THE PARAHOTELERY IN THE TOURIST, CULTURAL AND HISTORICAL DISTRICT OF SANTA MARTA (COLOMBIA) AND ITS SURROUNDINGS

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/turismo.593411
Keywords: parahospitality; D.T.C. and H; Santa Marta; Colombia.

Supporting Agencies

  • Trabajo de investigación desarrollado como parte de la ejecución del proyecto de investigación titulado “Impacto de las plataformas digitales de hospedajes en la parahotelería en el D.T.C e H. de Santa Marta y sus alrededores”, presentado ante la Universidad Cooperativa de Colombia.

Abstract

The Tourist, Cultural and Historical District (D.T.C. and H.) of Santa Marta is one of the vacation preferences in Colombia for nationals and foreigners. Within its territory, two types of accommodation services are offered to tourists; on the one hand, those framed in compliance with the tourism legislation of the country and the area; and on the other hand, those developed without any type of formal permit, the latter known as parahotels. In this context, this research focused on characterizing the parahotel services developed in the D.T.C. and H. de Santa Marta and its surroundings. Methodologically, the study was carried out through quantitative work, considering a rigid design for the projection of the findings presented through statistical figures and mathematical reasoning. As conclusions, parahotel services in the area are carried out on the basis of economic informality, not the illegality of their activities, their focus is focused on serving a young target market, in climates consistent with the generation of an environment of family accommodation and the privacy that the client demands, the costs offered are lower than the rates of formal hotels, its conceptual vision is important to evaluate from three fundamental categories, which include the economic, legal and tourist spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANO, L., FIGUEROA, K., MARÍN, M., PÉREZ, S., VARGAS, A. y VÁSQUEZ, J. (2018): El Impacto de la Parahotelería en el municipio de Roldanillo, Valle del Cauca en la temporada de parapentismo. Instituto de Educación Técnica Profesional, de Roldanillo, Valle – INTEP Unidad de Administración y Contaduría. Valle del Cauca, Colombia

CASTILLO, X. y TIMOTE, A. (2019): Efectos de la utilización de la oferta de Airbnb sobre la industria hotelera en la localidad de la Candelaria en la ciudad de Bogotá. Bogotá, Universitaria Agustiniana. Bogotá, D.C. Colombia.

DE DUQUE, R.; LEGUIZAMÓN, M. y HERRERA, B. (2010): «Un modelo de intervención para la hotelería no formal como actor para la competitividad y sostenibilidad del destino turístico». Anuario Turismo y Sociedad, vol. 11, pp. 201-218 https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1865440

GONZÁLEZ, J. (2011): «La hotelería informal y la competitividad turística de la Ciudad de Cartagena», Aglala, vol. 2 (1), pp. 70-103. http://revistas.curn.edu.co/index.php/aglala/article/view/87.

GUARDIOLA, A. (2019): «Potencial turístico de Santa Marta (Colombia): Una revisión de su desarrollo, crecimiento y barreras». Revista Espacios, vol. 40 (6), p. 22. http://w.revistaespacios.com/a19v40n06/a19v40n06p22.pdf.

IGLESIAS, L.; JOHNSON, V. Y RITZEL, E. (2008): Estrategias de comercialización turística internacional de las playas de El Rodadero, Taganga y Bahía Concha. http://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/176.

MARULANDA, F. Y RESTREPO, J. (2020): «Una aproximación a los efectos negativos del hospedaje informal sobre la hotelería de gran formato en la ciudad de Medellín», Tendencias, vol. 21 (2), pp. 124-145. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/5879.

MINISTERIO DE COMERCIO, INDUSTRIA Y TURISMO (MINCIT) (2019): Enero - diciembre de 2019. https://www.mincit.gov.co/estudios-economicos/estadisticas-e-informes/informes-de-turismo.

MINISTERIO DE COMERCIO, INDUSTRIA Y TURISMO (MINCIT) (2020): El turismo en cifras: diciembre 2020. https://www.mincit.gov.co/estudios-economicos/estadisticas-e-informes/informes-de-turismo.

MINISTERIO DE COMERCIO, INDUSTRIA Y TURISMO (MINCIT) (2021): Información: Perfiles Económicos Regionales. https://www.mincit.gov.co/estudios-economicos/perfiles-economicos-por-departamentos.

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DEL TURISMO (2020): Glosario de términos turísticos. https://www.unwto.org/glossary-tourism-terms.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2020): Edición del Tricentenario. https://www.rae.es/.

SABOGAL, G. Y VÁSQUEZ, K. (2008): Determinación de la capacidad de carga Turística de la Bahía del Rodadero – Santa Marta, Colombia. https://core.ac.uk/download/pdf/198274828.pdf.

SARDUY, Y. (2006): «El análisis de información y las investigaciones cuantitativa y cualitativa», Revista cubana de salud pública, vol. 33 (3), p. 0-0. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-34662007000300020&script=sci_arttext.

SISTEMA DE INFORMACIÓN TURÍSTICA DEL MAGDALENA (SITUR) (2019): Motivo principal de un viaje turístico. https://www.siturmagdalena.com/indicadores/receptor.

SISTEMA DE INFORMACIÓN TURÍSTICA DEL MAGDALENA Y DE SANTA MARTA D.T.C. E H. (2021): Prestadores de servicio. https://www.siturmagdalena.com/MuestraMaestra/detalles.

VANEGAS, M. y LOZANO, R. (2019): El comportamiento de la parahotelería en el sector urbano de la ciudad de Girardot, Cundinamarca en el año 2018. https://repositorio.ucundinamarca.edu.co/handle/20.500.12558/2096.

VERGARA, D. (1997): Repercusiones de la parahotelería, prostitución, manejo de playas y vendedores ambulantes en el turismo de Cartagena. Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/10024.

VILORIA, J. (2005): «Sierra Nevada de Santa Marta: Economía de sus Recursos Naturales. Cartagena: Documentos de Trabajo sobre Economía Regional». Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional y Urbana, nº. 61. https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/3163.

ZULETA, L. y JARAMILLO, L. (2006): Cartagena de Indias. Impacto económico de la zona histórica. Primera edición. Ediciones Economía y Cultura. Bogotá, D.C. Colombia.

Published
22-12-2023
How to Cite
Escobar Borja, M., Mercado Pérez, M., & Cormane Medina, M. (2023). THE PARAHOTELERY IN THE TOURIST, CULTURAL AND HISTORICAL DISTRICT OF SANTA MARTA (COLOMBIA) AND ITS SURROUNDINGS. Cuadernos de Turismo, (52), 23–44. https://doi.org/10.6018/turismo.593411
Issue
Section
Artículos