Approach to new forms of digital sociability fostered by COVID-19 pandemic

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.510841
Keywords: Digitization, COVID-19, virtual sociability, digital habits, digital hygiene

Abstract

The pandemic caused by COVID-19 has fostered the digital turn, which has resulted in the transformation of different areas of daily life. The goal of this work is to identify new digital practices and their social impact in this context of progressive digitization. By means of a methodology based on a bibliographical and secondary data sources review, the work stresses some of the consequences of these digital habits, such as self-exploitation due to the difficulty of dissociating between leisure time and teleworking, videodysformia and exhaustion caused by the permanent videoconferences, the excess of misinformation or the lack of digital privacy and security. To prevent these undesirable effects of a hyperconnected, hyperactive and unequal society, the adoption of digital hygiene measures is proposed to minimize risks and turn them into opportunities. The improvement of digital skills becomes essential to achieve this aim.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ACEMOGLU, D. y AUTOR, D. Skills, tasks and technologies: Implications for employment and earnings. Handbook Labor Economics, 2011, nº 4, p. 1043-1171.

AUTOR, D. Why are there still so many Jobs? The history and future of workplace automation. Journal of Economic Perspectives, 2015, vol. 29, nº 3, p. 3-30.

BALLESTEROS, A. La digitocracia y sus súbditos: la aparición del animal digitalis. Telos, 2020, nº 115, p. 122-126.

BAUMAN, Z. Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2012.

BECK, U. La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós, 2010.

BOYD, D.M. y ELLISON, N.B. Social network sites. En DONELAN, H., KEAR, K. y RAMAGE, M. (ed.). Online Communication and Collaboration: A Reader. London: Routledge, 2012, p. 261-283.

CÁCERES, M.D.; BRÄNDLE, G. y RUIZ SAN ROMÁN, J.A. Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital. Historia y Comunicación Social, 2017, vol. 22, nº 1, p. 233-247.

CÁMARA, M.; LASPRA, B. y LÓPEZ, J.A. Apropiación social de la ciencia en España. En LOBERA, J. (coord.). Percepción social de la ciencia y la tecnología en España. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación, Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología, 2017, p. 19-50.

CAÑIGUERAL, A. El mercado digital a debate: Plataformas, trabajadores, derechos y WorkerTech. Madrid: Fundación

COTEC, 2019.

CASTEL, R. La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Barcelona: Paidós, 1997.

CASTELLS, M. La era de la información. La sociedad red. Madrid: Alianza, 1996.

CEPAL. Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. Santiago: Naciones Unidas, 2020.

CIS. Tendencias en la sociedad digital durante la pandemia de la COVID-19. Estudio 3316. Madrid: CIS, 2021a.

CIS. Encuesta sobre la salud mental de los/as españoles/as durante la pandemia de la COVID-19. Estudio 3312. Madrid:

CIS, 2021b.

EUROPEAN COMMISSION. Digital Economy and Society Index 2021 [en línea]. Disponible en: <https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi> [Consulta: 30 de diciembre de 2021]

EUROFOUND. Living, working and COVID-19. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2020a.

EUROFOUND. Telework and ICT-based mobile work: Flexible working in the digital age. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2020b.

FERNÁNDEZ AVILÉS, J.A. NTC y riesgos psicosociales en el trabajo: estado de situación y propuestas de mejora. Diritto della Sicurezza sul Lavoro, 2017, nº 2, p. 69-101.

FERNÁNDEZ BORSOT, G. La tecnología dirige nuestra vida: nuevos principios éticos para recuperar el control [en línea]. Disponible en: <https://theconversation.com/la-tecnologia-dirige-nuestra-vida-nuevos-principios-eticos-para-recuperar-el-control-155761> [Consulta: 16 de noviembre de 2021]

FERNÁNDEZ ENGUITA, M. Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Cuaderno de Campo (31 marzo) [en línea]. Disponible en: <https://blog.enguita.info/2020/03/una-pandemia-imprevisible-ha-traido-la.html> [Consulta: 28 de noviembre de 2021]

FOUCAULT, M. Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI, 1978.

FREY, C. y OSBORNE, M. The future of employment: how susceptible are jobs to computerization? Tecnological Forecasting and Social Change, 2013, nº 114, p. 254-280.

FUNDACIÓN BBVA. Actitudes ante la tecnología y usos de las TICs en la Sociedad Española en el marco del Covid-19. Madrid: Fundación BBVA, 2021.

FUNDACIÓN TELEFÓNICA. Sociedad digital en España. El año en que todo cambió. Barcelona: Penguin Random House, 2021.

FUNDACIÓN COTEC. Covid-19 y Educación I: problemas, respuestas y escenarios [en línea]. Disponible en: <https://cotec.es/proyecto/educacion-y-covid-19/978196dd-c9b8-411f-931b-0d8c5ca99ebc> [Consulta: 15 de octubre de 2021]

GOBIERNO DE ESPAÑA. Brecha digital y pobreza infantil. Madrid: Alto Comisionado contra la pobreza infantil, 2020.

GOBIERNO DE ESPAÑA. Carta de Derechos Digitales. Madrid: Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital, 2021.

HAN, B-C. La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder, 2021.

IESE, 2020. Mujer y trabajo en remoto durante el Covid-19 [en línea]. Disponible en: <https://mediaroom.iese.edu/wp-content/uploads/2020/07/DEF-infografias-teletrabajo-COVID19-14.pdf> [Consulta: 4 de noviembre de 2021]

INE. Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares, 2021 [en línea] Disponible en: <https://www.ine.es> [Consulta: 17 de diciembre de 2021]

LYON, D. Pandemic surveillance. Cambridge: Polity Press, 2021.

