Philippe Claudel's Fantaisie allemande: short stories in the footsteps of Jean Giono's Chroniques
Abstract
In our article we will return to the work of Philippe Claudel, the contemporary French writer and filmmaker, focusing here on a collection of short stories, published in 2020 under the name Fantaisie allemande. In these short texts, Claudel revisits recurring themes in his own work, such as his ambivalent relationship with Germany as a native of Lorraine, a French border province, and the consequences of the Second World War on the relationships between the two countries. We will also focus on another aspect that we thought was of interest in these stories, namely the possible imprint of Jean Giono, a French writer admired by Claudel. In fact, we will point out in the configuration of Claudel's texts several characteristics of Giono's Chroniques, which belong to the post-war period, and we will try here to highlight their presence in the writing of Claudel's Fantaisie allemande.
Downloads
References
CLAUDEL, Philippe. 2010 [2007]. Le rapport de Brodeck. Paris: Le Livre de Poche.
CLAUDEL, Philippe. 2019. “Un Roi en hiver” in Lambert, Emmanuelle (coord.). Giono. Paris: Gallimard, 210-220.
CLAUDEL, Philippe. 2020. Fantaisie allemande. Paris: Stock.
CLAUDEL, Philippe. 2022. De quelques frontières. Chamonix: Éditions Paulsen-Fondation Facim.
DEL LUNGO, Andrea. 1998. “Maurice Blanchot: la folie du commencement” in Cahiers de l'Association internationale des études francaises, n°50, 343-375: <https://doi.org/10.3406/caief.1998.1329> [10/05/2023].
GIONO, Jean. 1974. “Préface aux Chroniques romanesques (1962)” in Ricatte, Robert (coord.). Œuvres romanesques complètes III. Paris: Gallimard, 1277-1278.
JEANNELLE, Jean-Louis. 2013. “Entretien avec Philippe Claudel” in Revue critique
de Fixxion française contemporaine (écrivains-cinéastes), nº7, 124-132:
<http://www.revue-critique-de-fixxion-francaise-contemporaine.org/rcffc/
article/view/fx07.12/767> [10/05/2023].
MÉNY, Jacques. 2019. “1947-1979” in Lambert, Emmanuelle (coord.). Giono. Paris: Gallimard, 197-202.
RICATTE, Luce. 1974. “Un Roi sans divertissement. Notice” in Ricatte, Robert (coord.). Œuvres romanesques complètes III. Paris: Gallimard, 1295-1325.
RICATTE, Robert. 1974. “La préface de 1962 aux Chroniques romanesques et le genre de la chronique” in Ricatte, Robert (coord.). Œuvres romanesques complètes III. Paris: Gallimard, 1279-1295.
SCHAFFNER, Alain. 2013. “La chronique selon Jacques Perret” in Roman 20-50, 56, 95-106: <https://doi.org/10.3917/r2050.056.0095> [10/05/2023].
WARMUZINSKA-ROGOZ, Joanna. 2009. De Langlois a Tringlot: l'effet-personnage dans les Chroniques romanesques de Jean Giono. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.