Recuperado de: http://www.ascb.org/dora/.

Björk, B. & Solomon, D. (2015). Article processing charges in OA journals: relationship between price and quality, Scientometrics, 103(2), 373-385. https://doi.org/10.1007/s11192-o15-1556-z.

Budapest Open Access Initiative, 14 February 2002. Disponible desde https://budapestopenaccessinitiative.org/.

Buela, G. (2001). La psicología española y su proyección internacional, el problema del criterio: internacional, calidad y castellano y/o inglés. Papeles del Psicólogo, 79, 53-57. http://www.papelesdelpsicologo.es/resumen?pii=866.

Buela, G. (2014). Pathological publishing: A new psychological disorder with legal consequences? The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 6(2), 91-97. https://journals.copmadrid.org/ejpalc/art/j.ejpal.2014.06.005.

Buela, G. & Sierra, J. C. (2007). Criterios, indicadores y estándares para la acreditación de profesores titulares y catedráticos de Universidad. Psicothema, 19(4), 537-551. http://www.psicothema.com/pdf/3395.pdf.

Buela, G. & Zych, I. (2012). How to measure the internationality of scientific publications. Psicothema, 24(3), 435-441. http://www.psicothema.com/pdf/4036.pdf.

Buela, G., Guillen, A., Ramiro, T. & Quevedo, R. (2017). Ranking de investigación de las universidades públicas españolas. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 8(1), 21-35. https://doi.org/10.23923/j.rips.2017.08.003.

Buela, G., Perakakis, P., Taylor, M. & Checa, P. (2006). Measuring internationality: Reflections and perspectives on academic journals. Scientometrics, 67(1), 45-65. http://dx.doi.org/10.1556/Scient.67.2006.1.4.

Carbonell, X. & Calvó, N. (2009). Las revistas españolas de Psicología: Cómo elegir la revista donde publicar. Anales de Psicología, 25(2), 209-216. https://www.um.es/analesps/v25/v25_2/03-25_2.pdf.

Consejo General de la Psicología España (2018). Cuentas anuales 2017. En Memoria de Gestión Anual COP 2017 (172-175). Madrid: Consejo General de la Psicología España. http://www.cop.es/memoria/2017/.

CRUE Universidades Españolas. (2006). La Universidad Española en cifras. 2006. http://www.crue.org/SitePages/La-Universidad-Espa%C3%B1ola-en-Cifras.aspx.

CRUE Universidades Españolas. (2018). La Universidad Española en cifras. 2016-2017. http://www.crue.org/SitePages/La-Universidad-Espa%C3%B1ola-en-Cifras.aspx.

Delgado, E. & Jiménez, E. (2006). Evaluación de la ciencia y de la comunicación científica: IN-RECS, índice de impacto de revistas españolas de Ciencias Sociales. En VI Workshop REBIUN de Proyectos Digitales: Las bibliotecas digitales en el espacio global compartido. UNED, Madrid, 19 y 20 de Octubre de 2006. http://eprints.rclis.org/14055/1/WorshopRebiunIN_RECS.pdf.

FECYT (2007). Indicadores del sistema español de ciencia y tecnología 2006. Madrid FECYT. https://www.fecyt.es/es/publicacion/indicadores-del-sistema-espanol-de-ciencia-y-tecnologia-2006

FECYT (2017). Indicadores del Sistema Español de Ciencia, Tecnología e Innovación. Edición 2017. Madrid: FECYT. https://icono.fecyt.es/sites/default/files/filepublicaciones/libro_indicadores_2017.pdf

Fong, E. & Wilhite, A. (2017). Authorship and citation manipulation in academic research. PLoS ONE 12(12): e0187394. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0187394.

Autor; Osca-Lluch, J., & Haba-Osca, J. (2019). Information resources: Differential characteristics between Ibero-American and Dutch JCR Psychology journals from 1998 to 2017. http://dx.doi.org/10.3390/resources8020111

Grimes, D., Bauch, Ch. & Ioannidis, J. (2018). Modelling science trustworthiness under publish or perish pressure. Royal Society Open Science, 5(1), 171511. http://dx.doi.org/10.1098/rsos.171511.

Hicks, D., Wouters, P., de Waltman, L., Rijcke, S. & Rafols, I. (2015). The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520, 429–431. https://doi.org/10.1038/520429a. Página web del Manifiesto disponible en http://www.leidenmanifesto.org/.

