The poetic stakes in Nadia Tuéni’s short story
Abstract
Abstract
The short stories by Nadia Tuéni oscillate between everyday incidents rooted in lived experiences and a magical reality attributed to the anecdote. As a brief form, the aesthetics of Tuéni’s short stories lie in their condensed nature, bringing them closer to the form of a poem. The analysis of the short stories in this article draws inspiration from discourse analysis and enunciation theories that highlight the presence of femininity structuring the combined expressive and aesthetic processes. Our selection is based on three short stories by Tuéni in La prose œuvre complete (The Prose complete work), posthumous publications: “Le prétexte” (The Pretext), “du blanc anthropophage” (Of the Anthropophagous White), and “Le temps des odalisques courbes” (The Time of Curved Odalisques). Although distinct, these stories intersect through the geography of places and the relationships between man/woman or woman/water.
Keywords:
Poetic; woman; water, mythical, death, love
Downloads
References
BAKHTINE, Mikhael. 1984. Esthétique de la création verbale. Paris, Gallimard.
BACHELARD, Gaston. 1942.L’eau et les rêves. Essai sur l’imagination de la matière. Paris, Librairie José Corti.
BLANCHOT, Maurice. 1971. Le livre à venir. Paris, Gallimard.
BRONSSARD, Nicole. 1970. La Nuit verte du parc Labyrinthe. Paris, éditions Trois.
FREUD, Sigmund.1996. Au-delà du principe de plaisir, Œuvres complètes, XV volume, Paris, PUF.
GOETHE. 2015. Faust I et II, traduction Jean Malapate. Paris, Flammarion.
MAINGUENEAU, Dominique. 2014. Discours et analyse de discours. Paris, Armand Colin.
NERVAL, Gérard de. 1980. Voyage en Orient. Paris, Garnier Flammarion.
TUÉNI, Nadia. 1965. L’âge d’écume, Paris, Seghers.
TUÉNI, Nadia. 1967. “Tentative », texte majeure, une conférence donnée au cénacle libanais en
TUÉNI, Nadia. 1966, publiée dans un numéro spécial des conférences du cénacle, XXIe année.
TUÉNI, Nadia. 1993. Les œuvres poétiques complètes. Beyrouth, Dar an-Nahar.
TUÉNI, Nadia. 1997a. La Prose œuvre complète. Beyrouth, Dar an-Nahar.
TUÉNI, Nadia. 1997b, La poésie chez les Druzes, trouvée dans ses brouillons et publiée dans La Prose œuvre complète pour marquer son intérêt pour la religion et les coutumes de ses ancêtres.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.