Tout ce qui n’est pas dit par Madeleine Bourdouxhe. L’affirmation féminine de Sept Nouvelles à travers le silence
Abstract
After several years in the background, the work of Madeleine Bourdouxhe (1906-1996) has been rediscovered, and critics have found in her stories a message of feminine identity affirmation, ahead of her time. Sept nouvelles brings together some of the short novels written by the author during her lifetime, presenting different women, contemporary to the author, who suffer from the lack of identity to which they are subjected by society and that forces them to be conditioned by their husbands.
Through these stories, the writer expresses the need of women in the mid-20th century to achieve their own identity. However, this message is not explicitly presented in the short novels but it is developed through different literary and linguistic resources that will succeed in conveying to the reader the emptiness felt by her characters. The brief interventions of the women, their characteristics and, mostly, their silences will form the focus of our analysis.
Downloads
References
BOURDOUXHE, Madeleine. 1985. Sept nouvelles. Paris, Tierce.
CIXOUS, Hélène. 2010. “Le Rire de la Méduse” in Le Rire de la Méduse et autres ironies (préface de Frédéric Regard). Paris, Galilée, 35-68.
COLLIN, Françoise. 2010. “‘Jamais par une phrase complète’. À propos de l’œuvre de Madeleine Bourdouxhe” in Les Temps modernes, nº 658-659, 206-217.
EVRARD, Franck. 1997. La nouvelle. Paris, Tierce.
EVANS, Faith. 2003. “Epílogo” in Bourdouxhe, Madeleine (María Teresa Gallego trad.). La mujer de Gilles. Madrid, Siruela, 121-131.
FRANK, Thomas. Sous presse (2023). “Énonciation de l'émancipation chez Madeleine Bourdouxhe” in Argumentation et Analyse du Discours, nº 31.
KOVACSHAZY, Cécile & SOLTE-GRESSER, Christiane (dirs). 2011. Relire Madeleine Bourdouxhe: Regards croisés sur son œuvre littéraire. Bruxelles, P.I.E. Peter Lang.
MÉNDEZ GUERRERO, Beatriz. 2016. "La interpretación del silencio en la interacción. Principios pragmáticos, cognitivos y dinámicos" in Pragmalingüística, nº24, 170-186.
PAQUE, Jeannine. 2011. “Femmes, femme. Ambivalences du féminisme” in Kovacshazy, Cécile & Christiane Solte-Gresser (dirs). Relire Madeleine Bourdouxhe. Bruxelles, P.I.E. Peter Lang, 129-135.
SOLTE-GRESSER, Christiane. 2011. “Raconter le silence” in Kovacshazy, Cécile & Christiane Solte-Gresser (dirs). Relire Madeleine Bourdouxhe. Bruxelles, P.I.E. Peter Lang, 137-144.
THOREL-CAILLETEAU, Sylvie. 2011. “La femme de Gilles. Roman expérimental” in Kovacshazy, Cécile & Christiane Solte-Gresser (dirs). Relire Madeleine Bourdouxhe. Bruxelles, P.I.E. Peter Lang, 17-26.
WOOLF, Virginia. 1975 [1928]. A Room of One’s Own. Harmondsworth, Penguin Books.
ZBIERSKA-MOSCICKA, Judyta. 2011. “L’espace identitaire dans le roman féminin: à propos de quelques romancières belges” in Études romanes de Bruno, nº 1, 47-55.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.