Larivière, V., Haustein, S. & Mongeon, P. (2015) The Oligopoly of Academic Publishers in the Digital Era. PLoS ONE, 10(6): e0127502. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0127502.

López, W. (2018). Un cambio en la concepción de la edición académica. Del conocimiento centrado en los productos al conocimiento orientado a los servicios [Editorial]. Universitas Psychologica, 17(1), 1-3, http://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/UPSY/17-1%20(2018)/64754595001/.

López, W., Aguilar, C., Aguado, E. & Becerril, A. (2016). Catálogo de revistas de Psicología Redalyc 2005-2014. Bogotá, Colombia: Asociación Colombiana para el Avance las Ciencias del Comportamiento; Toluca, México: Sistema de Información Científica Redalyc-UAEM. http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/58144/2016CatalogoPsicologiaFIAPRedalyc20052014.pdf.

López, W., de Moya, F., Acevedo, C., García, A. & Silva, L. (2015). Psychology Research Collaboration and Visibility in Iberoamerica. Psicologia: Reflexão E Crítica, 28(Supl.1), 72–81. http://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.20152840011.

Merton, R. K. (1942). The normative structure of science [excerpts] (originally published as “Science and Technology in a Democratic Order”). Panarchy: a gateway to selected documents and web sites. https://www.panarchy.org/merton/science.html.

Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (2018). APÉNDICE. Criterios que debe reunir un medio de difusión de la investigación (revista, libro, actas de congreso) para que las aportaciones que en él se incluyan puedan ser consideradas «de impacto». En Resolución de 14 de noviembre de 2018, de la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora, por la que se publican los criterios específicos aprobados para cada uno de los campos de evaluación Boletín Oficial del Estado, número 285, de 26 de noviembre 2018, 115221-115222. https://www.boe.es/boe/dias/2018/11/26/pdfs/BOE-A-2018-16138.pdf.

Ministerio de Educación y Ciencia (2005). RESOLUCIÓN de 25 de octubre de 2005, de la Presidencia de la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora, por la que se establecen los criterios específicos en cada uno de los campos de evaluación. Boletín Oficial del Estado, número 266, de 7 de noviembre 2005, 36470-36476. https://www.boe.es/boe/dias/2005/11/07/pdfs/A36470-36476.pdf.

Moreno, A., López, M., Rubio, F., Saúl, L. & Sánchez, A. (2013). Evaluación de las revistas españolas de ciencias sociales en el Journal Citation Reports (2006-2010) y su valoración como indicio de calidad en la normativa evaluadora española. Revista Española de Documentación Científica, 36(3), 1-15. https://dx.doi.org/10.3989/redc.2013.3.987.

Navas, M. (2016). Spanish scientific journals in Web of Science and Scopus. Adoption of Open Access, relationship between price and impact, and internationality. Universidad de Barcelona: Tesis doctoral. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/108270.

Navas, M., Ábadal, E. & Rodrigues, R. (2018). Internacionality of Spanish scholarly journals indexed in Web of Science and Scopus. Revista Española de Documentación Científica, 41(3), e209. https://doi.org/10.3989/redc.2018.3.1498.

Osca-Lluch, J., Autor, Fonseca, S., & Civera, C. (2017). Historia de la investigación española en Psicología vista a través de las revistas científicas recogidas en la Web of Science durante el período 2003-2012. Universitas Psychologica, 16(2), 1-10. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-2.hiep.

Osca-Lluch, J., Autor, Haba-Osca, J., Tortosa, F. y Peñaranda, M. (2019). Comunicación científica o cualificación para una Carrera académica: ¿Qué uso tienen los artículos en las revistas de psicología? Anales de Psicología, 35(1), 166-174. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.1.329211.

Osca, J., Miguel, S., González, C., Peñaranda, M. & Quiñones, E. (2013). Cobertura y solapamiento de Web of Science y Scopus en el análisis de la actividad científica española en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1025-1031. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.154911.

Pastor, A. (1989). La trayectoria económica del Colegio. Papeles del Psicólogo, 36/37, 21-28. http://www.papelesdelpsicologo.es/resumen?pii=376.

Polanco, R., Gallegos, M., Salas, G. & López, W. (2017). Las revistas de psicología en Chile: Historia y situación actual. Terapia Psicológica, 35(1), 81-93. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082017000100008.

