“How (well) did the fair go?” Estimation of the economic impact of tourist events: three case studies
Abstract
Tourist events should help tourist development of a town and benefit its inhabitants and firms. However it is necessary to understand what features of events determine their economic impact to design them correctly. This research aspires to contribute to that comprehension through the estimation and comparison of the economic impact of three events. In order to estimate the economic impact, we adopted a basic model made up of 3 factors: (1) number of visitors multiplied by (2) average spending per visitor by (3) multiplier. Firstly, we estimated the number of public and professional visitors through several tally methods, personal surveys, and information provided by the organizer of the events. Secondly, we researched the average amounts and types of visitor expenditure by means of a survey; also, we calculated the organisation expenditure of the events using their respective budgets. And, thirdly, we used multipliers of input-output tables to analyse the impact of the direct expenditures on production, added value and employment, and the distribution effects among economic sectors. In addition, we calculated and compared some profitability ratios for the three events and we made some recommendations to increase the economic impact.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.