THE INFLUENCE OF GENDER IN AN INNOVATIVE TOURISM COMPANY: A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE
Abstract
The socioeconomic importance of tourism worldwide, truncated by the COVID-19 health crisis, has led to a commitment to innovation to survive the new environment. The literature on entrepreneurship indicates the existence of a gender bias in entrepreneurs. The objective is to know the state of the art in terms of whether the innovation of tourism entrepreneurs has a gender component. The research, a systematic analysis of the literature, searching for bibliographic references in the Web of Science and Scopus databases, as well as a manual search for any other that may exist in international organizations such as the UNWTO or the WTTC and through reverse references.
Downloads
References
AHL, H. (2006): «Why research on women entrepreneurs needs new directions”, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 30 (5), pp. 595-621. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2006.00138.x
AHL, H. y MARLOW, S. (2012): «Exploring the dynamics of gender, feminism and entrepreneurship: advancing debate to escape a dead end”, Organization, vol. 19 (5), pp. 543-562. https://doi.org/10.1177/1350508412448695
ALSOS, G.A., LJUNGGREN, E. y HYTTI, U. (2013): «Gender and innovation: state of the art and a research agenda”, International Journal of Gender and Entrepreneurship, vol. 5 (3), pp. 236-256. https://doi.org/10.1108/IJGE-06-2013-0049
AL-TABBAA, O., ANKRAH, S. y ZAHOOR, N. (2019): Systematic literature review in management and business studies: A case study on university–industry collaboration. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781526467263
ÁLVAREZ SOUSA, A., REGO VEIGA, G., LEIRA LÓPEZ, J., GOMIS RODRÍGUEZ, A., CARAMÉS VALO, R. y ANDRADE SUÁREZ, M. (2008): «Innovación turística: perspectivas teóricas y objetos de estudio”, ROTUR Revista de Ocio y Turismo, nº 1, pp. 19-50. https://doi.org/10.17979/rotur.2008.1.1.1224
AWAMLEH, N.A.H.K. (1994): «Managerial Innovation in the Civil Service in Jordan: A Field Study”, Journal of Management Development, vol. 13 (9), pp. 52-60. https://doi.org/10.1108/02621719410072099
BAUZÁ MARTORELL, F.J., MELGOSA ARCOS, F.J., RONDÓN GARCÍA, L.M., TROITIÑO TORRALBA, L. y MULET FORTEZA, C. (2020): Turismo Post COVID-19. El turismo después de la pandemia global. Análisis, perspectivas y vías de recuperación. Asociación Española de Expertos Científicos en Turismo (AECIT). https://eusal.es/index.php/eusal/catalog/view/978-84-1311-461-3/5558/6275-1
BAYLINA, M., VILLARINO, M., RAMON, M.D.G., MOSTEIRO, M.J., PORTO, A. M. y SALAMAÑA, I. (2019): «Género e innovación en los nuevos procesos de re-ruralización en España”, Finisterra, vol. 54 (110), pp. 75-91. https://doi.org/10.18055/finis16053
BECERRA GUALDRÓN, C.J. y PALACIOS PRECIADO, M. (2013): «Diseño de un modelo con enfoque de género para la medición de capacidades de innovación empresariales: Aplicación a Boyacá”, Criterio Libre, vol. 11 (19), pp. 281-308. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2013v11n19.1112
BERMÚDEZ GUERRERO, J.I, y GUTIÉRREZ MOLINA, Ó. (2012): «Las prácticas de innovación en las pymes boyacenses”, Revista Apuntes del CENES, pp. 161-192. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cenes/article/download/18/19/
BOLEY, B.B., AYSCUE, E., MARUYAMA, N. y WOOSNAM, K.M. (2017): «Gender and empowerment: Assessing discrepancies using the resident empowerment through tourism scale”, Journal of Sustainable Tourism, vol. 25 (1), pp. 113-129. https://doi.org/10.1080/09669582.2016.1177065
BRANDÃO, F., SANTOS PEREIRA, C. y COSTA, C. (2015): «Tourism Innovation: A Gender Perspective of the Innovative Practices of Hospitality Industry Managers”, Proceedings from the Forum Re-Engineering The Tourism Labour Market Through Gender-Aware Research: Interdisciplinary Approaches And Future Trends, Aveiro, Portugal, pp. 24-25.
