MADRID IN NON-SPANISH SPEAKING CINEMA (1955-2020): FILM LOCATIONS AND THE TOURIST GAZE
Abstract
The article investigates the image of the city of Madrid and its relationship with the tourist gaze in non-Spanish-speaking films shot between 1955 and 2020. For the research, 606 clips from a selection of 40 feature films have been geolocated and analyzed. The study shows the distribution of filming locations in different areas of the city, with relevant contrasts between the historic center of Madrid and other areas such as the Ensanche and the peripheral areas. Finally, it reflects on the relationship between the most frequent locations and the commonly recognized tourist landmarks in Madrid.
Downloads
References
AERTSEN, V., GÁMIR, A. and MANUEL, C. (2017): «La imagen cinematográfica de la Plaza Mayor de Madrid», Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales, nº 197, pp. 539-556.
AERTSEN, V., GÁMIR, A. and MANUEL, C. (2019): «Analysis of a Filmed Urban Area through a GIS Tool: Madrid Movie Map», in Media’s Mapping Impulse. Stuttgart, Franz Steiner Verlag, pp. 213-233.
AITKEN, S.C. and ZONN, L.E. (Eds.) (1994): Place, Power, Situation, and Spectacle: A Geography of Film. Lanham, Rowman and Littlefield.
ALAMINOS, E. (2008): Así es Madrid en el cine. Catálogo de Exposición. Madrid, El Gran Caid -Museo de Arte Contemporáneo.
ANDERSSON, J. and WEBB, L. (2016) (Eds.): Global Cinematic Cities: New Landscapes of Film and Media. London & New York, Wallflower Press.
ANTONIAZZI, S. (2019): «La ciudad filmada: cine, espacio e historia urbana», Biblio3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, vol. 24 (1.260).
AUBERT, J.P. (2013): Madrid à l’écran (1939-2000). Paris, Presses Universitaires de France.
BARBER, S. (2002): Projected Cities. London, Reaktion.
BORDONADA, P. (2019): «Perspectivas geográficas para el análisis fílmico: georreferenciación y análisis espacial en el estudio de la diégesis. Estudio de casos», in Redes sociales, tecnologías digitales y narrativas interactivas en la sociedad de la información. New York, McGraw Hill, pp. 747-760.
BRUNO, G. (1993): Streetwalking on a Ruined Map: Cultural Theory and the City Films of Elvira Notari. Princeton, Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400843985
BRUNO, G. (1997): «Site-seeing: Architecture and the moving image», Wide Angle, vol. 19 (4), pp. 8-24,
BRUNSDON, C. (2010): «Towards a History of Empty Spaces», in The City and the Moving Image Urban Projections. Basingstoke, Palgrave Macmillan, pp. 91-103. https://doi.org/10.1057/9780230299238_6
BRUNSDON, C. (2012): «Attractions of the Cinematic City», Screen, vol. 53 (3), pp. 209-227. http://dx.doi.org/10.1093/screen/hjs021
CAQUARD, S. and FISET J. (2014): «How can we map stories? A cybercartographyc application for narrative cartography», Journal of Maps, vol. 10 (1), pp. 18-25. https://doi.org/10.1080/17445647.2013.847387
CAQUARD, S. and DIMITROVAS, S. (2017): «Story Maps & Co. The state of art of online narrative cartography», M@ppemonde, vol. 121, pp. 1-31. https://doi.org/10.4000/mappemonde.3386
CAMARERO, G. (2017): Madrid en el cine de Pedro Almodóvar. Madrid, Akal.
CANOSA, E. and GARCÍA, Á. (2012): «La construcción de la marca Madrid», Cuadernos Geográficos, vol. 51, pp. 195-221. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v51i0.239
CEBOLLADA, P. and SANTA, M. (2000): Madrid y el cine: panorama filmográfico de cien años. Madrid, Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid.
CLARKE, D. (1997) (Ed.): The Cinematic City. London, Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203973363
CORBIN, A. (2014): «Travelling through cinema space: the film spectator as tourist», Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, vol. 28 (3), pp. 314-329. http://dx.doi.org/10.1080/10304312.2014.900880
DELTELL, L. (2006): Madrid en el cine de la década de los cincuenta. Madrid, Ayuntamiento de Madrid.
FRASER, B. (2014): «Inaugural editorial: Urban cultural studies - a manifesto (part 2)», Journal of Urban Cultural Studies, vol. 1 (3), pp. 343-356.
