COVERAGE BY THE SPANISH DIGITAL PRESS OF A GEOGRAPHIC ISSUE: TOURISTIFICATION
Abstract
The spreading of low cost tourism and the mass use of collaborative platforms for temporary rental of living accommodation in the last years have increased the social impact of these economic practices in many cities worldwide. Notwithstanding their direct influence on rental prices as the most direct effect and the focus of most research thus far, many studies are increasingly relating this massive and unplanned touristic development to issues such as neighborhood conflicts, gentrification, public space privatizing or environmental problems. The present study tracks the use of the term “turistificación” (touristification) in the Spanish press during 2018, using a Discourse and Genre approach to examineits coverage in four newspapers, in order to ascertain its relative presence and its pervasivenessas a social issue.
Downloads
References
ARROYO ALBA, M. (2019): «Acceso a la vivienda en contextos de gentrificación y turistificación urbana», Tendencias Sociales. Revista de Sociología, nº 4, p. 79-98
ASOCIACIÓN PARA LA INVESTIGACIÓN DE MEDIOS DE COMUNICACIÓN (2019): Marco general de los medios en España 2019. Madrid, AIMC.
BHATIA, V.J.K. (2004): Worlds of Written Discourse.A Genre-based View. Londres, Continuum.
BHATIA, V.J.K. (2015): «Critical genre analysis. Theoretical preliminaries». Hermes – Journal of Language and Communication in Business, vol. 54, pp. 9-20.
CABRERIZO, C.; SEQUERA, J. y BACHILLER, P. G. (2016): «Entre la turistificación y los espacios de resistencia en el centro de Madrid: Algunas claves para (re) pensar la ciudad turística», Ecología Política, nº 52, p. 78-82.
DEL ROMERO RENAU, L. (2018): «Touristification, sharing economies and the new geography of urban conflicts», Urban Science, vol. 2 (4), pp. 2-17.
ESPEJO MARÍN, C. y LÓPEZ DE LOS MOZOS, Á. (1995): "La publicidad inmobiliaria. Fuente para el estudio del mercado de la vivienda", en VI Coloquio Ibérico de Geografía, Oporto, Universidad de Oporto, vol. I, pp. 115-121.
FREYTAG, T, y BAUDER, M. (2018): «Bottom-up touristification and urban transformations in Paris»,Tourism Geographies, vol. 20 (3), pp. 443-460.
GUTIÉRREZ VIDRIO, S. (2010): «Discurso periodístico: una propuesta analítica», Comunicación y Sociedad, nº 14, p. 169-198.
GIL, J. y SEQUERA, J. (2018): «Expansión de la ciudad turística y nuevas resistencias. El caso de Airbnb en Madrid», Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, nº 41, p. 15-32
GRAVARI-BARBAS, M. y SANDRA, G. (Eds.) (2017): Tourism and Gentrification in Contemporary Metropolises. International Perspectives. Londres, Routledge.
GUILLÉN NAVARRO, N.A. (2018): «Turismo y medio ambiente: la sostenibilidad urbana ante la turistificación», en Observatorio de Políticas Ambientales 2018. Madrid, CIEMAT, pp. 517-539.
HALLIDAY, M.A.K. (1991): Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford/Geelong: OUP/ Deakin University Press.
MARQUÉS, R. (2019): «Overtourism, o cómo hacer frente a la sombra alargada del turismo de masas» en CN Traveler Newsletter, 23 de octubre de 2019. Disponible en https://www.traveler.es/viajeros/articulos/soluciones-overtourism-ciudades-europeas/16449
MARTÍNEZ MAURI, M. (2015): «Una mirada sobre la turistificación de la antropología del desarrollo en el Estado español», PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 13 (2), p. 347-358.
MENDES, L. (2018): "The Panacea of touristification as a scenario of post-capitalist crisis", en Crisis, Austerity and Transformation. How Disciplinary Neoliberalism is Changing Portugal. Londres, Lexington Books, pp. 25-46.
MURRAY MÁS, I. (2014) «Bienvenidos a la fiesta: turistización planetaria y ciudades-espectáculo (y algo más)», Ecología Política, nº 47, pp. 87-91.
QUINTANA, B. ET AL. (2019): «¿Vecinos de toda la vida? Nimby, ocio nocturno y desapropiación en centros urbanos. La Latina, en Madrid», Athenea Digital, vol. 19 (1), p. 1-27.
REUTERS INSTITUTE FOR THE STUDY OF JOURNALISM (2018): Digital News Report 2018. Oxford, University of Oxford.
SANMARTÍN SÁEZ, J. (2019): «Análisis del discurso, ideología y neologismos: ‘turismofobia’, ‘turistización’ y ‘turistificación’ en el punto de mira», Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, nº 78, p. 63-90.
STORS, N. y BALTES, S. (2018): «Constructing Urban Tourism Space Digitally: A Study of Airbnb Listings in Two Berlin Neighborhoods», en Actas del Congreso ACM Human-Computer Interact. 2, CSCW, 166 (noviembre de 2018), 29 pages. (https://doi.org/10.1145/3274435)
STORS, N. y KAGERMEIER, A. (2013). «Crossing the border of the tourist bubble: Touristification in Copenhagen», en Tourismus und Grenzen (Studienzur Freizeit- und Tourismus forschung, 9). Mannheim, Meta Gis, pp. 115-131.
SWALES, J. (1990): Genre Analysis. Cambridge, Cambridge University Press.
SWALES, J. (2004): Research Genres. Cambridge, Cambridge University Press.
VAN DIJK, T.A. (2010): «Discurso, conocimiento, poder y política. Hacia un análisis crítico epistémico del discurso», Revista de Investigación Lingüística, nº 13, p. 167-215.
VIVES-MIRÓ, S. y RULLÁN, O. (2017): «Desposesión de vivienda por turistización: Revalorización y desplazamientos en el Centro Histórico de Palma (Mallorca)», Revista de Geografía Norte Grande, nº 67, p. 53-71.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.