CAMISÓN, C. y MONFORT-MIR, V. M. (2012): «Measuring innovation in tourism from the Schumpeterian and the dynamic-capabilities perspectives”, Tourism Management, vol. 33 (4), pp. 776-789
CIKIC, J., JOVANOVIC, T. y NEDELJKOVIC, M. (2018): «Business and/or Pleasure - Gender (In)Equalities in Rural Tourism in Vojvodina”, Journal of Agricultural Science and Technology, vol. 20, pp. 1.341-1.352. http://jast.modares.ac.ir/article-23-20340-en.html
CODINA, L. (2017): Revisiones sistematizadas y cómo llevarlas a cabo con garantías: Systematic reviews y SALSA Framework. https://www.lluiscodina.com/revision-sistematica-salsa-framework/
COOPER, C. y WAHAB, S. (Eds.) (2001): Tourism in the Age of Globalisation. 1ª ed. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203995853
CRUZ-MAY, S.D.L. y MAY-GUILLERMO, E.G. (2021): «Prácticas de innovación implementadas por las mipymes del sector restaurantero ante el COVID-19 en Tabasco, México”, Nova scientia, vol. 13, nº SPE, pp.0-0.
D’ARCY, D. y OMAR, M. (2015): «A review and reflection on innovation in tourism and hospitality in English language journal publications”, Management & Avenir, vol. 76, pp. 121-137. https://doi.org/10.3917/mav.076.0121
DAHLSTRAND, Å.L., y POLITIS, D. (2013): «Women business ventures in Swedish university incubators”, International Journal of Gender and Entrepreneurship, vol. 5 (1), pp. 78-96
DASTOURIAN, B. y KAWAMORITA KESIM, H. (2017): «Women entrepreneurship: effect of social capital, innovation and market knowledge”, AD-Minister, vol. 30, pp. 115-130. http://doi.org/10.17230/ad-minister.30.6
DÍAZ CARRIÓN, I.A. y KIDO CRUZ, M. T. (2017): «La participación de las mujeres en la industria hotelera con enfoque de género: un estudio de caso en la ciudad de Tijuana (México)”, El Periplo Sustentable, nº 33, pp. 192-220.
DUARTE ALONSO, A., KIAT KOK, S., BRESSAN, A., O’SHEA, M., SAKELLARIOS, N., KORESIS, A., BUITRAGO SOLIS y SANTONI, L.J. (2020): «COVID-19, aftermath, impacts, and hospitality firms: An international perspective”, International Journal of Hospitality Management, vol. 91. https://doi.org/102654. 10.1016/j.ijhm.2020.102654
EGGERS, F. (2020): «Masters of disasters? Challenges and opportunities for SMEs in times of crisis”, Journal of Business Research, vol. 116, pp. 199-208. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.025
ELAM, A. B., BRUSH, C. G., GREENE, P. G., BAUMER, B., DEAN, M. y HEAVLOW, R. (2019): Global Entrepreneurship Monitor. 2018/2019 Women’s Entrepreneurship Report. London, United Kingdom: Global Entrepreneurship Research Association, London Business School.
FINK, A. (2019): Conducting research literature reviews: From the internet to paper. Sage publications.
FISCH, C. y BLOCK, J. (2018): «Six tips for your (systematic) literature review in business and management research”, Management Review Quarterly, vol. 68 (2), pp. 103-106. https://doi.org/10.1007/s11301-018-0142-x
GARCÍA ARANGO, G.A. (2014): «Bioética, emprendimiento e innovación en el contexto latinoamericano”, Revista Lasallista de investigación, vol. 11 (1), pp. 110-118.
