BACK-HOME TOURISM IN EXTREMADURA, SPAIN: SPENDING PATTERNS AND MOTIVATION
Abstract
“Back-home tourism”, "Tourism of return" or also typified as "Countryman tourism" is a category little considered by experts, academics and legislators in rural development, however in the last decades it is gaining prominence and special benefits are attributed to the unpopulated rural areas of the south of Europe. This tourism returns to their roots, in many cases where they have a second home or where they can share the home of relatives or friends. This tourism seeks an imagined habitat based on personal experience where family life is essential to repeat the visit and it is characterized by a consumption practice with nuances different from generic rural tourism. In this paper we try to identify the consumption patterns and motivations of this segment of the tourism market.
Downloads
References
ASSAKER, G., VINZI, V.E. and O’CONNOR, P. (2011): «Examining the effect of novelty seeking, satisfaction, and destination image on tourists’ return pattern: A two factor, non-linear latent growth model», Tourism Management, vol. 32 (4), pp. 890-901.
BARROS, C.P. and ASSAF, A.G. (2012): «Analyzing tourism return intention to an urban destination», Journal of Hospitality and Tourism Research, vol. 36 (2), pp. 216-231.
BASU, P. (2017): Roots-tourism as return movement: Semantics and the Scottish diaspora. Emigrant Homecomings, 2017 - manchesterhive.com.
CASTAÑO, J. (2005): Psicología Social de los viajes y del turismo. Madrid, Thomson.
DO VALLE, P.O., CORREIA, A. and REBELO, E. (2008): «Determinants of tourism return behavior», Tourism and Hospitality Research, vol. 8 (3), pp. 205-219.
DOMÍNGUEZ ARCOS, F. (2011): «Los viajeros del siglo XXI: La repercusión del público inmigrante en la industria turística española», Revista de Investigación en Turismo y Desarrollo Local, Vol. 4 (9).
DUVAL, D.T. (2002): «The return visit-return migration connection», in Tourism and migration, Dordrecht, Springer, pp. 257-276.
GARCÍA GARCÍA, Y., BLANCO GREGORY, R. and PÉREZ RUBIO, J.A. (2013): «The “countryman tourism” in rural areas: The case of Extemadura (Spain) », in Methods and Analysis on Tourism and Environment, pp. 135-146.
GARCÍA GONZÁLEZ, J., CEBRIÁN ABELLÁN, F. and PANADERO MOYA, M. (2008): «El turismo de segunda residencia en el interior peninsular», Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, vol. 12, nº 270 (94).
MARCOS GÓMEZ, C.E. (2016): La televisión de proximidad en Extremadura: Sostenibilidad e identidad. Tesis Doctoral. Universidad de Extremadura.
PEARCE, P.L. (1993): «Fundamental of tourist motivation», in Tourism research: Critiques and challenges", London: Routledge, pp. 113-134.
PÉREZ RUBIO, J. and GARCÍA GARCÍA, Y. (2005): «El turismo rural en Extremadura. El caso del turismo “paisano”», Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros, nº 206, pp. 87-111.
PÉREZ RUBIO, J., SÁNCHEZ-ORO, M. and GARCÍA GARCÍA, Y. (2013): Turistas paisanos, retornados y mayores. Tres categorías a tener en cuenta en el futuro de las comunidades rurales. Cáceres, Universidad de Extremadura.
PEVELING, B. (2009): «Tourism of return as cultural reserve: Jewish pilgrims from France on their way to Djerba and back», Zeitschrift fur Ethnologie, vol. 134 (2), pp. 171-187.
RANDRIAMBOARISON, R., RASOAMANAJARA, F. and SOLONANDRASANA, B. (2013): «Tourism return frequency demand in Madagascar», Tourism Economics, vol. 19 (4), pp. 943-958.
MORALES, R., SÁNCHEZ, M., GIJÓN-CRUZ and CONTRERAS, C. (2009): «Impacto del turismo nostálgico y las remesas familiares en el desarrollo de la comunidad rural oaxaqueña», Migración y Desarrollo, nº 12, 69-88.
RUIZ OLABUÉNAGA, J. (1994): "Ocios y estilos de vida", en V Informe Sociológico sobre la situación social de España, Madrid, Fundación FOESSA.
VOLO, S. and GIAMBALVO, O. (2008): «Tourism statistics: Methodological imperatives and difficulties. The case of residential tourism in Island communities», Current Issues in Method and Practice, vol. 11 (4), pp. 369-380.
WTO [WORLD TOURISM ORGANIZATION] (2008): International recommendations on tourism statistics. Department of social and economic affairs. Statistics Division. Estudios de métodos Serie M , Madrid/Nueva York, nº. 83/Rev.1.
YAGÜE PERALES, R. (2002): «Rural tourism in Spain», Annals of Tourism Research, vol. 29 (4), pp. 1.101-1.110.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.