FRASER, B. (2015): Digital Cities: The Interdisciplinary Future of the Urban Geo-Humanities. Basingstoke, Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137524553
GÁMIR, A. and MANUEL, C. (2007): «Cine y Geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas», Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, nº 45, pp. 157-190.
GÁMIR, A. (2012): «La consideración del espacio geográfico y el paisaje en el cine», Scripta-Nova Revista electrónica de Geografía y ciencias sociales, vol. 16 (403),
GIBSON, S. (2006): «A seat with a view: Tourism, (im)mobility and the cinematic-travel glance», Tourist Studies, vol. 6 (2), pp. 157-178. https://doi.org/10.1177/1468797606071475
HALLAM, J. and ROBERTS, L. (2014): Locating the Moving Image: New Approaches to Film and Place. Bloomington, Indiana University Press.
KOECK, R. and ROBERTS, L. (2010) (Eds.): The City and the Moving Image Urban Projections. Basingstoke, Palgrave Macmillan.
LORENTE, J.I., ANTOLÍN, J.E. and FERNÁNDEZ, J.M. (2007): «The image of urban regeneration concerning Bilbao: The City as Narrative and Experience», Zer. Revista de Estudios de la Comunicación (english edition), vol. 12 (23), pp. 141-166.
LUKINBEAL, C. (2018): «The mapping of ‘500 days of Summer’: A processual approach to cinematic cartography», NECSUS, vol. 7 (2), pp. 97-120. https://doi.org/10.25969/mediarep/3462
LYNCH, K. (1960): The Image of the City. Cambridge, MIT Press.
MENNEL, B. (2008): Cities and cinema. London, Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203015605
MARINIELLO, S. (1992): El cine y el fin del arte: teoría y práctica cinematográfica en Lev Kuleshov. Madrid, Cátedra.
MARTÍNEZ MARTÍN, J.A. (2000): «Madrid, de Villa a Metrópoli. Las transformaciones del siglo XX», Cuadernos de Historia Contemporánea, nº 22, pp. 225-249.
MUSSER, C. (1984): «The Travel Genre in 1903-04: Moving Toward Fictional Narrative», Iris, vol. 2 (1), pp. 47-59.
OSÁCAR, E. (2016): «La imagen turística de Barcelona a través de las películas internacionales», PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 14 (4), pp. 843-858. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.055
PENZ, F. (2008): «From Topographical Coherence to Creative Geography: Rohmer’s The Aviator’s Wife and Rivette’s Pont du Nord», in Cities in Transition: the moving image and the modern metropolis. London, Wallflower Press, pp. 123-40.
PENZ, F. (2010): «The Real City in the Reel City: Towards a Methodology through the Case of Amélie», in The City and the Moving Image: Urban Projections. Basingstoke, Palgrave Macmillan, pp. 233-252.
ROBERTS, L. (2015): «Navigating the ‘archive city’: Digital spatial humanities and archival film practice», Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, vol. 21 (1), pp. 100-115. https://doi.org/10.1177/1354856514560310
RODRÍGUEZ, V. (2014): «Representations of Madrid in the (post-)transition to democracy», NECSUS European Journal of Media Studies, vol. 3 (1), pp. 43-68. https://doi.org/10.25969/mediarep/15134
RUOFF, J. (2006) (Ed.): Virtual Voyages: Cinema and Travel. Durham, Duke University Press.
SÁNCHEZ, J.L. (2014): «Madrid. De la española desarrollista al cosmopolitismo de la movida», en Ciudades de cine. Madrid, Cátedra, pp. 207-226.
SHIEL, M. and FITZMAURICE, T. (2001) (Eds.): Cinema and the City. Film and Urban Societies in a Global Context. Malden, Blackwell.
TORRES, L. (2011): World Film Locations, Madrid. Bristol, Intellect Books. http://dx.doi.org/10.24310/Fotocinema.2013.v0i6.5918
URRY, J. (2002): The Tourist Gaze. London, SAGE Publications.
VERHOEVEN, D., BOWLES, K. and ARROWSMITH, C. (2009): «Mapping the movies: Reflections on the use of Geospatial Technologies for Historical Cinema Audience Research», in Digital Tools in media Studies: analysis and research. An overview. Bielefeld: transcript Verlag, pp. 69-81. https://doi.org/10.25969/mediarep/2541
WEBB, L. (2014): The Cinema of Urban Crisis: Seventies Film and the Reinvention of the City. Amsterdam, Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048522996
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.