CONCEPTUALIZING THE COMPETITIVENESS OF TOURIST DESTINATIONS: SOME REFLECTIONS
Abstract
Competitiveness is one of the most often referenced topics by economic theory in recent decades. However, it is also one of the most controversial. This article aims to focus the discussion on the conceptualization of the issues around tourist destinations competitiveness, starting from a review of the conceptual approaches and views on the subject in the last twenty years. A number of tourism destinations competitiveness key factors are identified: a) the diversity of empirical variables conceived as competitiveness push factors. b) the still dark relationship between competitiveness and quality of life, and c) the role of local governments in fostering competitiveness . The key elements for the formulation and implementation of competitive strategies must be at first, dialogue, and secondly, the promotion of institutions that encourage a culture of cooperation and institutional development as a base for improving tourist destinations competitiveness.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.