METHODOLOGY FOR ANALYZING PHOTOGRAPHY FROM THE INFORMATION ON THE BACK
Abstract
Ever since the carte de visite was invented by Disdéri in 1854 up until the decade of the thirties of the 20th century, photographs were mounted on supports, intended to be informative and attractive. The information contained on the back of these supports provides an exceptional and valuable source of data from the historic, creative, industrial and promotional points of view. From the analysis of the form and the content of the supports (presentation, texts and illustrations), references are obtained on the design, format, author, location, work procedures, characteristics of the galleries, specialties and other interesting data. The purpose of this article is to draw up a methodology for analyzing the information available on the back of the photographs’ supports, in order to obtain useful data. A standardized file is presented, resulting from the application of the model, made up of six chapters and twenty-one sections, which make it possible to gather information from the analysis.Downloads
Metrics
References
CARRERO DE DIOS, M. Historia de la industria fotográfica española. Girona: Centre de Recerca i Difusió de la Imatge, 2001.
CONSEJO INTERNACIONAL DE ARCHIVOS. Norma Internacional General de Descripción Archivística. Estocolmo: CIA, 2000.
FERNÁNDEZ, P. La fotografía. La Época, 28 de enero, 1860, p. 1.
FONTANELLA, L. La historia de la fotografía en España desde sus orígenes hasta 1900. Madrid: El Viso, 1981.
FONTCUBERTA, J. Historias de la fotografía española. 1977-2004. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.
FONTCUBERTA, J. (Editor). Fotografía. Crisis de historia. Barcelona: Actar, 2002.
GARCÍA FELGUERA, M. de los S. Expansión y profesionalización. En:
SOUGEZ, M.L. (Coordinador). Historia general de la fotografía, Madrid: Cátedra, 2007, p. 69-116.
KOSSOY, B. Lo efímero y lo perpetuo en la imagen fotográfica. Madrid: Cátedra, 2014.
LOHR y MOREJÓN. Catálogo de los productos químicos, papeles, aparatos y demás productos para la fotografía. Madrid: Establecimiento Fotográfico de Enrique Teodoro, 1890.
LÓPEZ HURTADO, M. La tarjeta postal como documento. Estudio de usuarios y propuesta de un modelo analítico. Aplicación a la colección de postales del Ateneo de Madrid. [Tesis doctoral] Madrid: UCM, 2013.
LÓPEZ MONDÉJAR, P. Las fuentes de la memoria. Fotografía y sociedad en la España del siglo XIX. Barcelona: Lunwerg, 1989.
RIEGO, B. España en la tarjeta postal. Un siglo de imágenes. Barcelona: Lunwerg, 2010.
RIEGO, B.; ALONSO LAZA, M.; GONZÁLEZ RIANCHO, G. y TORCIDA, J.A. Santander en la tarjeta postal ilustrada (1897-1941). Santander: Fundación Marcelino Botín, 1997.
RODRÍGUEZ MOLINA, M.J. y SÁNCHEZ ALFONSO, J.R. Directorio de fotógrafos en España (1851-1936). 2 vols. Valencia: Diputación, 2017.
SALVI, C. Catálogo general. Madrid: Hijos de M. G. Hernández, 1904.
SÁNCHEZ VIGIL, J.M. La puerta de atrás: los dorsos de la carte de visite. En: YEVES, J.A. (Editor) Una imagen para la memoria. La carte de visite. Colección de Pedro Antonio de Alarcón. Madrid: Fundación Lázaro Galdiano, 2011, p. 137-149.
SONTAG, S. Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa, 1981.
SOUGEZ, M.L. Historia de la fotografía. Madrid: Cátedra, 1994.
TEIXIDOR, C. La tarjeta postal en España. Madrid: Espasa Calpe, 1999.
VALLE GASTAMINZA, F. del. La carte de visite: el objeto y su contexto. En: GIL-DÍEZ USANDIZAGA, I. (Editor). Carte de visite. Retratos del siglo XIX en colecciones riojanas. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos, 2013.
WICHARD, R.C. Victorian Cartes de Visite. Colección History in Camera, nº 13. Buckingham: Shire Publications, 1999.
YEVES, J.A. (Editor). Una imagen para la memoria. La carte de visite. Colección de Pedro Antonio de Alarcón. Madrid: Fundación Lázaro Galdiano, 2011.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (Editum) conserva los derechos patrimoniales ('copyright') de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo la licencia Creative Commons Atribución Internacional CC BY 4.0. Se puede copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato y remezclar, transformar y crear a partir del material para cualquier finalidad, incluso comercial.