THE SOCIOECONOMIC IMAGE OF SPAIN IN THE FIRST TOURISTS’ GUIDEBOOKS AIMED AT THE ANGLO-SAXON PUBLIC, 1840-1930: A COMPARISION WITH THE SPANISH GUIDEBOOKS
Abstract
This paper analyzes the first tourists’ guidebooks on Spain published between 1840 and 1930. The aim is to highlight the contrast between the socioeconomic vision of the country reflected in the foreign guidebooks aimed at the Anglo-Saxon public, where certain stereotypes maintained a notable weight, and the vision offered by the little-known Spanish guidebooks, aimed at the national tourists, which did give an account of the transformation of the country.
Downloads
References
AFINOGUÉNOVA, E., y RODRÍGUEZ MERCHÁN, E. (2014): «Picturesque violence: tourism, the film industry, and the heritagization of ‘bandoleros’ in Spain, 1905–1936», Journal of Tourism History, vol. 6 (1), pp. 38-56.
APPLETON, D., et. al (1870): Appleton’s European Guide-Book Illustrated. Nueva York, D. Appleton and Co.
ANISIMOV, E., BEKASOVA, A., y KALEMENEVA, E. (2016): «Books that link worlds: travel guides, the development of transportation infrastructure, and the emergence of the tourism industry in imperial Russia, nineteenth–early twentieth centuries», Journal of Tourism History, vol. 8 (2), pp. 1-21.
AYMES, R. (1983): L’Espagne romantique: témoignages de voyageurs français. París, Éditions Métailié.
BAEDEKER, K. (1908): Spain and Portugal. Handbook for Travellers. 3ª ed, Leipzig, Karl Baedeker Publisher.
BAEDEKER, K. (1911): The Mediterranean: seaports and sea routes, Leipzig, Karl Baedeker Publisher.
BARKE, M. y TOWNER, J. (1996): «Exploring the history of leisure and tourism in Spain», en Barke, M., Towner, J. y Newton, M.T. (Eds.), Tourism in Spain: Critical Issues. Wallingford, CAB International, pp. 3-31.
BATES, K.L. (1900): Spanish Highways and Byways. Nueva York, Macmillan.
BOROCZ, J. (1992): «Travel-Capitalism: The Structure of Europe and the Advent of the Tourist», Comparative Studies in Society and History, vol. 34 (4), pp. 708-741.
BRUCE, D.M. (2010): «Baedeker: the perceived inventor of the formal guidebook», en Butler, R.W. y Russell, R. (Ed.), Giants of Tourism. Wallingford, CABI Publishing, pp. 93-110.
BURNS MARAÑÓN, T. (2014): Hispanomanía. Barcelona, Galaxia-Gutenberg/Círculo de Lectores.
CALVERT, A.F. (1912): The Traveller’s Handbook for Spain. Londres, Thomas Cook & Son.
CHARNOCK, R.S. (1895): Bradshaw’s Illustrated Handbook to Spain and Portugal. Londres, W. J. Adams & Sons.
CIRER-COSTA, J.C. (2019): «Spain’s tourism models in the first third of the twentieth century», Munich Personal RePEc Archive, Paper nº 91824, Disponible en https://mpra.ub.uni-muenchen.de/91824/
CONTY, H.A. de (1905): Guides pratiques Conty: Espagne et Portugal. París, Imprimerie Chaix.
CROCKETT, WD. y S.G. (1930): A Satchel Guide to Spain and Portugal. Boston, Houghton Mifflin Company.
ELSTON, R. (1930): Cook’s Traveller’s Handbook to Spain and Portugal. Londres, Simpkin Marshall.
FORD, R. (1974): Letters to Gayangos. Exeter, University of Exeter.
FORD, R. (1982): Cosas de España (el país de lo imprevisto), 4 vols. Madrid, El Bibliófilo.
FORD, R. (2008): Manual de viajeros por España y lectores en casa [1845], 7 vols. Madrid, Turner.
FRANÇOIS, P. (2012): «“If It’s 1815, This Must Be Belgium”: The Origins of the Modern Travel Guide», Book History, vol.15, pp. 71-93.
GARCÍA-ÁLVAREZ, J., PUENTE-LOZANO, P. y TRILLO-SANTAMARÍA, J.M. (2014): «Representing Spain: cultural image and geographic knowledge in National Geographic’s articles on Spain (1888-1936)», GeoJournal, vol. 19 (5), pp. 539-556.
GERMOND DE LAVIGNE, A. (1859): Itineraire descriptif de l’Espagne et Portugal. Collection des Guides Joanne, París, Hachette.