Quintas-Froufe, N. (2016). Indicadores de calidad de las publicaciones científicas en el área de Ciencias Sociales en España: un análisis comparativo entre agencias evaluadoras. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 259-272. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.210191.

Robinson, N., Delgado, E. & Torres, D. (2011). Cómo comunicar y diseminar información científica en Internet para obtener mayor visibilidad e impacto. Aula Abierta, 39(3), 41-50. http://eprints.rclis.org/28043/.

Romero, A. (2009). Evolución de la calidad y difusión de una revista científica española de Psicología: Anales de Psicología, 25 volúmenes anuales publicados (1984-2009). Anales de Psicología, 25(2), 181-198. https://revistas.um.es/analesps/article/view/87421/84151.

Ruíz, R., Martin, A. & Delgado, E. (2015). Las revistas universitarias en el marco de los criterios de evaluación de la actividad investigadora. Revista Española de Documentación Científica, 38(2), e081. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2015.2.1191.

Santos, M., Fernández, L. (2016). El factor de impacto y el futuro de las revistas académicas. El riesgo de patologización. Innovación Educativa, 16(72), 35-51. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v16n72/1665-2673-ie-16-72-00035.pdf.

Spezi, V., Wakeling, S., Pinfield, S., Creaser, C., Fry, J. & Wilett, P. (2017). Open-Access Mega-Journals: The Future of Scholarly Communication or Academic Dumping Ground? A Review. Journal of Documentation, 73(2), 263-283. http://dx.doi.org/10.1108/JD-06-2016-0082.

Torres, D. & Cabezas, A. (2013). Cómo publicar en revistas científicas de impacto: consejos y reglas sobre publicación científica. EC3 Working Paper, 13. http://hdl.handle.net/10481/28137.

Tortosa, F., Santolaya, F., & Civera, C. (2015). Psicología Española contemporánea. ¿Una realidad pletórica? Dossier Psicología Iberoamericana II parte. Informaciò Psicològica, 109, 51-71. http://dx.medra.org/10.14635/IPSIC.2014.109.8.

Autor, Osca, J., Alfaro, E. & López, W. (2019). International positioning of the Spanish psychology journals. Anales de Psicología, 35(2), 331-339. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.2.332171.

Autor, Alfaro, E., Martínez, E. & Tortosa, F. (2019). Un Análisis Sociobibliométrico de la Revista Profesional Clínica y Salud. Clínica y Salud, 30(1), 41-52. http://dx.doi.org/10.5093/clysa2019a7.

Vandenbos, G. (1992). The APA knowledge dissemination program: an overview of 100 years. En R. Evans, V. Sexton & Th. Cadwallader (Eds.), 100 years. The American Psychological Association: A Historical Perspective (347-390). Washington, DC, US: American Psychological Association. http://dx.doi.org/10.1037/10111-012.

VandenBos, G. (2017). From print to digital (1985-2015): APA's evolving role in psychological publishing. American Psychologist, 72(8), 837-847. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000229.

Villarroya, A., Claudio, M., Abadal, E. & Melero, R. (2012). Modelos de negocio de las editoriales de revistas científicas: Implicaciones para el acceso abierto. El Profesional de la Información, 21(2), 129-135. https://doi.org/10.3145/epi.2012.mar.02.

Visca, J., Gallegos, M., López, W., Polanco, R. & Cervigni, M. (2018). Las publicaciones periódicas de Psicología en Argentina: Revisión histórica y situación actual. Revista Argentina de Clínica Psicológica, XXVII(3), 478-491. http://www.clinicapsicologica.org.ar/numero.php?idn=37.

Zych, I., & Buela-Casal, G. (2010). Internacionalidad de las revistas de psicología multidisciplinares editadas en Iberoamérica incluidas en la Web of Science. Universitas Psychologica, 9(1), 27-34. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v9n1/v9n1a03.pdf.

Published
01-01-2020
How to Cite
Tortosa Pérez, M., González Sala, F., Santolaya Prego de Oliver , J., & Aguilar Bustamante, C. (2020). The role of the Association of Psychologists-COP in the international ranking of Spanish Psychology (1979-2018). Anales de Psicología / Annals of Psychology, 36(1), 12–23. https://doi.org/10.6018/analesps.388691
Issue
Section
Multidisciplinary