GARCÍA GUARDIA, C. (2019): La influencia del género en el emprendimiento innovador turístico. Trabajo Fin de Grado en Administración y Dirección de Empresas por la Universidad de Cádiz
GARCÍA-PEÑALVO, F.J. (2017): Revisión sistemática de literatura en los Trabajos de Final de Máster y en las Tesis Doctorales. Instituto de Ciencias de la Educación Departamento de Informática y Automática Universidad de Salamanca
GRANT, M.J. y BOOTH, A. (2009): «A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies”, Health Information and Libraries Journal, vol. 26 (2), pp. 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
GRAÑÓ, M. (2019): «La capacidad de innovación es una cuestión de supervivencia”, RRHH Digital. Recuperado de http://www.rrhhdigital.com/editorial/134953/La-capacidad-de-innovacion-es--una-cuestion-de-supervivencia
HANSON, S. (2009): «Changing places through women’s entrepreneurship”, Economic Geography, vol. 85 (3), pp. 245-267.
HAUGEN, M.S. y VIK, J. (2008): «Farmers as entrepreneurs: the case of farm-based tourism”, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, vol. 6 (3), pp. 321-336.
HELDT CASSEL, S. y PETTERSSON, K. (2015): «Performing Gender and Rurality in Swedish Farm Tourism”, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, vol. 15 (1-2), pp. 138–151. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1080/15022250.2015.1005333
HINDE, S. y SPACKMAN, E. (2015): «Bidirectional Citation Searching to Completion: An Exploration of Literature Searching Methods”, Pharmacoeconomics, vol. 33 (1), pp. 5-11. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1007/s40273-014-0205-3
HJALAGER, A.M. (2002): «Repairing innovation defectiveness in tourism”, Tourism Management, vol. 23 (5), pp. 465-474
HJALAGER, A.M. (2010): «A review of innovation research in tourism”, Tourism Management, vol. 31 (1), pp. 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.012
INTERNATIONAL MONETARY FUND [IMF] (2021): Tourism in the Post-Pandemic World. Economic Challenges and Opportunities for Asia-Pacific and the Western Hemisphere. International Monetary Fund, Publication Services
KANG, S., SANG-HOON, O. y YANG, P. (2007): «Relationships of Individual Characteristics, Entrepreneurship, and Performance”, International Journal of Tourism Management and Sciences, vol. 22 (1), pp. 487-507
KELLER, P. (2006): Innovation and tourism policy. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). https://doi.org/10.1787/9789264025028-en
KRIZAJ, D., BRODNIK, A. y BUKOVEC, B. (2014): «A tool for measurement of innovation newness and adoption in tourism firms”, International Journal of Tourism Research, vol. 16 (2), pp. 113-125. https://doi.org/10.1002/jtr.1905
LADO-SESTAYO, R. y VIVEL-BÚA, M. (2017): «Análisis económico-financiero del emprendimiento en el sector turístico: un estudio de género”, Revista de Gestão e Secretariado, vol. 8 (2), pp. 97-106. https://doi.org/10.7769/gesec.v8i2.611
LAME, G. (2019): Systematic literature reviews: An introduction. Proceedings of the International Conference on Engineering Design, ICED, 2019-Augus, pp. 1633-1642. https://doi.org/10.1017/dsi.2019.169
LI, L. (2008): «A review of entrepreneurship research published in the hospitality and tourism management journals”, Tourism management, vol. 29 (5), pp. 1013-1022
LINDBERG, M., LINDGREN, M. y PACKENDORFF, J. (2014): «Quadruple Helix as a Way to Bridge the Gender Gap in Entrepreneurship: The Case of an Innovation System Project in the Baltic Sea Region”, Journal of the Knowledge Economy, vol. 5 (1), pp. 94-113. https://doi.org/10.1007/s13132-012-0098-3
LITTELL, J., CORCORAN, J. y PILLAI, V. (2008): Systematic reviews and meta-analysis. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.003
MANOSALVAS VACA, L.O., MANOSALVAS VACA, C.A., SOLÍS MOREJÓN, V. C. y PESANTEZ QUINTANILLA, J.K. (2020): «Capacidades de innovación en los emprendedores turísticos: Un enfoque de género”, INNOVA Research Journal, vol. 5 (2), pp. 234–252. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n2.2020.1367
MARÍN-IDÁRRAGA, D.A. y CUARTAS-MARIN, J.C. (2019): «Relationship between innovation and performance: Impact of competitive intensity and organizational slack”, Revista de Administração de Empresas, vol. 59, pp. 95-107. http://old.scielo.br/pdf/rae/v59n2/0034-7590-rae-59-02-0095.pdf
MARLOW, S. y McADAM, M. (2013): «Gender and entrepreneurship: Advancing debate and challenging myths; exploring the mystery of the under‐performing female entrepreneur International”, Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, vol. 19 (1), pp. 114-124. https://doi.org/10.1108/13552551311299288
MARTÍNEZ CAPARRÓS, B. (2018): Trekking to women’s empowerment: A case study of a female-operated travel company in Ladakh. In Gender equality and tourism: Beyond empowerment, pp. 57-66. CABI United Kingdom.