GILBERT, E.W. (1945): «Richard Ford and His Hand-Book for Travellers in Spain», The Geographical Journal, vol. 106 (3-4), pp. 144-151.
FONTANA, G.L. (2003): «El desarrollo económico de Europa en el siglo XIX», en Di Vittorio, A. (Ed.), Historia Económica del Europa: siglos XV-XX. Barcelona, Crítica, pp. 185-302.
FREIXA, C. (1991): La imagen de España en los viajeros británicos en el siglo XVIII. Tesis Doctoral, Barcelona, Universitat de Barcelona.
GIL DE ARRIBA, C. (2019): «“Geografías turísticas”: moda y modos de viajar en la España de la primera mitad del siglo XX», Ayer, nº 114, pp. 147-174.
GIL DE ARRIBA, C., y LARRINAGA, C. (2021): «La cornisa cantábrica como región turística en las primeras décadas del siglo XX (1902-1931)», Investigaciones de Historia Económica, vol. 17 (1), pp. 26-36.
GONZÁLEZ MORENO, F. y B. (2010): «(Re) Discovering Spain: English Travellers and the Belated Picturesque Tour», en Almeida, J.M. (Ed.), Romanticism and the Anglo-Hispanic Imaginary. Nueva York, Rodopi, pp. 341-360.
HERNANDO, B. (2004): Viajeros en la España de Fernando VII (1808-1833). Tesis Doctoral, Madrid, Universidad San Pablo CEU.
HOOPER, K. (2020): The Edwardians and the Making of a Modern Spanish Obsession. Liverpool, Liverpool University Press.
JOANNE, P. (1909): Espagne et Portugal [1898]. Collection des Guides Joanne, París, Hachette.
KAGAN, R.L. (2021): El embrujo de España. La cultura norteamericana y el mundo hispánico, 1779-1939. Madrid, Marcial Pons.
KOSHAR, R. (1998): «“What Ought to Be Seen”: Tourists’ Guidebooks and National Identities in Modern Germany and Europe», Journal of Contemporary History, vol. 33 (3), pp. 323-340.
LANNAU-ROLLAND, A. (1864): Nouveau guide général du voyageur en Espagne et en Portugal. París, Garnier Frères.
LARRINAGA, C. (2002): «El turismo en la España del siglo XIX», Historia Contemporánea, nº 25, pp. 157-179.
LARRINAGA, C. y VALLEJO, R. (2021): «The origins and creation of the tourist hotel industry in Spain from the end of the 19th century to 1936. Barcelona as a case study», Tourism Management, vol. 82, pp. 1-12.
LAVAUR, L. (1970): «El Baedeker y su siglo (1839 -1939)», Estudios Turísticos, nº 26, pp. 15-53.
LINDOSO, E., y VILAR, M. (2015): «La literatura de viajes y el transporte en Galicia desde el último tercio del siglo XVIII hasta mediados del XIX», Cuadernos de Estudios Gallegos, vol. 62 (128), pp. 207-247.
MacKENZIE, J.M. (2005): «Empires of Travel: British Guide-Books and Cultural Imperialism in the 19th and 20th Centuries», en Walton, J.K. (Ed.), Histories of Tourism: Representation, Identity and Conflict. Toronto, Channel View Publications, pp. 19-38.
MALUQUER, J. (2014): La economía española en perspectiva histórica. Barcelona, Pasado y Presente.
MORENO, A. (2022): De forasteros y turistas. Una historia del turismo en España (1880-1936). Madrid, Marcial Pons.
MORENO, A. y VILLAVERDE, J. (2019): «De un sol a otro: turismo e imagen exterior española (1914-1984)», Ayer, vol. 114 (2), pp. 95-121.
MUIRHEAD, F. (Ed.) (1929): Muirhead’s Southern Spain and Portugal. The Blue Guides, Londres, Macmillan.
MUIRHEAD, F. (Ed.) (1930): Northern Spain with the Balearic Islands. The Blue Guides, Londres, Macmillan.
NADAL, J., y SUDRIÀ, C. (1993): «La controversia en torno al atraso económico español», Revista de Historia Industrial, nº 3, pp. 119-224.
O’SHEA, H.G. (1865): Guide to Spain and Portugal. Londres, Longmans, Green and C.
O’SHEA, H.G. (1899): Guide to Spain and Portugal. 11a ed., edición de John Lomas, Londres, Adam and Charles Black.
PACK, S.D. (2008): «Tourism, modernization, and difference: a twentieth-century Spanish paradigm», Sport in Society, vol. 11, nº 6, pp. 657-672.
