Paralelismo diacrónico sobre la investigación sonora en el espacio de las artes plásticas.
Resumen
La confluencia del sonido y el espacio ha dibujado un camino transversal a largo de la historia que ha vinculando estrechamente a la música y a las artes plásticas. Este artículo pretende hacer un breve recorrido por el trayecto que han recorrido paralelamente la música y las artes plásticas con la intención de asentar las bases de su evolución, clarificar la terminología empleada, y exponer las conexiones y divergencias en las prácticas artísticas relacionadas con el arte sonoro y el espacio de las artes plásticas dentro del arte contemporáneo.
Descargas
Citas
Barber, Ll. (1985). John Cage. Madrid: Círculo de Bellas Artes.
Cage, J. (1978). The Future of music: Credo. Londres: Marion Boyars.
Cage, J. (1981). Para los pájaros. Caracas: Monte Ávila.
Careaga, V. (1990). Erik Satie. Madrid: Círculo de Bellas Artes.
Carles, J.L. y Palmese, C. (2005). Música y Arquitectura. Revista Scherzo. Año XXI, nº 193. Madrid, pp. 113-134
Iges, J. (2007). Cuando los artistas manejan las dimensiones del sonido. En Dimensión sonora. San Sebastián: Diputación foral de Guipúzcoa. Koldo Mitxelena Kulturunea.
Kandinsky, V. (1996 [1912]). De lo espiritual en el arte. Barcelona: Paidós.
Labelle, B. (2006). Background Noise: Perspectives on Sound Art. New York: Continuum.
Lander, D. y Micah, L. (eds.). (1990). Sound by artists. Toronto, Banff. Canada: Art Metropole. Walter Phillips Gallery.
Licht, A. (2007). Sound Art: Beyond Music, Between Categories. New York: Rizzoli International Publications.
Lippard, L. (2004). Seis años de desmaterialización del objeto artístico. Madrid: Akal.
Maderuelo, J. (2008). La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid: Akal.
Mathieu, W. A. (1994). The musical life. Shambhala
Minard, R. (1993). Sound Environments. Berlín: Academie der Künste.
---------(1999). Silent Music: between sound art and acoustic design. Heidelberg: Kehrer Verlag.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.