MANZANO, N. Las tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC)(II): factores de riesgo psicosocial asociados a las nuevas formas de organización del trabajo. Madrid: Instituto Nacional de Seguridad, Salud y Bienestar en el Trabajo, 2018.

MARANTZ, A. Antisocial. La extrema derecha y la 'libertad de expresión' en internet. Madrid: Capitán Swing, 2021.

MCAWEENEY, E. Beyond tech addiction. Rebooting digital well-being in the wake of the “techlash” [en línea]. Disponible en: <https://points.datasociety.net/beyond-tech-addiction-965ce8e80c5c> [Consulta: 25 de noviembre de 2021]

MESSENGER, J.C. Introduction: Telework in the 21st century: an evolutionary perspective. En MESSENGER, J.C. (ed.). Telework in the 21st century: an evolutionary perspective. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2019, p. 1-34.

MOROZOV, E. La locura del solucionismo tecnológico. Madrid: Katz, 2015.

MUÑOZ RUIZ, A.B. El derecho a la desconexión en el teletrabajo. Trabajo y derecho, 2020, nº 12, p. 1-28.

OCDE. El impacto del COVID-19 en la educación – Información del Panorama de la Educación (Education at a Glance) 2020. París: OCDE, 2020.

ONTSI. Estudio sobre la Ciberseguridad y Confianza en los hogares españoles. Madrid: ONTSI, 2020.

ONTSI. Usos y actitudes de consumo de contenidos digitales en España. Madrid: ONTSI, 2021a.

ONTSI. Estudio sobre percepción y nivel de confianza en España. Madrid: ONTSI, 2021b.

ORBEN, A. y PRZYBYLSKI, A.K. Screens, teens and psychological well-being: evidence from three time-use-diary studies. Psychological Science, 2019a, vol. 30, nº 5, p. 682-696.

ORBEN, A. y PRZYBYLSKI, A.K. The association between adolescent well-being and digital technology use. Nature Human Behaviour, 2019b, vol. 3, nº 2, p. 173-182.

PATTIER, D. Referentes educativos durante la pandemia de la COVID-19: El éxito de los edutubers. Publicaciones, 2021, vol. 51, nº 3, p. 533-548.

PESOLE, A. et al. Platform Workers in Europe Evidence from the COLLEEM Survey. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2018.

POLO, A. Sociedad de la información, sociedad digital, sociedad de control. Inguruak, 2020, nº 68, p. 50-77.

PUTNAM, R. Bowling alone: America’s declining social capital. Journal of Democracy, 1995, nº 6, p. 65-78.

RAMONET, I. La pandemia y el sistema-mundo -un hecho social total-. Le Monde Diplomatique, 2020, vol. 25, nº 4, p. 95-124.

REDMAN, P. Too much, too young? Social media, moral panics and young people’s mental health. En PERRIAM, J. y CARTER, S. (ed.). Understanding Digital Societies. Londres: SAGE, 2021, p. 387-422.

RIAL, A. y GÓMEZ, P. Adolescentes y uso problemático de Internet. Claves para entender y prevenir. En JIMÉNEZ, E.; GARMENDIA, M. y CASADO, M.A. (coord.). Entre selfies y whatsapps: Oportunidades y riesgos para la infancia y la adolescencia conectada. Barcelona: Gedisa, 2018, p. 188-207.

RIMBAU, E. El Real Decreto-Ley 28/2020 de 22 de septiembre, de trabajo a distancia, ¿potencia o dificulta el teletrabajo? En

RODRÍGUEZ, M.L. (dir.). Tecnología y trabajo: el impacto de la revolución digital en los derechos laborales y la protección social. Cizur Menor: Aranzadi, 2021, p. 105-125.

RODRÍGUEZ, D. Teletrabajo, acceso a Internet y apoyo a la digitalización en el contexto del Covid-19. Serie Apuntes 2020/08. Madrid: Fedea, 2020.

ROMERO BURILLO, A.M. El teletrabajo: ¿oportunidad o riesgo para la igualdad efectiva de mujeres y hombres en las relaciones laborales? En ROMERO, A.B. (dir.). Mujer, trabajo y nuevas tecnologías. Cizur Menor: Aranzadi, 2021, p. 107-152.

SEGURA, A. El pastor, el doctor y el Big Data. Teknokultura, 2014, vol. 11, nº 2, p. 243-257.

SAID-HUNG, E.; VALENCIA, J. y BRÄNDLE, G. Nivel de aprovechamiento docente de las TIC en Colombia. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 2017, vol. 21, nº 3, p. 219-238.

TORRES, C. Sociedad de la información y nuevas tecnologías. Nueva revista de política, cultura y arte, 2017, nº 162, p. 11-20.

UNICEF. COVID-19 and School Closures [en línea]. Disponible en: <https://data.unicef.org/wp-content/uploads/2021/03/COVID19-and-school-closures-report.pdf> [Consulta: 23 de octubre de 2021]

URZÍ, M.C.; PESOLE, A. y FERNÁNDEZ-MACÍAS, E. New evidence on platform workers in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2020.

ZAFRA, R. Redes y posverdad. En SABARIEGO, J.; DO AMARAL, A. y BALDISSERA, E. (org.). Algoritarismos. Valencia: Tirant lo Blanch, 2020, p. 69-82.

ZAFRA, R. El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama, 2017.

ZUBOFF, S. La era del Capitalismo de la vigilancia. Barcelona: Paidós, 2020.

Published
04-04-2022
How to Cite
Manzanera-Román, S., & Brändle Señán, G. R. (2022). Approach to new forms of digital sociability fostered by COVID-19 pandemic. Information Science Journal, 25. https://doi.org/10.6018/analesdoc.510841
Issue
Section
Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
41%
33%
Days to publication 
52
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Anales de Documentación
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)