Une image romancée de Gyp: Corysande d’Avesnes
Abstract
This article aims to complete the study of Gyp’s image, ofered in a previous article, in which we analysed the author’s image portrayed in her memoirs, the one depicted by her contemporaries, as well as the one described in the most recent biographies about Gyp. We will now focus on the study of Gyp’s fctional image. We will thus analyse the depiction of Corysande d’Avesnes, the main female character of her novel Le mariage de Chifon (1894), in order to contrast it with the writer’s self-portrayal in her memoirs and unveil the analogies which link this fctional book to the author’s life, paying particular attention to the portrayal of the main feminine character, her language and her critical message towards the society of her time. We will verify that the analogies involve not only the representation of the diferent characters of the novel and their interaction, but also the storyline. Moreover, we will establish to which extent Gyp’s fictional image appears to be more enlightening than her memories.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.