MERO FUENTES, R.A., y PALMA DE LA CRUZ, K.A. (2021): Modelo de desarrollo de turismo sostenible para comunidades rurales del cantón Bolívar. Bachelor's thesis, Calceta: ESPAM MFL.
MINNITI, M. (2009): «Gender issues in entrepreneurship», en Foundations and Trends in Entrepreneurship, vol. 5 (7-8), pp. 497-621. Now Publishers Inc. http://dx.doi.org/10.1561/0300000021
MOHER, D., LIBERATI, A., TETZLAFF, J., ALTMAN, D. G y PRISMA GROUP. (2009): «Reprint—preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement”, Physical Therapy, vol. 89 (9), pp. 873-880. https://doi.org/10.1093/ptj/89.9.873
MONTAÑÉS DEL RÍO, M.A. (2017): Estudio de la propensión innovadora del emprendedor turístico. Evidencias del proyecto GEM [Tesis de doctorado, Universidad de Cádiz]
MONTAÑÉS DEL RÍO, M.A., MEDINA GARRIDO, J. A. y RAMOS RODRÍGUEZ, A.R. (2019): Exploración del perfil innovador del emprendedor turístico a través de datos GEM. XX Congreso Internacional AECA. Retrieved from https://xxcongreso.aeca.es/
MONTAÑÉS-DEL-RÍO, M.A. y MEDINA-GARRIDO, J.A. (2020): «Determinants of the Propensity for Innovation among Entrepreneurs in the Tourism Industry”, Sustainability, vol.12 (12). https://doi.org/10.3390/SU12125003
MONTRESOR, S. (2018): «Innovation in tourism: A diverging line of research in need of a synthesis”, Tourism Economics, vol. 24 (7), pp. 765-780. https://doi.org/10.1177/1354816618773189
NIKRAFTAR, T. y HOSSEINI, E. (2016): «Factors affecting entrepreneurial opportunities recognition in tourism small and medium sized enterprises”, Tourism Review, vol. 71 (1), pp. 6-17. https://doi.org/10.1108/TR-09-2015-0042
ORFILA-SINTES, F. y MATTSSON, J. (2009): «Innovation behavior in the hotel industry”, Omega, vol. 37 (2), pp. 380-394. https://doi.org/10.1016/j.omega.2007.04.002
ORREGO, C. (2008): «La dimensión humana del emprendimiento”, Revista Ciencias Estratégicas, vol. 16 (20), pp. 225-235.
PALLARÈS-BLANCH, M., TULLA PUJOL, A.F. y VERA, A. (2015): «Environmental capital and women’s entrepreneurship: A sustainable local development approach”, Carpathian Journal of Earth and Environmental Sciences, vol. 10 (3), pp. 133-146.
