Bodies raising their voice
An aesthetic-political analysis of the actions of flo6x8
Abstract
flo6x8 is an artistic-political collective that, during the 2008 financial crisis, occupied different Spanish bank branches dancing and singing flamenco as a protest action against the atrocious act of dispossession activated by the recession and its management. In this essay, we propose to delve into the tactics used by these bailaoras and cantaoras to articulate an artistic act of guerrilla with deeper political meaning than the apparent. We will start with the aesthetic proposal of Jacques Rancière and his ideas about the distribution of the sensible in order to analyse how the unusual gesture of dancing or singing in the bank forces a redistribution of the common. We will compare the French philosopher's thinking with some studies about the ways in which flamenco can be political. Erika Fischer Lichte’s detailed study of the aesthetics of the performative or Judith Butler’s ideas about uprising, among other authors, will help us to explore the power of the body as a plural, intuitive, fragmentary and vulnerable entity. Lastly, we will draw a connection between flo6x8 and the subversive nature of Carnival that is pointed out in different texts about Mikhail Bakhtin’s work.
Downloads
-
Abstract122
-
pdf (Español (España))105
References
Alba Rico, S. (2017). Ser o no ser (un cuerpo). Seix Barral.
Auserón, S. (2021). El ritmo perdido. El influjo negro en la canción española. Anagrama.
Butler, J. (2006). Vida precaria: el poder del duelo y la violencia. Paidós.
Butler, J. y Athanasiou, A. (2017). Desposesión: lo performativo en lo político. Eterna Cadencia.
Cavarero, A. (2022). Inclinaciones. Crítica de la rectitud. Fragmenta Editorial.
Delgado, M. (2019). El espacio público como ideología. Catarata.
Didi-Huberman, G. (2008). El bailaor de soledades. Pre-textos.
Didi-Huberman, G. (comisario) (2017). Insurrecciones. Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Abada.
flo6x8 (s/f). https://flo6x8.com/
flo6x8. (2010a, mayo). www.flo6X8.com patea el capital_01: la niña ninja rompe el monedero. https://www.youtube.com/watch?v=KqKMUbXWXQw
flo6x8 (2010b, junio). flo6x8 el flamenco patea el capital... y lo sacan en la tele. https://www.youtube.com/watch?v=cLoQKMb9SmM
flo6x8 (2010c, septiembre). www.flo6x8.com “La Chunami”.
https://www.youtube.com/watch?v=QUzaeOEplnc
flo6x8 (2010d, septiembre). www.flo6x8.com paca la monea.
https://www.youtube.com/watch?v=uDnehUAC5ZM
flo6x8 (2010e, diciembre). www.flo6X8.com Tutorial Chari Lee 3: el golpe.
https://www.youtube.com/watch?v=TQOx6utk4H8
flo6x8 (2010f, diciembre). www.flo6X8.com Flashmob Rumba Rave "banquero".
https://www.youtube.com/watch?v=TXalrVsdupI&t=105s
flo6x8 (2014a, junio). FLO6x8 en el Parlamento -Acortando distancias-. https://www.youtube.com/watch?v=KxHBWmVRB8A
flo6x8 (2014b, junio). MANIFIESTO FLO6X8: Ya estamos aquí. Acortando distancias con el Viejo Régimen.
Grimaldos, A. (2020). Historia social del flamenco. Península.
hooks, b. (1990). Marginality as site of resistance. En F. Russell, M. Gever, T. Minh-ha Trinh y C. West (Eds.), Out there. Marginalization and contemporary cultures (341-343). The New Museum of Contemporary Art.
Marcos, A. M. D. (2016). Guerrilla flamenca contra el capitalismo: performance, espacio y política en las “acciones” de FLO6x8. Teatro: revista de estudios culturales = a journal of cultural studies, 30, 43-68.
Mesa, S. (2019). Silencio administrativo. La pobreza en el laberinto burocrático. Anagrama.
Niña Ninja (19 de marzo de 2019). El cuerpo como herramienta de empoderamiento, producción y redes [ponencia]. Campus Polígono Sur: arte de contexto en la periferia, Sevilla, España. https://www.youtube.com/watch?v=UsE2TH0VUrg
Paca la Monea (2012). La recepción de las acciones de flo6x8: el caso de YouTube. En VVAA. Art situacions. Una mirada prospectiva. Polígrafa.
Pérez Royo, V. y Agulló, D. (eds.) (2016). Componer el plural: escena, cuerpo, política. Mercat de les Flors, Institut del Teatre, Polígrafa.
Pérez Royo, V. (2022). Cuerpos fuera de sí. Figuras de la inclinación en las artes vivas y las protestas sociales. DocumentA/Escénicas.
Rancière, J. (2002). La división de lo sensible. Estética y política. Centro de Arte de Salamanca.
Rancière, J. (2012). El malestar en la estética. Clave Intelectual.
Rancière, J. (2021). El trabajo de las imágenes. Conversaciones con Andrea Soto Calderón. Casus Belli.
S/A. (2014, 25 de junio). Desalojadas tres personas del Pleno del Parlamento por cantar "en contra del capital y reclamar voz" para los ciudadanos. La Vanguardia.
Sell Trujillo, L., Núñez Domínguez, T. y Aix Gracia, F. (2021). Flo6x8: intervenciones feministas para la ocupación y la resistencia. Investigaciones feministas, 12 (1), 145-156.
Stallybrass, P. y White, A. (1986/2009). Política y poética de la transgresión. Desacuerdos: sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, 5, 15-37. Arteleku-Diputación Foral de Gipuzkoa, Centro José Guerrero, Museu d'art contemporani de Barcelona, UNIA, arte y pensamiento.
Steingress, G. (1991). Sociología del cante flamenco. Signatura.
Tortosa, M. D. (2014, 26 de junio). UPyD estrena el escaño 110 en el Parlamento con una iniciativa rechazada por PSOE y PP. Diario Sur.
https://www.diariosur.es/andalucia/201406/26/upyd-estrena-escano-parlamento-20140626003612-v.html
Valéry, P. (1936/1998). Teoría poética y estética. Visor.
Washabaugh, W. (2005). Flamenco, pasión, política y cultura popular. Paidós.
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.







