PRINCIPLES PROPOSAL TO BE TAKEN INTO ACCOUNT FOR THE PRESERVATION OF BORN DIGITAL SOUND DOCUMENTS

Authors

  • Perla Olivia Rodríguez Reséndiz Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información de la Universidad Nacional Autónoma de México http://orcid.org/0000-0001-5934-4826
DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.2.272181
Keywords: Born digital document, sound document, sound archive, digital preservation, born digital sound document, digital sound preservation

Supporting Agencies

  • Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información de la Universidad Nacional Autónoma de México

Abstract

In the first decade of the 21st century, the growth of born digital sound documents has been exponential. The archives and libraries have begun to collect this kind of documents whose nature and form to be preserved differs from it used with the documents analog. The born digital sound documents are in risk of loss derived from the increase in the volume and the lack of principles that guide its preservation digital. Therefore, its preservation is a challenge. This article has a main objetive stablish the principles for the preservation of this kind of materials. The text present the context in which are produced the digital sound documents; the characteristics; the creators and the formats in which they are created. As a result it propose principles to take into account for the preservation of born digital sound documents.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Perla Olivia Rodríguez Reséndiz, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información de la Universidad Nacional Autónoma de México

Investigadora del Instituto de Investigacines Bibliotecológicas y de la Información de la Universidad Nacional Autónoma de México

References

ANDERSON, P. Booktrack and Little, Brown Partner on YA Novellas. Publishing perspectives. Disponible en: http://publishingperspectives.com/2016/07/booktrack-little-brown-partner-teen-titles/#.WAY20PnhCUk [Consultado el 1 de septiembre de 2016]

ANGEVAARE, I. A Future for Our Digital Memory: Born-Digital Cultural Heritage in the Netherlands. Art Libraries Journal , 2010. ): n. 35-3, p. 17-22.

BAMBERGER, R. y BRYLASWKY, S. The State of Recorded Sound Preservation in the United States: Ed. Council on Library and Information Resources y The Library of Congress, 2010.

BESSER, H. The Digital-Age Challenges of Preserving "Personal"Content: Manuscript Drafts, Correspondence, & Social Movements. Society for Imaging Science and Technology, 2014, p. 42-46.

BRAZIER, C. Born Digital@British.Library : The Opportunities and Challenges of Implementing a Digital Collection Development Strategy. Ifla Wlic, 2013, p. 1–10. Disponible en: http://library.ifla.org/222/1/198-brazier-en.pdf [Consultado el 10 de octubre de 2016].

BRYLAWSKI, S; LERMAN, P. PIKE, R. SMITH, K.. ARSC Guide to Audio Preservation. Ed. Council on Library and Information Resources; National Recording Preservation Board of the Library Congress Association for Recorded Sound Collections, 2015.

CEBRIÁN, M. Expansión de la ciberradio. Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, Año 6: No. 1, Enero-Abril, 2009, pp. 11-23

CEBRIÁN, M. Comunicación Interactiva en los cibermedios. Comunicar, No. 33, Vol. XVII, 2009, p.15–24.

CODINA BONILLA, L; VALLE PALMA, M. Bancos de imágenes y sonidos y motores de indización en la WWW. Revista Española de Documentación Científica, 2001, 24(3), p. 251-274.

DE JONG, A. Digital Preservation Sound and Vision Policy, Standards and Procedures. Nederlands Instituutvoor Beeld en Geluid, 2016.

GALLEGO, J. Podcasting: Distribución de contenidos sonoros y nuevas formas de negocio en la empresa Radiofónica Española. Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid, 2010. Disponible en: http://eprints.ucm.es/11205/ [18 de octubre de 2016].

IFPI. Informe sobre la música digital de la IFPI 2015. Trazando el camino hacia el crecimiento sostenible. IFPI, 2015. Disponible en: http://media.wix.com/ugd/ecf8f8_36531ced1fc844b3beefaf3317a72b75.pdf [30 de septiembre de 2016].

LACINAK, C. Introducción a los códecs de archivos sonoros y audiovisuales. AV Preserve, 2016. Disponible en : http://www.avpreserve.com/wp-content/uploads/2014/10/PrimerForCodecs_spanish.pdf [12 agosto de 2016].

LIBRARY CONGRESS. Sustainable of Digital Formats. Planning for Library of Congress Collections. Library Congress, 2016. Disponible en: http://www.digitalpreservation.gov/formats/ [14 agosto de 2016].

LÓPEZ YEPES, J. Las bases de datos históricas. Anales de

documentación 1, 1998, p. 99-124.

MORALES, E. (Coordinadora). Actores en las redes de infodiversidad y el acceso abierto.

Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información UNAM, México,

NFSA. Deadline 2025. Collections at Risk. National Film and Sound Archive de Australia, 2015. Disponible en: http://www.nfsa.gov.au/site_media/uploads/file/2015/10/29/Deadline_2025_Collections_at_risk.pdf [ 26 de julio de 2016].

OOMEN, J; BRINKERINK, M; HUURNINK, B. SCHUURMAN, J. Changing Gears : Fast ­ Lane Design for Accelerated Innovation in Memory Organisations. MW2016 : Museums and the Web 2016.

RODRÍGUEZ RESÉNDIZ, P. Contexto y desafíos de los archivos sonoros en la era digital. En RIOS ORTEGA, J. (Coord). La información y sus contextos en el cambio social. IIBI UNAM, 2015, p. 343–364.

SERRA, J. Los documentos electrónicos. Qué son y cómo se tratan. Ediciones Trea, España,

SHIRKY, C. Library of Congress Archive Ingest and Handling Test (AIHT) Final Report. Digital Preservation, 2005.

STROEKER, N; y VOGELS, R. Survey Report on Digitisation in European Cultural Heritage Institutions 2012, Enumerate, 2014 .

TÉRMENS, M; Y RIBERA, M. El control de los formatos en la preservación digital. Jornadas Españolas de Documentación, 2009, p. 139–146.

UNESCO. Directrices para la preservación del patrimonio digital, UNESCO, 2003.

VÁZQUEZ, J. Ponle banda sonora a tus ebooks con booktrack studio. 2013. .Disponible en: http://www.dosdoce.com/2013/09/17/12198/ [10 de agosto de 2016].

WAUGH, D; RUSSEY, E; FARR, E. Flexible Processing and Diverse Collections: A Tiered Approach to Delivering Born Digital Archives. Archives and Records, 2016, Vol. 37, No.1, p. 3–19.

Published
18-07-2017
How to Cite
Rodríguez Reséndiz, P. O. (2017). PRINCIPLES PROPOSAL TO BE TAKEN INTO ACCOUNT FOR THE PRESERVATION OF BORN DIGITAL SOUND DOCUMENTS. Information Science Journal, 20(2). https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.2.272181
Issue
Section
Articles