PACK, S.D. (2019): «Turismo e identidad europea de la España contemporánea: tres reflexiones», Ayer, vol. 114, nº 2, pp. 123-146.
PALMOWSKI, J. (2002): «Travels with Baedeker – The Guidebook and the Middle Classes in Victorian and Edwardian Britain», en Koshar, R. (Ed.), Histories of Leisure. Oxford, Berg, pp. 105-130.
PAULA MELLADO, F. de (1842): Guía del Viajero en España. Madrid, Establecimiento Tipográfico Calle del Sordo.
PAULA MELLADO, F. de (1850): Recuerdos de un viaje por España, 3 vols. Madrid, Establecimiento Tipográfico de Mellado.
PERDICES, L., y RAMOS, J.L. (2016): «La España de Richard Ford: el contraste entre la imagen exótica y la descripción económica», Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, vol. 20, pp. 111-135.
PÉREZ GALDÓS, B. (1961): Obras Completas. Vol. 6, Madrid, Aguilar.
QUÉTIN (1841): Guide en Espagne et en Portugal: comprenant des notions étendues sur la statistique des deux royaumes. Guides Richard, París, L. Maison.
RÍOS, M.T. (2014): «De mapas y guías», en Miguel, C. y Ríos, M.T. (Eds.), Visite España. La memoria rescatada. Madrid, Ministerio de Cultura, pp. 67-97.
RIVAS, P.E. (2006): Historia y naturaleza del periodismo de viajes. Madrid, Miraguano.
RUBIO, C. (2019): «Los indómitos montañeses del Norte y la Suiza española. Estereotipo vasco y paisaje en las guías de viaje del siglo XIX», Historia Social, nº 94, pp. 23-46.
RUIZ, J.A. (2014): «De libros y viajeros (desde el siglo XIX hasta principios del XX)», en Miguel, C. y Ríos, M.T. (Eds.), Visite España. La memoria rescatada. Madrid, Ministerio de Cultura, pp. 48-65.
SERRANO, M.M. (1993): Las guías urbanas y los libros de viaje en la España del siglo XIX. Repertorio bibliográfico y análisis de su estructura y contenido. Barcelona, Universitat del Barcelona.
SHELMERDINE, B. (2003): British perceptions of Spain during the 1930s and their use in the interpretation of the events of the Spanish Civil War. Tesis Doctoral, Preston, University of Central Lancashire.
SORIANO, M. y TERRÓN, A. (2021): «When national stereotypes become a brand: the case of Spain’s destination branding», Cuadernos de Turismo, nº 47, pp. 179-202.
TODA, E. (1892): Guía de España y Portugal. Barcelona, Enrique López Editor.
VALLEJO, R. (2019): «Turismo en España durante el primer tercio del siglo XX: la conformación de un sistema turístico», Ayer, vol. 114, nº 2, pp. 175-211.
VALLEJO, R., y LARRINAGA, C. (Dirs.) (2018): Los orígenes del turismo moderno en España. El nacimiento de un país turístico, 1900-1939. Madrid, Sílex.
VALLEJO, R., LINDOSO, E. y VILAR, M. (2016): «Los antecedentes del turismo de masas en España», Revista de Historia de la Economía y de la Empresa, nº 10, pp. 137-188.
VALLEJO, R., LINDOSO, E. y VILAR, M. (2020): «Los orígenes históricos del turista y del turismo en España: La demanda turística en el siglo XIX», Investigaciones de Historia Económica, vol. 16, nº 1, pp. 12-22.
VALVERDE, E. (1886): Nueva guía del viajero en España y Portugal: viaje geográfico, artístico y pintoresco por la Península Ibérica, 2 vols. Guías Prácticas Valverde, Madrid, Imp. de Fernando Cao y Domingo de Val.
VÁZQUEZ, M., LARIO, M.C. y FIGUEROA, C. (2015): “La visión de España a través de las guías de viaje en lengua inglesa (siglos XIX y XX)”, Revista Turismo & Desenvolvimiento, nº 24, pp. 41-54.
VEGA, J. (2004): «Viajar a España en la primera mitad del siglo XIX: una aventura lejos de la civilización», Disparidades. Revista de Antropología, vol. LIX, nº 2, pp. 93-125.
VEGUE Y GOLDONI, A. (1929): Novísima guía. España y Portugal: manual del viajero y del turista, 2 vols. Madrid-Barcelona, F. Beltrán-A. Doménech.
WALTON, J.K. (1983): The English Seaside Resort: A Social History, 1750-1914. Leicester, Leicester University Press.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.