Teaching intercultural skills in the age of Covid 19, E-tandems experience between Hassan 1st University in Morocco and Angers University in France
Supporting Agencies
- Université Hassan 1er
Abstract
To ensure educational continuity which has been broken by the Coronavirus, Hassan 1 University in Morocco and the University of Angers in France have pooled an E-tandem project for teaching French as a foreign language (FLE). On the Angevin side, the experience will allow students of the FLE didactics to carry out their internship with an audience belonging to different geographic and cultural backgrounds; on the Moroccan side, eighteen students from two different schools belonging to Hassan 1 University have been chosen to live opening moments to develop their linguistic and communicative skills with French natives. The tandems are designed based on the needs of Moroccan students with a thematic program concerted by the educational managers of the two universities. The intercultural dimension will be the foundation of this experience, the main aim of which is to use new technologies to understand the Others as far as their linguistic, cultural and civilizational aspects.
Downloads
References
Références bibliographiques
BONAMY, Joêl. 2007. “La formation entre normalisation et innovation l’enjeu de la construction de la qualité” in Presses universitaires de Québec (coll. Education-Recherche), 74-82.
DEFAYS, Jean-Marc. 2017. “Servitude et grandeur pédagogiques. Les nouvelles circonstances et exigences du métier de professeur de français langue étrangère” in Dialogues et cultures, nº 63, 23-31.
MUSTAPHA, Bencheikh. 2009. “Littérature et altérité” in Littérature et altérité, OKAD, 27-41.
MOHAMED, Raj. 2017. “La perspective actionnelle: genèse et expérimentation pédagogique” in Le Langage et l’Homme. Paris, L’Harmattan, 1-2.
PERRENOUD, P. 1995. “Des savoirs aux compétences: les indices sur le métier d’enseignant et sur le métier d’élève” in Pédagogie collégiale. Quebec, vol. 9, nº 1, 54-72.
WENDY, Leeds-Hurwitz. 2016. “De la possession des compétences interculturelles au dialogue interculturel: un cadre conceptuel” in Les Politiques sociales, 3 et 4, 18.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.