PCA, Chaid and PLS-SEM Analysis on the satisfaction of visitors of Protected Natural Spaces. Application to the National Park of Aigüestortes in Lleida

Authors

  • Rosa M Florensa Guiu Universidad de Lleida
  • Antonio Colom Gorgues Universidad de Lleida
  • María Teresa Maza Rubio Universidad de Zaragoza
DOI: https://doi.org/10.6018/turismo.426081
Keywords: Protected Natural Spaces (PNS); satisfaction of visitors; PCA; CHAID; PLS-SEM; ecotourism

Abstract

The satisfaction of PNS visitors is influenced by quantitative and qualitative variables that must be identified and analyzed for optimization. The object of this work is to analyze them in the public use of the ENP, in application to the National Park of Aigüestortes.
The explanatory variables have been studied with the Principal Components Analysis, the Chi-square Automatic Interactions Detection and the PLS-SEM, to assess their influence and explanation of the satisfaction and loyalty of the ecotourist visitor.
A great reflection of the measurable variables, global value, recommendations and satisfaction through the people, is shown in the dependent variable Global Satisfaction of the Visitor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLANCO, R. y BENAYAS, J. (1994): “El turismo como motor de desarrollo rural. Análisis de los proyectos de turismo subvencionados por Leader I”. Revista de Estudios Agro-Sociales, nº 169, pp 119-147.

DÍAZ-PEREZ, F. y BETHENCOURT-CEJAS, M. (2016): “CHAID algorithm as an appropriate analytical method for tourism market segmentation”. Journal of Destination Marketing & Management, vol. 5 (3), pp. 275-282.

DONAIRE, J.A. (2002): "Ecoturisme en zones de muntanya", en IV Congrés Internacional del Medi Ambient d’Andorra. Andorra, Centre de Biodiversitat. Institut d’Estudis Andorrans, 8 p. (.

EUROPARC-ESPAÑA. (2005): Manual sobre conceptos de uso público en los espacios naturales protegidos. Madrid, Fundación Fernando González Bernáldez, Serie manuales EUROPARC-España.

FLORENSA GUIU, R. (2015): Evaluación de la calidad y satisfacción del usuario de los Espacios Naturales Protegidos de Montaña. Aplicación al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Tesis doctoral. Departamento de Administración de Empresas. Universidad de Lleida.

FORNELL, C. (1992): “A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish experience”, Journal of Marketing, vol. 56 (1), pp. 6-21.

GARCÍA LÓPEZ DE MENESES, T. y BARRENA FIGUEROA, R. (2013): “Preferencias del visitante de establecimientos de turismo rural. Estudio en Navarra”. Cuadernos de Turismo, nº 32, pp. 141-153.

GÓMEZ-LIMÓN, J. GUZMÁN, A. y DE ANDRÉS, A. (2010): Guía para la adhesión de las empresas turísticas a la Carta Europea de Turismo Sostenible en espacios protegidos. Madrid, EUROPARC-España. 2010, y Fundación Fernando González Bernáldez.

HARMAN, H. (1976): Modern Factor Analysis. Chicago, The University of Chicago Press.

KASS, G.V. (1980): “An exploratory technique for investigating large quantities of categorical data”. Applied Statistics, vol. 29 (2), pp. 119-127.

KIM, S.S, TIMOTHY, D.J. y HWANG, J. (2011): “Understanding Japanese tourists’ shopping preferences using the decision tree analysis method”. Tourism Management, vol. 32 (3), pp. 544-554.

MAGIDSON, J. (1994): “The CHAID Approach to Segmentation Modeling: CHI-squared Automatic Interaction Detection”, en Richard P. Bagozzi (Ed.), Advanced Methods of Marketing Research, Basil Blackwell, Ltd., Cambridge, Massachusetts (USA), pp. 118-159.

PÉREZ DE LAS HERAS, M. (2004): Manual del turismo sostenible. Madrid, Mundi Prensa.

PICÓN PRADO, E., VARELA MALLOU, J. y LÉVY MANGIN J.P. (2004): Segmentación de mercados: aspectos estratégicos y metodológicos. Madrid, Financial Times/ Prentice Hall.

RINGLE, CH. M. WENDE, S. y BECKER, J.M. (2015): SmartPLS 3. Publisher: SmartPLS GMBH. Disponible en "http://www.smartpls.com", version 3.2.7, año 2015.

RUMMEL, R.J. (1970): Applied Factor Analysis. Evanston, Northwestern University Press.

SANTESMASES MESTRE, M. (2009): Diseño y Análisis de Encuestas en investigación social y de mercados (DYANE v4). Madrid, Ediciones Pirámide.

SECRETARÍA GENERAL DE TURISMO (SGT) (2004): Estudio sobre el turismo de naturaleza en España y su plan de impulso. Madrid, Ministerio de Industria, Turismo y Comercio.

STEWARD, D.W. (1981): “The Application and Misapplication of Factor Analysis in Marketing Research”. Journal of Marketing Research, vol. XVIII (1), pp. 51-62.

TENENHAUS, M., VINZI, V.E., CHATELIN, Y.M, y LAURO C. (2005): “PLS path modeling”. Computational Statistics and Data Analysis, vol. 48 (1) , pp. 159-205.

Published
03-06-2020
How to Cite
Florensa Guiu, R. M., Colom Gorgues, A., & Maza Rubio, M. T. . (2020). PCA, Chaid and PLS-SEM Analysis on the satisfaction of visitors of Protected Natural Spaces. Application to the National Park of Aigüestortes in Lleida. Cuadernos de Turismo, (45), 167–195. https://doi.org/10.6018/turismo.426081
Issue
Section
Artículos