Neology and mirativity

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/ril.561501
Keywords: neology, neologism, mirativity, Psycholinguistics, Cognitive Linguistics

Supporting Agencies

  • proyectos de investigación «Gestión de la Información y Estructuración Lingüística II(GestINFII): Avances teóricos, análisis del Corpus GestINF y propuestas de aplicación», financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación, y «NEOTERMMED.
  • Neología y terminología en ciencias de la salud: análisis multidimensional y variación en el discurso biomédico. Aplicación al ámbito de la Reproducción Asistida para la alfabetización en salud y la igualdad de género», financiado por la Generalitat Valenciana

Abstract

A speaker recognises a neologism because, in a given context, its formal or semantic innovation attracts their attention against the background of other linguistic information, and this deviation from prior knowledge generates surprise. These two key concepts that arise in the recognition of neologisms —i.e. new information and surprise— have led us to investigate in this article the possibility of linking neology with the semantic category of mirativity. Mirativity expresses these contents and others related to sudden understanding or discovery, lack of preparedness of the mind or counter-expectations arising from situations we experience. Reflection on these contents allows us to conclude that these categories are closely related, but there are nuances that facilitate their distinction.

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Published
14-11-2023
How to Cite
Lavale-Ortiz, R. M. (2023). Neology and mirativity. Journal of Linguistic Research, 26, 149–162. https://doi.org/10.6018/ril.561501
Issue
Section
Articles