PALLARÈS-BLANCH, M., VERA MARTÍN, A. y TULLA PUJOL, A.F. (2018): «Emprendimiento e innovación de las mujeres: hacia una mayor sostenibilidad en las áreas rurales de montaña”, Cuadernos Geográficos de la Universidad de Granada, vol. 57 (3), pp. 36-57. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v57i3.5770
PALMATIER, R. W., HOUSTON, M.B. y HULLAND, J. (2018): «Review articles: purpose, process, and structure”, Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 46, 1-5. https://doi.org/10.1007/s11747-017-0563-4
PARÉ, G., TRUDEL, M.-C., JAANA, M. y KITSIOU, S. (2015): «Synthesizing information systems knowledge: A typology of literature reviews”, Information and Management, vol. 52 (2), pp. 183-199. https://doi.org/10.1016/j.im.2014.08.008
PEETERS, L. W., y ATELJEVIC, I. (2009): «Women Empowerment Entrepreneurship Nexus in Tourism. Processes of social innovation», en Tourism and entrepreneurship, pp. 94-109. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080942728
PEÑA-LEGAZKUE, I., GUERRERO, M., GONZÁLEZ-PERNÍA, J.L. y MONTERO, J. (2019): Global Entrepreneurship Monitor. Informe GEM España 2018-2019 (Vol. 244). Ed. Universidad de Cantabria.
PEREVOCHTCHIKOVA, M., DE LA MORA-DE LA MORA, G., HERNÁNDEZ FLORES, J.A., MARÍN, W., LANGLE FLORES, A., RAMOS BUENO, A. y ROJO NEGRETE, I. A. (2019): «Systematic review of integrated studies on functional and thematic ecosystem services in Latin America, 1992–2017”, Ecosystem Services, vol. 36, p. 100900. https://doi.org/10.1016/j.ecoser.2019.100900
PÉREZ-QUINTANA, A. (2020): «Una aproximació al gènere de l’empresariat. Oikonomics”, Revista d'economia, empresa i societat, nº 13.
PETERS, M. y PIKKEMAAT, B. (2005): «The management of city events: The case of “Bergsilvester” in Innsbruck, Austria”, Event Management, vol. 9 (3), pp. 147-153.
PETTICREW, M. y ROBERTS, H. (2008): Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley and Sons.
PIKKEMAAT, B. y WEIERMAIR, K. (2007): «Innovation through cooperation in destinations: first results of an empirical study in Austria”, Anatolia, vol. 18 (1), pp. 67-83. https://doi.org/10.1080/13032917.2007.9687036
PIKKEMAAT, B., PETERS, M. y BICHLER, B.F. (2019): «Innovation research in tourism: Research streams and actions for the future”, Journal of Hospitality and Tourism Management, vol. 41, pp. 184-196. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2019.10.007
PIVCEVIC, S. y PRANICEVIC, D.G. (2012): «Innovation activity in the hotel sector - The case of Croatia”, Ekonomska Istrazivanja, vol. 25(SPEC. ISS. 1), pp. 337–363. https://doi.org/10.1080/1331677x.2012.11517568
QIU, X. y WANG, C. (2016): «Literature searches in the conduct of systematic reviews and evaluations”, Shanghai archives of psychiatry, vol. 28 (3), pp. 154. https://doi.org/10.11919/j.issn.1002-0829.215008
REUVERS, M., VAN ENGEN, M. L., VINKENBURG, C. J. y WILSON‐EVERED, E. (2008): «Transformational leadership and innovative work behavior: Exploring the relevance of gender differences”, Creativity and Innovation Management, vol. 17 (3), pp. 227-244. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2008.00487.x
ROTHSTEIN, H. y HOPEWELL, S. (2009): «Grey Literature», en Handbook of Research Synthesis and Meta-analysis. Russell Sage Foundation, pp. 103-125
SERRANO BARQUÍN, R. D. C., RODRÍGUEZ MUÑOZ, G., y PALMAS CASTREJÓN, Y.D. (2019): «Turismo y género. Una mirada desde Iberoamérica”, Papers de Turisme, nº 62, pp. 85-90.
