ARGENTINE UNIVERSITY LIBRARIES AND ONLINE EDUCATION IN THE FACE OF THE COVID19 PANDEMIC

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.439631
Keywords: Academic library, higher education, librarianship, online education, virtual learning

Abstract

We set out to identify the service portfolio of the University Libraries and their modifications in the face of the complexity caused by the COVID19 pandemic, in order to recognize their different communication and management methodologies within the community of users in isolation contexts, allowing us to evaluate the processes of innovation and change in the event of the pandemic. We carried out a survey of documentary information through the websites of the Libraries and the organizations that make up the Librarian joint, in order to evaluate and compare their responses to the crisis at national level (Argentina), and peers in Latin America. . Then a direct information collection instrument was applied to the set of 326 Libraries belonging to the 131 Argentine Universities. Finally, we arrived at conclusions that allow us to weigh the identity of the University Libraries in Post-COVID19 Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALONSO-ARÉVALO, J. Las bibliotecas universitarias ante un presente y un futuro inéditos. Texto del II FORO VIRTUAL DGB-UNAM. Nuevos desafíos de las bibliotecas universitarias ante la COVID-19, 2020.

ARROYO-VÁZQUEZ, N. y GÓMEZ-HERNÁNDEZ, J. La biblioteca integrada en la enseñanza universitaria online: situación en España. El profesional de la información, 2020, vol. 29, nº 4, p.1-11.

ASOCIACIÓN COLOMBIANA DE UNIVERSIDADES [en línea]. Disponible en: <https://www.ascun.org.co/uploads/default/news/53047ae8af2bb5c358843c886baa4447.pdf> [Consulta: 6 de agosto de 2020]

ASSOCIATION OF COLLEGES & RESEARCH LIBRARIES – AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION [en línea]. Disponible en: <http://www.ala.org/acrl/> [Consulta: 7 de octubre de 2020]

BENNIS, W.G. y NANUS, B. Leaders: The Strategies for taking charge. NewYork: Harper& Row, Publishers. 1985.

BROWN, S.; BENNETT, C.; HENSON, B. y VALK, A. Next-gen learning spaces. Association of Research Libraries, 2014.

COALICIÓN INTERNACIONAL DE CONSORCIOS DE BIBLIOTECAS [en línea]. Disponible en: <http://www.icolc.net/> [Consulta: 20 de julio de 2020]

CONSEJO DE RECTORES DE UNIVERSIDADES CHILENAS. Comisión Asesora de Bibliotecas y Documentación. Estándares para bibliotecas universitarias chilenas, 2001.

CRUZ DURAÑONA, M. y MARAÑÓN RODRÍGUEZ, E. Estrategia para transformar la biblioteca Juan Cristobal Napoles Fajardo en un centro de recursos para el aprendizaje y la investigación que contribuya al desarrollo cultural de la comunidad de la Universidad de Las Tunas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 2018, vol. 9, nº 5 abril (Edición especial), p. 193-218.

DE SILVA, M.B.; ORTEGA, E. y OCANDO, D. ¿Cuáles competencias en qué docente bibliotecario? Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 2008, vol. 23, n° 90, p. 55-70.

GALLO-LEÓN, J.P. La biblioteca es servicio (y en ello está nuestro futuro). El profesional de la información, 2015, vol. 24, nº 2, p. 87-93.

REBIUN [en línea]. Disponible en: <https://www.rebiun.org/> [Consulta: 20 de julio de 2020]

RED AMICUS [en línea]. Disponible en: <https://www.udesa.edu.ar/amicus> [Consulta: 20 de julio de 2020]

RED INTERUNIVERSITARIA ARGENTINA DE BIBLIOTECAS. REDIAB [en línea]. Disponible en: <http://www2.biblio.unlp.edu.ar/jubiuna> [Consulta: 20 de julio de 2020]

UNESCO [en línea]. Disponible en: <https://es.unesco.org/covid19/educationresponse> [Consulta: 5 de agosto de 2020]

WATSON, L. El diseño de la biblioteca universitaria del siglo XXI: ideas y tendencias. BID: textos universitaris de biblioteconomía i documentació, 2017, nº 38, p. 1-10.

Published
20-01-2021
How to Cite
Gaitán, A., & Coraglia, M. I. (2021). ARGENTINE UNIVERSITY LIBRARIES AND ONLINE EDUCATION IN THE FACE OF THE COVID19 PANDEMIC. Information Science Journal, 24(1). https://doi.org/10.6018/analesdoc.439631
Issue
Section
Articles