SHARMA, G. D., KRAUS, S., SRIVASTAVA, M., CHOPRA, R. y KALLMUENZER, A. (2022): «The changing role of innovation for crisis management in times of COVID-
: An integrative literature review”, Journal of Innovation & Knowledge, vol. 7 (4). https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100281
SHAW, G. y WILLIAMS, A. (1998): «Planning for the Future of Tourism”, The Geographical Journal, vol. 164 (1), pp. 121-122.
SHAW, G., WILLIAMS, A. y GREENWOOD, J. (1988): «Tourism and economic development: Policy implications from a case study of Cornwall”, Planning Practice and Research, vol. 3 (5), pp. 5-11. https://doi.org/10.1080/02697458808722702
SIMANCAS CRUZ, M., HERNÁNDEZ MARTÍN, R. y PADRÓN FUMERO, N. (2020): Turismo pos-COVID-19. Reflexiones, retos y oportunidades. Cátedra de Turismo Caja Canarias-Ashotel. Universidad de La Laguna. https://doi.org/10.25145/b.Turismopos-COVID-19.2020
SONZOGNI, É. (2020): «La mujer: ¿ama de casa o algo más?”, Anuario, Escuela de Historia, (32), 10. Facultad de Humanidades y Artes (Universidad Nacional de Rosario)
SUNDBO, J., ORFILA-SINTES, F. y SØRENSEN, F. (2007): «The innovative behaviour of tourism firms—Comparative studies of Denmark and Spain”, Research policy, vol. 36 (1), pp. 88-106. https://doi.org/10.1016/j.respol.2006.08.004
TM., A. y JOSEPH, R.P. (2020): «Gender and firm innovation - A systematic literature review and future research agenda”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, vol. 27 (2), pp. 301-333. https://doi.org/10.1108/IJEBR-08-2019-0480
TRANFIELD, D., DENYER, D. y SMART, P. (2003): «Towards a methodology for developing evidence‐informed management knowledge by means of systematic review”, British journal of management, vol. 14 (3), pp. 207-222.
UNITED NATIONS WORLD TOURISM ORGANIZATION (UNWTO) (2014): Turismo y nuevas tecnologías. Seminario técnico, San José (Costa Rica), 14 y 15 de mayo de 2013. Madrid. Recuperado de https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284415564.1
UNITED NATIONS WORLD TOURISM ORGANIZATION [UNWTO] (2020): COVID-19 and Transforming Tourism.
VUJKO, A., TRETIAKOVA, T. N., PETROVIĆ, M. D., RADOVANOVIĆ, M., GAJIĆ, T., y VUKOVIĆ, D. (2019): «Women’s empowerment through self-employment in tourism”, Annals of tourism research, vol. 76, pp. 328-330. https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.09.004
WADDINGTON, H., WHITE, H., SNILSTVEIT, B., HOMBRADOS, J. G., VOJTKOVA, M., DAVIES, P., BHAVSAR, A., EYERS, J., PEREZ KOEHLMOOS, T., PETTICREW, M., VALENTINE, J. C. y TUGWELL, P. (2012): «How to do a good systematic review of effects in international development: a tool kit”, Journal of Development Effectiveness, vol. 4 (3), pp. 359-387. https://doi.org/10.1080/19439342.2012.711765
WORLD TRAVEL & TOURISM COUNCIL [WTTC] (2021): Travel & Tourism Economic Impact 2021. Global Economic Impact and Trends. Disponible en https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2021/Global%20Economic%20Impact%20and%20Trends%202021.pdf
YU, J. y CHEN, S. (2016): «Gender moderate firms' innovation performance and entrepreneurs' self-efficacy and risk propensity”, Social Behavior and Personality: an international journal, vol. 44 (4), pp. 679-691. https://doi.org/10.11919/j.issn.1002-0829.215008
ZBIGNIEW, Z. (2015): «Innovation development in regional tourism enterprises”, Tourism in Southern and Eastern Europe, vol. 3, pp. 489-501.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.